۰ نفر

رخداد اولین پدیده ابر ماه صورتی در سال‌۲۰۲۰

۱۹ فروردین ۱۳۹۹، ۹:۰۰
کد خبر: 429416
رخداد اولین پدیده ابر ماه صورتی در سال‌۲۰۲۰

ستاره‌شناسان اعلام کردند که فردا (چهارشنبه) ۸ آوریل مصادف با ۲۰ فروردین، شاهد پدیده ابرماه صورتی در آسمان شب خواهیم بود.

به گزارش ساینس‌الرت، هرگاه ماه در حالت بدر، به نزدیک‌ترین فاصله خود از زمین می‌رسد درخشان‌تر و بزرگتر از معمول دیده می‌شود و پدیده "ابرماه" را رقم می‌زند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، در واقع قرار نیست ماه در آسمان فردا شب به رنگ صورتی درآید و علت نامگذاری آن به "ابر ماه صورتی" این است که این پدیده همزمان با رویش گونه خاصی از گل‌های وحشی و باز شدن شکوفه هاست.

در پدیده فردا شاهد بزرگترین و نورانی‌ترین ماه کامل سال ۲۰۲۰ میلادی خواهیم بود و ماه را کاملا روشن خواهیم دید.

گردش ماه به دور زمین در مداری بیضوی است و نزدیک‌ترین فاصله ممکن میان ماه و زمین ۳۵۷ هزار و ۳۵ کیلومتر است.

پدیده "ابر ماه" می‌تواند ۷ درصد بزرگتر و ۱۵ درصد روشن‌تر از ماه کامل باشد. به این ترتیب این پدیده برای ستاره‌شناسان بسیار هیجان‌انگیز است، حتی اگر تفاوت میان این دو پدیده از زمین چندان هم چشمگیر نباشد.

بسیاری از ستاره‌شناسان جهان تلاش می‌کنند تا در زمان وقوع پدیده ابر ماه تصاویر زیبایی شکار و به نام خود ثبت کنند؛ چرا که ماه در آسمان بزرگ و درخشنده است و می‌توان تصاویر زیبایی از جاذبه‌های زمینی و بناهای تاریخی و برج‌ها در حضور ابر ماه ثبت کرد.

زمان وقوع پدیده ابر ماه به ساعت قرارگیری این قمر در نزدیک فاصله به زمین بستگی دارد و به همین دلیل زمان رصد پدیده نجومی ابر ماه صورتی می‌تواند در برخی نقاط جهان در روشنایی روز اتفاق بیفتد.

پدیده "ابرماه صورتی" فردا شب در آسمان استرالیا، انگلیس و آمریکا رخ خواهد داد.

بهترین زمان برای رصد انگلیسی‌ها در ساعت نخست ۸ آوریل خواهد بود و آمریکایی‌ها می‌توانند در عصر امروز ۷ آوریل این پدیده را به نظاره بنشینند.

از ابتدای سال ۲۰۲۰ میلادی، در ماه مارس پدیده ابر ماه رخ داده و پس از فردا شب، این پدیده در ماه مه هم رخ خواهد داد که درخشان‌ترین آن‌ها در آسمان فردا شب خواهد بود.