۰ نفر

الکل مسموم؛ قاتل 728 ایرانی

۲۳ فروردین ۱۳۹۹، ۱۴:۲۵
کد خبر: 430408
الکل مسموم؛ قاتل 728 ایرانی

در شرایطی که ویروس کرونا هر روز جان افراد بیشتری را می‌گیرد، تعداد قربانیان مصرف الکل تقلبی نیز پابه‌پای این آمار پیش رفته و خانواده‌های بیشتری را عزادار می‌کند؛ آنچنان که طبق گزارش پزشکی‌قانونی در هفته‌های اخیر پرونده دست‌کم 728نفر که به‌دلیل مسمومیت الکل جان باخته بودند به این سازمان ارجاع شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، در روزهای نخستین شیوع ویروس کرونا در کشور شایعه شده بود که نوشیدن الکل، کرونا را از بین می‌برد و همین باور غلط موجب مسمومیت هزاران نفر شد و صدها نفر را به کام مرگ کشاند. این افراد کسانی بودند که با مصرف الکل‌ قلابی که در بازار با عنوان الکل خوراکی به فروش می‌رفت، مسموم شده بودند.

براساس آمارهای سازمان پزشکی‌قانونی کشور از ابتدای اسفند‌ماه سال1398 تا 19فروردین‌ماه سال‌جاری پرونده 728نفر به‌دلیل مسمومیت ناشی از مصرف الکل به این سازمان ارجاع شده است؛ این در حالی است که کل آمار تلفات ناشی از مصرف الکل در مدت مشابه سال قبل (اسفند97 و فروردین98) در کشور 66نفر بود که آمار امسال نشان می‌دهد تعداد افرادی که امسال با الکل جان باخته‌اند نسبت به سال قبل 662نفر بیشتر شده است.

طبق همین گزارش پس از انجام آزمایشات لازم از 728پرونده ارجاع‌شده، به‌طور قطعی مرگ 471نفر تعیین و علت مرگ 257نفر دیگر در دست بررسی است. همچنین از 471نفر مرگ قطعی بر اثر مصرف الکل در کشور که اکثریت آن در اثر مصرف متانول بوده است، 422نفر مرد و 49نفر زن بودند. از میان 257مورد تحت بررسی، 205نفر مرد و 52نفر زن بودند. سن درگذشتگان ناشی از مسمومیت با الکل در دوماهه اخیر بین 14 تا 78سال بوده است.

5 استان بدون قربانی

با اینکه مسمومیت‌های الکلی در برخی استان‌ها به معضلی جدی تبدیل شد و استان‌های دیگر را نیز تا مرز بحران کشاند اما جالب است بدانید در 5استان کشور هیچ موردی از مرگ بر اثر مصرف الکل گزارش نشده است. در 2‌ماه اسفند98 و فروردین سال‌جاری 5استان خراسان شمالی و جنوبی، لرستان، کرمان و کهگیلویه و بویراحمد هیچ مورد مرگی بر اثر مصرف ترکیبات الکلی نداشتند.

آخرین آمار تهران

آنطور که سازمان پزشکی‌قانونی اعلام کرده است تهران با 192قربانی در بین سایر استان‌ها بیشترین جانباخته را دارد. براساس آمار منتشرشده تاکنون در تهران 192نفر بر اثر مسمومیت با الکل جان باخته‌اند که از این تعداد 82مورد از آنها قطعی است و 110مورد دیگر نیز همچنان تحت آزمایش‌های تکمیلی قرار دارد. همچنین از بین 82مورد قطعی 69نفر مرد و 13نفر زن هستند که بین 17 تا 74سال سن داشتند.

اتانول یا متانول؟

اما در این شرایط سؤال مهم این است که کدام نوع از الکل خاصیت ضدعفونی دارد و می‌شود از آن استفاده کرد؟ حامد ناییجی، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشکی-قانونی کشور در این‌باره می‌گوید: «درحال حاضر انواع مختلفی از الکل در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد که موارد رایج آن شامل اتانول (الکل سفید یا الکل طبی)، متانول (الکل صنعتی یا الکل چوب)، ایزوپروپیل الکل و اتیلن گلیکول (ضدیخ) است اما در این میان فقط الکل طبی یا اتانول خاصیت ضدمیکروبی و ضد‌عفونی‌کننده دارد و سایر انواع الکل‌ها برای مصارف مختلف صنعتی مثل حلال، سوخت، ضد‌یخ و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند.» وی ادامه می‌دهد: «با شیوع ویروس کرونا و نگرانی ناشی از آن، متأسفانه برخی هموطنان تحت‌تأثیر مطالب غیرعلمی و با تصور اثربخشی اتانول و یا حتی متانول در ضدعفونی‌کردن بدن و یا استفاده از متانول جهت ضدعفونی کردن سطوح و دست‌ها دچار عوارض جبران‌ناپذیری شده‌اند. باید توجه داشت آنچه در میان الکل‌های موجود اثر ضدعفونی‌کننده مناسب دارد فقط اتانول است و در عین حال استفاده از اتانول به‌صورت دهان‌شویه و یا غرغره کردن و حتی نوشیدن آن هیچ اثری در ضدعفونی کردن بدن و پیشگیری از ابتلا به ویروس کووید-19 ندارد.» 

ناییجی در ادامه می‌گوید: «اثرات ضدعفونی‌کننده متانول بسیار ناچیز است اما در عین حال ماده‌ای سمی است که از طریق جذب پوستی، تنفس و شرب می‌تواند موجب بروز مسمومیت، نابینایی موقت یا دائم و حتی مرگ شود. این نوع الکل به‌عنوان ضدعفونی‌کننده مورد استفاده نبوده و به‌دلیل اثرات سمی، هیچ نوع استفاده خوراکی ندارد.»