۰ نفر

پروتکل دفن بهداشتی مشخص است

۱۰ فروردین ۱۳۹۹، ۱۵:۴۱
کد خبر: 427617
پروتکل دفن بهداشتی مشخص است

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: پروتکل دفن بهداشتی فوتی ها مشخص است و نباید در این زمینه افراط کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، کیانوش جهانپور، بعد از ظهر یکشنبه در ارتباط ویدئویی با خبرنگاران، اظهار کرد: با توجه به اقداماتی که در بسیج ملی کرونا انجام شده است در حال حاضر ایران یکی از دقیق‌ترین موارد ابتلاء به کرونا را در بین تمامی کشورها دارد.

وی افزود: اقدامات تحقیقاتی-پژوهشی ما همزمان با سایر کشورها در مورد این بیماری شروع شده است اما هنوز زود است تا بتوانیم تحقیقات جامعی در مورد این بیماری را اعلام کنیم، هر زمان که تحقیقاتمان کامل شود در پروتکل‌های رسمی و ملی اعلام می‌شود، تزریق پلاسمای بیمارانی که از کرونا بهبود یافته اند از جمله تحقیقات ما در این زمینه است که همانطور که در حال انجام و آزمایش است در حال مطالعات بیشتر برای روند بهبودی بیماران هم اقدامات لازم انجام می‌شود.

جهانپور گفت: بخش عمده‌ای از مردم در کاهش مراودات و رفت و آمدها مراعات کردند و حدود دو سوم مردم به اصطلاح خانه نشین شدند و این موضوع با طرح فاصله گذاری اجتماعی بیشتر هم می‌شود و امسال روز طبیعت نداریم.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: سوگ ابراز نیافته را باید مورد توجه قرار داد تا سلامت روان بازماندگانی که عزیزانشان را از دست داده اند به خطر نیافتد، روانشناسان باید این عزیزان را تخلیه روانی کنند؛ اینکه قطعه‌ای خاص برای دفن بیماران کرونایی در نظر بگیرند کار اشتباهی است و نباید به افرادی که جان خودشان را از دست داده اند اَنگ بزنند.

وی بیان کرد: پروتکل دفن بهداشتی یک پروتکل مشخص است و افراط و زیاده روی و برداشت‌های غلط قطعاً آثار فرهنگی، اجتماعی و روانی زیادی دارد.

جهانپور در خصوص طرح موضوع کشف داروی کووید ۱۹ از سوی برخی پزشکان، گفت: تجویز و تبلیغ هر دارو و درمانی غیرمجاز است، و ادعای درمانی بودن در فضای مجازی در دیگر رسانه‌ها را مردم باور نکنند چون هر ادعایی باید در وزارت بهداشت مورد بررسی قرار بگیرد.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: فاصله گذاری اجتماعی از روز اولی که این بیماری در ایران شناخته شد، اجرا شد مثالش هم تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و…، این فاصله گذاری در دو فاز اجرا می‌شود. یک بخش در تبیین موضوع و جلب مشارکت افکار عمومی است که موفق بودیم و هیچ وقت به مرحله حکومت نظامی نمی‌رویم.

جهانپور ادامه داد: ما دنبال سودجویی و کار بازرگانی نیستیم و اگر هم بخواهیم کیت در اختیار جوامع دیگر قرار بدهیم بحث انساندوستانه است و به دنبال کسب درآمد نیستیم.

وی ادامه داد: مرگ و میر کودکان در ایران ربطی به کرونا تا به الان نداشته و حتی کودک ۳ ساله‌ای هم که چندی پیش فوت کرد مبتلا به سرطان بود، البته تفاوت‌های ژنتیکی در مبتلا شدن این افراد به این بیماری هم هست و این موضوع هم در روند درمان خودش را نشان می‌دهد.

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر روند بهبودیافتگان مدیریت شده است دیگر چه احتیاجی به اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی است، گفت: علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد اگر با همان روند که از اول اسفند شروع شد بخواهیم پیش رویم امکان دارد به دلیل بازگشت مسافران و روز طبیعت این مدیریتی که از بیماری به دست آورده ایم را از دست بدهیم.

جهانپور بیان کرد: این طرح تا بیستم ادامه دارد و بعد از آن اگر باز هم احساس خطر از برگشتن پیک بیماری داشته باشیم این طرح را به نحو دیگری اجرا می‌کنیم؛ در اینجا اعلام می‌کنیم که یکی از کشورهایی که بدون افتادن در دام هیجان‌ها بیماری کرونا و مسائل مربوط به آن را مدیریت کرد، ایران بوده است. شما دیده اید در برخی از کشورها در ۷۲ ساعت ۷۲ تصویر مختلف از وضعیت آن کشور منتشر شده است و این نشان از هیجان زدگی در آن کشور است.

وی گفت: ما از روز اول گفتیم حکومت نظامی نداریم و به سمت فاصله گذاری اجتماعی می‌رویم و همه این موارد را اعمال کردیم و هیچ رعب و وحشتی و اقدام خارج از عرفی را در کشور ایجاد نکردیم؛ بعد از فاز مدیریت است که آرام آرام بدون هیجان وارد فاز کنترل و مهار بیماری می‌شویم.