۰ نفر

تغییر ساعتی آمار ابتلا به کووید 19 در جهان

۲۵ فروردین ۱۳۹۹، ۶:۱۹
کد خبر: 430885
تغییر ساعتی آمار ابتلا به کووید 19 در جهان

بنا بر آمار روزانه و تجمیعی تعداد مبتلایان کووید 19، ایران در رتبه هشتم جهان ایستاد. به استناد گزارش‌های رسمی وزارت بهداشت، از 30 بهمن 98 تا 24 فروردین 99، 71 هزار و 686 مبتلای کووید 19 در ایران شناسایی شده که از این تعداد، 43 هزار و 894 نفر بهبود یافته، 3 هزار و 930 نفر در وضعیت شدید بیماری هستند و 4 هزار و 474 نفر هم فوت کرده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، آمار جهانی از وضعیت ابتلای کووید 19 در 213 کشور جهان هم نشان می‌دهد که از ابتدای دسامبر 2019 تا لحظه تنظیم این گزارش (6 عصر روز یکشنبه 24 فروردین 1399) یک میلیون و 696 هزار و 588 نفر مبتلای کووید 19 در جهان شناسایی شده‌اند که 105 هزار و 952 نفر از آنها جان باخته و ۴۰۴ هزار و ۳۹۳ نفر بهبود یافته‌اند.

سازمان بهداشت جهانی، ظهر دیروز به وقت گرینویچ، ایران را از بابت تعداد کل مبتلایان، پس از کشورهای امریکا، اسپانیا، ایتالیا، آلمان، فرانسه، چین و انگلستان قرار داد. در دهه اخیر، هیچ بیماری واگیردار و ویروسی نتوانسته بود چنین تغییرات آماری سریع و غیرقابل پیش‌بینی را در جداول سازمان بهداشت جهانی رقم بزند. اما حالا، ویروس کرونا موفق شده آمارگیران و محاسبان تغییرات نرخ شیوع را در 24 ساعت شبانه‌روز به خود مشغول کند چون به هیچ‌وجه نمی‌توانید مطمئن باشید که آمار نیمه شب یک کشور یا جهان از تعداد مبتلایان و متوفیان کووید 19، همانی باشد که در ساعات ظهر اعلام شده بود.

به عنوان نمونه، آماری که صبح دیروز از تعداد مبتلایان، بهبود یافتگان و متوفیان کووید 19 در امریکا اعلام شد به ترتیب، ۵۳۲ هزار و ۸۷۹ مورد ابتلا،  ۳۰ هزار و ۴۵۳ مورد بهبودی و ۲۰ هزار و ۵۷۷ فوت بود اما در ساعات عصر به وقت گرینویچ، این اعداد به ترتیب به 533 هزار و 115 ابتلا، 30 هزار و 502 بهبودی و 20 هزار و 580 فوت افزایش یافت. در باقی کشورها هم همین اتفاق افتاده و آمار صبح از تعداد مبتلایان، بهبود یافتگان و متوفیان هر کشور، تا ساعات عصر به وقت محلی، با شیب نزولی بسیار ملایم یا افزایش نگران‌کننده، تغییر می‌کند. با این تغییرات سریع و غیرقابل رصدی که ویروس ظرف 4 ماه گذشته در نمودارهای آماری ایجاد کرده، جامعه پزشکی و علمی جهان، فهمیده که با یک «ابر ویروس» سر و کار دارد. ابرویروسی که حالا بنا بر نتیجه آخرین تحقیقات محققان کره جنوبی درباره ساختار ویروس کرونا از نظر چگونگی هجمه و تضعیف سیستم ایمنی پس از لانه‌گزینی در بدن میزبان، شباهت‌های زیادی به عملکرد ویروس اچ‌آی‌وی (ویروس نقص ایمنی انسانی Human immunodeficiency virus) دارد و با این شرایط، به نظر می‌رسد که حالا تمام فرضیات درباره پایان زودهنگام حیات ویروس کرونا به دنبال تغییرات جوی باید بازخوانی شود.

پیچیدگی و ناشناخته بودن ماهیت واقعی این ویروس، سببی بود که مسوولان سازمان بهداشت جهانی، با علم به بار سنگین سیاسی و اقتصادی اعلام «شرایط اضطراری و همه‌گیری ویروس کرونا» برای جهان، روزهای پایانی ژانویه این ریسک را متقبل شده و به دنیا هشدار بدهند که با یک گونه مرموز و غیرقابل تجزیه روبه‌رو هستند که دستیابی به ساختار واقعی این ویروس، نه تنها زمانبر خواهد بود، بلکه جان‌های بسیاری هم در این مسیر و در راه رسیدن به روش‌های موفقیت‌آمیز مصون‌سازی و پیگیری، قربانی می‌شود اما حداقل، برای نسل‌های آینده، «کرونا» کابوس شبانه‌روزی نخواهد بود و هم سطح همتایان مغلوب خود؛ سارس و مرس ارزیابی می‌شود.

اما حالا هرچه می‌شنویم و می‌خوانیم تا آینده نامعلوم و تا اطلاع ثانوی، فقط هشدار خواهد بود. مثل هشداری که دو روز قبل؛ مدیرکل سازمان بهداشت جهانی درباره تبعات لغو زودهنگام و شتابزده محدودیت‌های اعمال شده برای مقابله با شیوع کرونا داد. تدروس آدانوم که در این هشدار، به‌شدت گرفتن شیوع ویروس در قاره همیشه گرم و مرطوب آفریقا (در 16 کشور این قاره ) هم اشاره کرده بود - همین اشاره بالاترین مقام حوزه سلامت در سازمان ملل متحد کفایت می‌کند که باورهای پیشین و گمان‌ها درباره مرگ زودهنگام ویروس کرونا به دنبال افزایش دمای هوا، به‌طور کامل باطل شود - از روند نزولی ابتلا به کووید 19 در برخی کشورها ابراز خرسندی کرد اما تاکید داشت که رفع محدودیت‌های اعمال شده ممکن است به احیای مرگبار همه‌گیری کووید۱۹ منجر شود.

مشابه هشدارهای آدانوم را در این روزها به کرات از مسوولان حوزه سلامت ایران می‌شنویم. این هشدارها، شوخی و با هدف ایجاد ترس و وسواس نیست. «کرونا» با این ردپایی که تا حالا از خود به جا گذاشته، ترسناک است. از «کرونا» بترسیم و هشدارهای متولیان سلامت کشورمان را جدی بگیریم.