۰ نفر

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران در جلسه شورای شهر:

تمام نقاط تهران آلوده به کروناست

۲۰ فروردین ۱۳۹۹، ۵:۱۷
کد خبر: 429655
تمام نقاط تهران آلوده به کروناست

ترددهای غیر منتظره و حجم بالای ترافیک در خیابان های تهران طی چند روز اخیر موجب شد تا شیب ابتلا به بیماری کرونا در پایتخت دچار تکان های سینوسی شود. هم اکنون هیچ نقطه پاکی در تهران وجود ندارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، این هشدار را فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران در جلسه دیروز شورای شهر داده است. علیرضا زالی این تکان‌های سینوسی را ناشی از بازتاب حضور نامتعارف شهروندان دانسته است. او که دیروز میهمان ویژه شورایی‌ها در صحن علنی «بهشت» بود، وضعیت تهران را پیچیده تر و متفاوت‌تر از سایر شهرها توصیف کرد و با بیان اینکه هنوز به نقطه اوج این بیماری در تهران نرسیده‌ایم تا سیر نزولی طی کند گفت: رسیدن به پیک و قله بستگی به سخت گیری های ما دارد هر چقدر این روند ناقص‌تر باشد متأسفانه بازه زمانی بیماری طولانی‌تر می‌شود. اگر ما دو، سه هفته با سختی و سنگینی محدودیت‌ها را اعمال می‌کردیم شاید مدت زمان این رخداد کوتاه‌تر می‌شد.به گفته او، جمعیت شناور تهران برابر با جمعیت ۲ استان است و سکونتگاه‌های غیررسمی و میزبانی تهران از بیماران سایر شهرها را هم باید در نظر گرفت.

 زالی گفت: در سایر شهرها همگرایی و وحدت رویه  تهران در راهبردها وجود ندارد و شاهد از هم گسیختگی حکمرانی هستیم.

او  با اشاره به وجود ۳۱ هزار و ۲۰۰تخت در تهران درباره میزان مرگ و میر گفت: بر اساس آمار 2 درصد از کل بیماران بستری شده فوت شده‌اند که اگر کل تخت‌های بیمارستانی در تهران را در نظر بگیریم ۱.۳ خواهد شد که نسبت به آمار کل کشور وضعیت مطلوبی است.

زالی  زمان ریشه کن شدن این ویروس را متناسب با نحوه مداخلات سخت‌گیرانه تصمیم گیران دانست و گفت: تاکنون میزان مداخلات در کشور متوسط بوده و نتوانستیم تصمیمات سختگیرانه‌ای بگیریم. هر چه زمان این بیماری در تهران طولانی‌تر شود تأثیر آن بر  اقتصاد نیز ادامه دارتر خواهد شد.

زالی گفت: فاصله گذاری اجتماعی در شرایطی اجرایی شد که ما شاهد افزایش مراجعه کنندگان سرپایی، افزایش بیمارانی که نیاز به بستری دارند و تقلیل ترخیص افراد بستری شده هستیم و این نشان می‌دهد هنوز این ویروس در تهران کنترل نشده و شیب ابتلا فزاینده است. زالی، گفت: در روزهایی که حضور نامتعارف شهروندان را شاهد هستیم مانند هفته آخر اسفند بازتاب آن را در اواخر هفته اول فروردین ماه مشاهده کردیم. برگشت مسافران نوروزی نیز همچنان ادامه دارد و ما شاهد شرایط سخت‌تر پس از طی چند روز خواهیم بود. وی با اشاره به حرکت از اجرای «فاصله اجتماعی» به سمت «فاصله اجتماعی هوشمند» گفت: این تغییر مسیر باید با تأمل باشد و نباید تصمیم گیری های ما با عجله و شتاب همراه باشد.

زالی پیش بینی کرد هفته آینده با افزایش مبتلایان کرونا در تهران که در ایام نوروز به مسافرت رفتند مواجه خواهیم بود. همچنین طی سه روز اخیر که شهر تهران شاهد افزایش جمعیت و تراکم و ترافیک بوده نیز طی ۵ تا ۹ روز آینده بازتاب‌های خود را در میزان مبتلایان نشان خواهد داد.

او گفت: بیشتر ترددها به دلیل اجبار و اضطرار و توسط اقشار فرودستی است که نگران کسب و کارهای خود هستند، افرادی که نگران چک برگشتی، مشکل اجاره بها و … هستند که باید بسته راهبردی برای این افراد پیش بینی شود. در تهران نهادهای حمایتی اقدامات خوبی انجام داده‌اند اما نیاز به یک برنامه جامع راهبردی برای اقشار فرودست و آسیب پذیر داریم. وی با اشاره به حضور معتادان متجاهر در سطح شهر گفت: این افراد ناقلان فعال هستند.

او کودکان کار و خیابان و زباله گردها وسالمندان کار را نیازمند شارژهای مداوم اعتباری دانست و گفت: شهرداری باید در این راه با ستاد ملی کرونا همراهی داشته باشد.

زالی تأکید کرد: فایل روزآمد آمار اقشار آسیب پذیر در  نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد، بهزیستی و … وجود دارد اما باید یک بانک اطلاعاتی جامع از سوی همه سازمان‌های حمایتی تهیه شود. به گفته او، با حمایت وزارت بهداشت مشکل اتباع بیگانه فاقد کارت‌های اقامتی که به دلیل مشکلات مالی و ترس به مراکز مراجعه نمی‌کردند هم مرتفع شده است.

وی تأکید کرد: باید حمایت از اقشار فرودست و شناسایی آنها و تهیه یک برنامه راهبردی جامع از اولویت‌های نهادهای حاکمیتی باشد تا امکان حضور بیشتر افراد در خانه‌ها وجود داشته باشد هر چقدر ما با سرعت کمتری این تصمیمات را بگیریم زمان ابتلا و شیوع این بیماری طولانی‌تر خواهد شد.

وی تأکید کرد: بسته‌های حمایتی ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی برای اقشار آسیب پذیر تهران چاره ساز نیست.

وی  همچنین از افزایش ظرفیت غربالگری در تهران با همراهی خانه‌های سلامت شهرداری خبر داد.

زالی گفت: پیشنهاد داده‌ایم که دوره‌های آموزشی سربازان فعلاً برگزار نشود. از سوی دیگر تیم‌های بهداشتی ما در پادگان‌ها حضور دارند.

هاشمی: نیاز به برنامه ویژه داریم

رئیس شورای شهر هم در این جلسه گفت:انداختن مشکلات به گردن مردم و مقصر دانستن آنها نیز مشکلی را حل نمی کند و مسئولان باید با استفاده از محدودیت های قانونی و تشویق و تنبیه‌ها، رفتار مردم را مدیریت کنند. محسن هاشمی با بیان اینکه این نگرانی وجود دارد که با افزایش فعالیت ادارات از یک سوم به دوسوم ازدحام در تهران مضاعف شود، گفت: اگر می خواهیم پاندمی کرونا را در تهران مهار و مدیریت کنیم باید حتماً برنامه ویژه و متفاوتی با سایر نقاط داشته باشیم.

هاشمی با بیان اینکه تصمیمات درست و روشن برای مردم تبیین نمی‌شود، گفت: شاهد لوث شدن موضوع هستیم و این حس را نیز در صحبت‌های زالی دیدیم. وی در باره تعطیلی مترو و اتوبوس گفت: وارد بحث تعطیلی نشویم. وقتی قرار است دو سوم کارمندان و ... به سر کار بروند چگونه باید این کار را انجام دهند. به نظر می‌رسد بحث‌هایی همچون فاصله‌گذاری اجتماعی و ... فراتر از مترو است چرا که اگر قرار باشد این دو سوم با خودرو شخصی بیایند که درست نیست.

او تأکید کرد: برای زنده نگه داشتن امید و جلوگیری از تشویش اذهان عمومی یا بهتر نشان دادن عملکرد خودمان نسبت به سایر نقاط کشور، در اطلاع‌رسانی با تأخیر و ملایم نشان دادن ابعاد موضوع عمل کردیم. وی با بیان اینکه در اعمال محدودیت های تردد و کسب و کار، به دلیل نگرانی از پیامدهای اقتصادی و نافرمانی مدنی، با اقتدار عمل نکردیم و در اعمال تشویق ها و تنبیه ها هم به دلیل مشکلات کسری بودجه و تحریم بیش از حد احتیاط کردیم گفت: به نظر می رسد اگر با جدیت بیشتری در تهران عمل نکنیم، همانگونه که وزارت بهداشت روز دوشنبه وضعیت قرمز در تهران اعلام کرد شاهد تشدید شیوع این بیماری خواهیم بود.  احمد مسجد جامعی نیز  با بیان اینکه حجم  درخواست‌ها از مدیریت شهری متناسب با اختیارات آنها نیست گفت: به موضوع رها کردن معتادان متجاهر در سطح شهر دقت کنید، این موضوع بدون هیچ هماهنگی با شهرداری صورت گرفت اما ما باید پاسخگوی چرایی افزایش معتادان در سطح شهر باشیم .