۰ نفر

کرونا مهار نشود محدودیت‌ها شدیدتر می‌شود

۲۰ فروردین ۱۳۹۹، ۱:۴۶
کد خبر: 429645
کرونا مهار نشود محدودیت‌ها شدیدتر می‌شود

رئیس اداره مراقبت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، گفت: کرونا مهار نشود، محدودیت ها شدیدتر می شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، حسین عرفانی، در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، به جزئیات و اهداف اجرای هوشمند طرح فاصله گذاری اجتماعی اشاره کرد و افزود: در شرایط فعلی کشور به منظور جلوگیری از رکود اقتصادی و اجتماعی و ایجاد تعادل در مراودات اجتماعی و فعالیت‌های اقتصادی، برخی محدودیت‌ها تحت عنوان فاصله گذاری هوشمند اتخاذ شود. این اقدام از ۲۳ الی ۳۱ فروردین ماه عملیاتی خواهد شد.

وی با بیان اینکه همچنان خطر کرونا در کشور وجود دارد، ادامه داد: هیچ کجای کشور از کرونا پاک و بی نصیب نیست، اگر بی دقتی و بی احتیاطی از سوی مردم ایجاد شود همه زحمات ۵۰ روز گذشته کادر درمانی به باد خواهد رفت.

عرفانی افزود: بحث رعایت فاصله گذاری هوشمند، مؤلفه تأثیر پذیری از کرونا جامعه است در این راستا هیچ اجباری برای فعالیت صنوف تا ۲۳ فروردین وجود ندارد. ضمناً فاصله گذاری هوشمند یک تصمیم موقت است و منوط به کنترل بیماری در سطح جامعه خواهد بود. چنانچه بیماری کرونا در این مدت مهار نشود و شدیدتر شود چه بسا محدودیت‌های شدیدتری اعمال گردد.

رئیس اداره مراقبت‌های بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، گفت: فعالیت صنوف می‌تواند جریان یابد به شرطی که متولی اجرای طرح فاصله گذاری وزارت بهداشت باشد.

عرفانی افزود: هر صنفی در مقابل فعالیت‌های زیر مجموعه اش به شرایط عمومی و بهداشتی صنف خود واقف است و نیازمند آموزش خاص و اضافه ای نیست.

وی ادامه داد: صنوف مختلف پس از ورود به درگاه الکترونیکی و مطالعه موارد بهداشتی آموزشی و سپس ثبت نام در سامانه می‌تواند از فعالیت در ۲۳ لغایت ۳۱ فروردین بهره مند شود.

عرفانی افزود: اگر میزان فرکانس تردد و تعاملات اجتماعی بالا برود باید دیگر عامل مؤثر بر سرایت کرونا در جامعه کاهش یابد.

وی تصریح کرد: بر اساس این اتفاق باید هر کس وارد مترو می‌شود ماسک بزند و فاصله مطمئنه را رعایت نماید. این اتفاق در اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها هم باید رعایت گردد. در مغازه‌ها هم باید فاصله گذاری و ایجاد تهویه سالم رعایت شود.

عرفانی، از رد شدن پیشنهاد سه فوریتی وزارت بهداشت به مجلس خبر داد و افزود: وزارت بهداشت به عنوان یک جز از سه جز تأثیرگذار بر کاهش انتقال کرونا پذیرفته که اگر قرار به از بین رفتن کرونا است و قرار است فعالیت‌های اجتماعی هم تا حدودی برگردد، دو جز دیگر باید به وظیفه خود عمل کنند. یکی از آن دو جز مردم هستند که ۱۳ فروردین واقعاً همکاری کردند و در خانه ماندند اما روز ۱۶ فروردین به خیابان‌ها آمدند و همه را متعجب کردند.

وی ادامه داد: بازگشت اصناف را می‌توان جز سوم تأثیرگذار به مهار کرونا نامید. تعهدات اصناف در قبال حفظ بهداشت و نظافت باید رعایت گردد زیرا تعهدات بهداشتی بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها سخت‌تر از تعهدات اصناف است که در حال رعایت می‌باشد.