۰ نفر

ادامه تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها تا 20فروردین

۱۲ فروردین ۱۳۹۹، ۱۴:۰۸
کد خبر: 427976
ادامه تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها تا 20فروردین

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: امسال مردم باید در خانه بمانند و در صورت رعایت نکردن مصوبات ستاد مقابله با کرونا برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت در ارتباط اینترنتی با خبرنگاران گفت:‌ اگر امروز در فاز مدیریت بیماری کرونا قرار داریم به دلیل مشارکت وسیع مردم بوده است، همچنین قوای مختلف نیروهای مسلح نیروهای مردمی و داوطلب و اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی شیوع بیماری مدیریت شده است.

وی با اشاره به نزدیک بودن روز سیزده فروردین گفت: امسال مردم باید در خانه بمانند و در صورت رعایت نکردن مصوبات ستاد مقابله با کرونا برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

جهانپور افزود: از ابتلای مجدد بیماران در کشور به بیماری کرونا گزارشی تا کنون در دست نیست. در دنیا نیز تنها یکی دو مورد گزارش این موارد را داشته‌ایم که نمی‌توان بر این اساس قضاوت کرد.

وی گفت: افراد پس از ثبت نام در وزارت بهداشت و ارزیابی وضعیت آنها بررسی می‌شود و اگر به قرنطینه خانگی نیاز داشته باشند 5 روز پایش می‌شوند و روز دهم هم یک بار پایش خواهند شد و بیش از 90 درصد از ارائه دهندگان خدمات بهداشتی رضایت دارند.

وی گفت: تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها تا بیستم ادامه خواهد داشت، برای انتقال برخی از هموطنان که در کشورهای بحران زده اروپایی یا آمریکا گرفتار شده‌اند تلاش دیپلماتیک صورت خواهد گرفت و اقدامات لازم انجام می‌شود و پس از ورود طبق پروتوکول‌ها رفتار خواهد شد و در صورت تایید ابتلا به کرونا به قرنطینه خواهند رفت.

وی درباره دفع زباله‌های بیمارستانی و دفع آنها توضیح داد: با توجه به اینکه بیماری کرونا واگیر هست وسواس بیشتری برای زباله‌های عفونی داریم و از ادوات بهداشتی بیشتری استفاده می‌کنیم این زباله‌ها با توجه به امکانات بیمارستان‌ها بی خطرسازی می‌شود و سپس از سوی شهرداری دفع می‌شود.

جهانپور همچنین به آمار مربوط به مسمومیت های الکلی اشاره کرد و گفت: تا امروز 3117 نفر مسمومیت الکلی داشته اند که از این تعداد 1066 نفر بستری شده که از این تعداد 73 تفر در آی سی یو بستری هستند.

وی خاطرنشان کرد: 62 نفر از این افراد نابینا شده اند و این در حالی است که 284 نفر هم نیاز به دیالیز داشته و متاسفانه 320 نفر هم فوت کرده اند.

جهانپور در پاسخ به سوالی درباره طرح غربالگری گفت: انجام یک بار غربالگری به معنای پایان یافتن طرح نیست و افراد پس از مشاهده علائم می‌توانند به سامانه مراجعه کرده یا با سامانه 4030 تماس بگیرند. سقف جمعیتی مشخص است و تراکنش‌های سامانه ادامه پیدا خواهد کرد و ممکن است برخی افراد چندین بار پایش و ارزیابی شوند.

وی با بیان اینکه افراد زیادی از روی بی اطلاعی و برخی مغرضانه انتشار آمارها را آمارسازی می‌دانند گفت: طرح غربالگری پایش دارد و سامانه پیامکی به محض ورود افراد از آنها سوال می‌کند که مورد پایش قرار گرفته‌اند یا خیر و رضایت سنجی نیز صورت خواهد گرفت و ما از بالاترین ضریب اطمینان برخورداریم البته یکی از مشکلات ما این است که برخی افراد به شماره 4030 پاسخ نمی‌دهند روزانه بیش از 6 میلیون تماس با افراد گرفته می شود.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: از تجمع افراد در فضای سبز و محیط زیست ممانعت خواهد شد و از هرگونه حضور جلوگیری خواهد شد.