۰ نفر

حریرچی: فرضیه ترور بیولوژیک منتفی نیست

۱۰ فروردین ۱۳۹۹، ۱۴:۲۲
کد خبر: 427605
حریرچی: فرضیه ترور بیولوژیک منتفی نیست

معاون کل وزارت بهداشت، گفت: از رفتار مردم در این روزها تشکر می کنیم اما برخی افراد همچنان نسبت به توصیه های ما بی اعتنا هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، ایرج حریرچی نماینده ویژه وزیر بهداشت و ناظر بر اجرای طرح بسیج ملی مبارزه با بیماری کرونا صبح یکشنبه در ویدئو کنفرانسی با خبرنگاران، اظهار کرد: دو گروه از مردم نیاز به کمک بیشتری دارند یکی خانواده‌های نیازمند که قبلاً هم برای امرار معاش به آنها کمک می شده و دوم هم خانواده‌هایی که روز مزد بودند که ما هم نگران سلامت آنها هستیم و هم نگران وضعیت زندگی آنها.

وی افزود: از وسایل بهداشتی به حد نیاز استفاده کنید تا هم قیمت بالا نرود و هم پرداختی کمتری داشته باشید، استفاده زیاد از این وسایل وسواس می‌آورد و باعث می‌شود حجمی از درآمد به آن اختصاص پیدا کند.

حریرچی بیان کرد: از رفتار مردم در چند هفته اخیر در مقابله با کرونا تشکر می‌کنم، ما این روزها رفتار سایر کشورها را هم بررسی کردیم و مشخص شد فرهنگ رفتاری مردم ایران بالاتر از سایر کشورها است و به توصیه فرزندان خودشان گوش کرده‌اند.

نماینده وزیر بهداشت گفت: البته تعداد محدودی هم این توصیه‌ها را گوش نکردند که از آنها گله داریم و تقاضا می‌کنیم برگردند به منازل خود البته اگر کسی هم رعایت نکند ما مقابله قانونی خواهیم کرد.

حریرچی بیان کرد: آیا ما توان این را داریم که مردم کاملاً در خانه نگه داریم و مایحتاج آنها را به درب خانه‌هایشان ببریم؟ آن چیزی که مردم از قرنطینه انتظار دارند شرایط خاص و ویژه ای دارد و در یک کشور نمی‌شود اجرا کرد، در چین هم در یکی دو شهر که آن هم باز نصفی از جمعیت آن خارج شده بودند این سبک از قرنطینه اجرا شد.

نماینده ویژه وزیر بهداشت گفت: افرادی که شیمی درمانی در بیمارستان‌های دولتی انجام می‌دادند، الان هم بدون وقفه درمانشان انجام می‌شود، البته متأسفانه در سال‌های گذشته در ایام عید خدمات درمانی، شیمی درمانی کمی کاهش پیدا می‌کرد که این موضوع ربطی به کرونا ندارد، در این شرایط سخت اقتصادی باید مریضی که در بیمارستان دولتی درمان می شده همچنان همان جا خدمات درمانی اش را بگیرد یا به یک بیمارستان دولتی دیگری که به او معرفی می‌شود، برود.

ناظر بر اجرای طرح بسیج ملی مبارزه با بیماری کرونا تصریح کرد: کیت‌هایی که در ابتدا داشتیم کیت‌های اهدایی بودند، الان داریم از تکنولوژی‌های جدید استفاده می‌کنیم و خریدهای جدیدی داریم که به عنوان مثال یک کیت قیمتش ۸ یورو است، احتمال می‌دهیم از توان بخش خصوصی برای انجام آزمایشات استفاده کنیم، بعضی از آزمایشگاه‌هایی که هستند با قیمت مناسب با کیت‌هایی که خودشان خریده و وارد کرده‌اند آزمایش را انجام می‌دهند (خرید و وارد کردن کیت کار سختی نیست) البته برخی از آزمایشگاه‌ها کیفیت کار پایینی داشتند و یا قیمتشان بالا بوده که با آنها برخوردهای لازم انجام می‌شود.

وی یادآور شد: آمریکا به ایران در زمینه مقابله با کرونا نه تنها کمک نکرده، بلکه موانع را هم افزایش داده است، اگر موانع ما برداشته شود ما نیازی به کمک کسی نداریم در هرجایی که پول داریم تجهیزات را می خریم.

به گفته حریرچی، استان گیلان جزو استان‌های پرشیوع بود ولی خوشبختانه این بیماری در گیلان خوب کنترل شده است.

نماینده ویژه وزیر بهداشت گفت: وضعیت امریکا، ایتالیا، اسپانیا نشان داد که با اینکه فرصت و امکانات خوبی داشتند در مقابله با این بیماری و خدمات دادن به بیماران ضعیف بوده انداند، چرا به شعور مخاطب ایرانی توهین می‌کنند؟ اینجا اگر معاون وزیر بهداشت به بیماری مبتلا شود نشانه ضعف کاری او است ولی نخست وزیر انگلیس مبتلا شود یعنی پای کار بوده؟!

ناظر بر اجرای طرح بسیج ملی مبارزه با بیماری کرونا، تصریح کرد: فرضیه ترور بیولوژیک را نمی‌شود منتفی دانست و در کشور ستاد مربوطه در حال تحقیقات جدی در این زمینه است. اکثر درمان‌های توصیه شده که الان وجود دارد اختصاصی کرونا نیستند و اثرات کم و متوسطی دارند، کمترین زمان برای اینکه یک داروی اختصاصی یا واکسن این بیماری بیاید یک تا ۱۸ ماه است.

وی یادآور شد: در زمینه استفاده از متانول و الکل در برخی از استان‌ها بیشتر از کرونا کشته داشته‌ایم و این هم به دلیل اطلاعات غلطی است که در بین مردم منتشر می‌شود.

حریرچی گفت: در زمستان سال گذشته در استان‌های متعدد شیوع آنفلوانزا داشتیم و علائم ریوی که داشته است تداخل با کرونا داشته است، تست تا ۳۰ درصد می‌تواند بگوید کسی کرونا دارد یا نه ولی سی تی اسکن قطعاً می‌تواند به ما بگوید که البته ما کمبود دستگاه سی تی اسکن هم داریم، البته برخی از آمارها که می‌بینید متفاوت است به این دلیل است که تست مثبت اعلام می‌شود ولی نتیجه سی تی منفی است.

ناظر بر اجرای طرح بسیج ملی مبارزه با بیماری کرونا، تصریح کرد: هزینه‌های بهداشت و درمان به دلیل کرونا بی نهایت افزایش پیدا کرده ولی خانواده‌ها درآمدشان کاهش پیدا کرده است، وقتی دولت و بیمه منابعش کم شود و هزینه جانبی اش بالا رود پرداختی اش به حوزه سلامت کم می‌شود. ظرفیت تخت آی سی یو نسبت به ۵ سال گذشته یک و نیم برابر شده است.

حریرچی بیان کرد: میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات ما به دلیل شیوع کرونا و خانه نشینی مردم کاهش پیدا کرده و تأثیرات روانی مثبت مثل وحدت مردمی هم می‌تواند آورده کرونا برای ما باشد.

به گفته نماینده ویژه وزیر بهداشت، در ۱۳ استان پر شیوع به طرز قابل توجهی شیوع بیماری کم شده است.

ناظر بر اجرای طرح بسیج ملی مبارزه با بیماری کرونا، تصریح کرد: تا الان از افرادی که مبتلا به کرونا شدند فرانشیز ۱۰ درصدی را دریافت نکردیم، البته دوتا مشکل داشتیم یکی افرادی که بیمه نداشتند و دیگری با اتباع افغانستانی که برخی از آنها مجوز نداشتند و برای بستری شدن آنها مشکل داشتیم.

وی یادآور شد: ما هیچ کیتی را بدون آزمایش بررسی نکرده ایم و کیت‌هایی که داریم کیفیت مناسب داشته اند.

حریرچی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به پایش مقاصد سفرهای انجام شده در هفته گذشته که از مبدا استان‌های آلوده انجام شده برنامه وزارت بهداشت برای غربالگری دقیق‌تر در این استان‌ها از جمله همدان، قم و قزوین چیست، گفت: ما از چند روش استفاده می‌کنیم یک روش سامانه سیب (خوداظهاری) و دیگری تماس با هموطنان است.

به گفته وی، تا امروز ۵۹ میلیون و ۹۲۲ هزار و ۴۰۰ نفر را غربالگری کردیم که از این تعداد ۴۹ میلیون و ۶۶۷ هزار نفر را ما با آنها تماس گرفته ایم و ۱۰ میلیون نفر خودشان در سامانه خود اظهاری داشته اند.

ناظر بر اجرای طرح بسیج ملی مبارزه با بیماری کرونا، ادامه داد: از این ۵۹ میلیون نفر، تعداد ۲ میلیون نفر واجد پیگیری بودند که ۸۵ هزار و ۹۷۰ نفر به پزشک ارجاع داده شده اند و ۱۶ هزار نفر به بیمارستان و حدود ۲ هزار نفر هم اقدامات سرپایی دریافت کرده اند.