۰ نفر

مهم‌ترین محل آلودگی برای ویروس کرونا کجاست؟

۱۷ فروردین ۱۳۹۹، ۱۱:۴۶
کد خبر: 428914
مهم‌ترین محل آلودگی برای ویروس کرونا کجاست؟

قائم مقام وزیر بهداشت گفت: در شرایط کنونی مسائل اقتصادی را باید لحاظ کرد زیرا مردم در دو جبهه کرونا و تحریم در حال مبارزه هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین، ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت و نماینده ویژه وزیر بهداشت و ناظر بر اجرای طرح بسیج ملی مبارزه با بیماری کرونا  فروردین ماه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی طرح جدید فاصله‌گذاری هوشمند برای مقابله با کرونا پرداخت.

 قائم مقام وزیر بهداشت با اشاره به اینکه به هیچ وجه ما به مرحله کنترل بیماری وارد نشده‌ایم گفت: حداکثر کاری که توانسته‌ایم انجام دهیم مدیریت شیو ع است؛ لذا تعداد بیماران کاهش یافته، اما کنترل معنای علمی دارد و به هیچ وجه حاصل نشده است.

وی با اشاره به اینکه شکست ویروس بهترین راه مقابله با اثرات اجتماعی و اقتصادی کرونا است افزود: باید به صورت محتاط عمل کنیم به طوری که طبق نظرات کارشناسان سازمان بهداشت جهانی باید مراکز بیمارستانی و بهداشتی افزایش پیدا کند.

معاون کل وزیر بهداشت با اشاره به اینکه هدف ما از بین بردن بیماری و اثرات اجتماعی و اقتصادی آن است خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم خیلی به مسئله اقتصاد توجه کنیم ممکن است سیلی به وجود آید که دغدغه‌ها را بیشتر کند، ۶۹ میلیون و ۵۷۰ هزار نفر در طرح غربالگری شرکت کردند به طوری که ۹۲ هزار و ۴۱۲نفر از کارکنان ما در پشت سیستم هایشان برای ثبت اطلاعات کاربران حاضر هستند؛ لذا به مردم همچنان توصیه می‌کنیم تا در خانه‌هایشان بمانند، زیرا حفظ جان پرستاران، پزشکان و سایر کادر درمانی ما از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

حریرچی با بیان اینکه اگر مسافرت‌های نوروز کاهش پیدا نمی‎کرد تا ۱۱هزار مورد به تعداد فوتی‌های ناشی از کرونا افزوده می‌شد گفت: سالانه ۳۸۵ هزار مرگ داریم که ۸۵ هزار مورد آن زیر ۵۰ سالگی رخ می‌دهد؛ لذا ۵۰ درصد مرگ و میر‌ها زودرس است که نباید از آن‌ها غافل شویم، دیابت، سرطان و بیماری‌های قلبی عروقی علت فوت بیماران هستند. به سرعت و به شدت پیگیر هستیم که فعالیت‌های پزشکی را به سطح قابل قبولی برسانیم.

وی با اشاره به اینکه در اسفندماه فداکارانه با ترس از گسترش شیوع بیماری دستورالعملی ارائه دادیم که بیماران انتخابی پذیرش نشوند به طوری که موارد آبسه آپاندیسیت در این مدت به طرز قابل توجهی افزایش یافت.

قائم مقام وزیر بهداشت با اشاره به اینکه مسائل اقتصادی را باید لحاظ کرد به طوری که مردم در دو جبهه کرونا و تحریم در حال مبارزه هستند تصریح کرد: طرح فاصله گذاری اجتماعی گام به گام به جلو پیش رفت به طوری که به صورت تدریجی عمل کردیم، در ابتدا اقدام به تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها شد.

وی  با اشاره به اینکه کسانی که جزو گروه‌های پرخطر و در معرض مرگ ناشی از کرونا هستند از رفتن به ادارات منع شدند افزود: نسبت به اسفند ماه روند تعداد ابتلا و پذیرش بیماران در بیمارستان‌ها کم شده است، اما در روز ۱۴ فروردین ۱۲ هزار و ۸۷۵ مورد، روز پانزدهم فروردین ماه ۲۷۱۵ مورد و شانزدهم فروردین ماه تعداد مبتلایان به ۲۵۶۰ مورد جدید رسید و از لحاظ مرگ و میر به ترتیب در این سه روز ۱۲۴، ۱۳۴ و ۱۵۸ نفر فوتی داشتیم.

روند افزایشی ابتلا به کرونا در ۸ استان کشور

حریرچی با اشاره به اینکه ابتلای جدید نیز به میزان قابل توجهی داریم ادامه داد: در ۱۳ استان روند کاهشی قابل توجه است، اما در ۸ استان همچنان روند افزایشی است و سایر استان‌ها به صورت بینابین است.

مهم‌ترین محل آلودگی به ویروس کرونا

قائم مقام وزیر بهداشت با اشاره به اینکه مهم‌ترین محل آلودگی حمل و نقل عمومی و دومین محل آلودگی مدارس هستند، عنوان کرد: افراد جوان و کودکان هم به کرونا مبتلا می‎شوند، ما نوزاد مبتلا به کرونا هم داشته ایم به طوری که در کره جنوبی افراد ۲۰ تا ۳۰ساله بیشتر از دیگران به کرونا مبتلا شده اند، ما روزانه ۷ هزار تست کرونا در کشور انجام می‎دهیم و تعداد نتایج مثبت از یک هزار تا بالای سه هزار است.

وی گفت: اینکه می‌گویم تعداد ابتلای جدید کمتر شده است به معنای به صفر رسیدن نیست، تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها در روز‌های اول اسفند ماه بود که حدود ۳۰ الی ۵۰ درصد از هدف فاصله گذاری اجتماعی را حاصل کرد، یک میلیون و ۱۰۰ هزار معلم،۱۴ میلیون دانش آموز، ۵ میلیون دانشجو و تعداد قابل توجهی از استاد دانشگاه و موارد دیگری در این ارتباط داریم که در طرح اول انجام شد، در مرحله بعد اقدام به تعطیلی سینما‌ها، موزه‌ها و اماکن ورزشی کردیم و بعد با موافقت علما تردد به مساجد و زیارتگاه‌ها کاهش یافت و پس از آن منع مسافرت و حتی تعطیلی برخی از مغازه‌ها انجام شد.

حریرچی افزود: هیچ کارخانه‌ای بسته و یا تعطیل نشده است، صنایع کوچک و بنگاه‌های کوچکی که تعطیل شده بنا به درخواست خودشان بوده است، رفتار مردم تغییر مناسبی کرده است، به گونه‌ای که دستاورد بزرگی حاصل شده است و این دستاورد را با مکانیزم فاصله هوشمند نباید از دست بدهیم.

معاون کل وزیر بهداشت بیان کرد: اکثر کشور‌ها حداکثر شش هفته تعطیلی را انتخاب کردند در کشور چین ۴۰ هزار پزشک و پرستار برای شهر ۱۱ میلیونی آمدند، مردم تحمل کردند و در خانه‌هایشان ماندند و غذا به میزانی که حکومت تشخیص می‌داد توزیع شد، بعید است که ملت ما چنین کمکی را بتوانند داشته باشند.

وی  با اشاره به اینکه اقدامات خوبی انجام شده است افزود: افکار عمومی و دستگاه‌های نظارتی از ما بیشتر درخواست ادامه طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را دارند، تا ۲۰ فروردین ماه تمام مصوبات کمیته ستاد مقابله با کرونا برقرار است در مورد کارگاه‌ها و کارخانجات تولیدی استثنا قائل شده ایم، پروتکل کارگاه‌ها و کارخانجات مختلف در سایت وزارت بهداشت قرار داده شده به طوری که رسته‌ها مشخص است.

حریرچی با اشاره به اینکه افراد جوان نباید فریب بخورند که مبتلا نمی‌شوند زیرا این دیدگاه غلط است، افزود: همه باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و به توصیه‌هایی که از سوی وزارت بهداشت ارائه می‌شود عمل کنند تا بتوانیم زنجیره گسترش ویروس کرونا را قطع کنیم.