۰ نفر

سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد

آمار کرونا به ۲۷۰۱۷ مورد رسید

۶ فروردین ۱۳۹۹، ۱۴:۵۱
کد خبر: 426903
آمار کرونا به ۲۷۰۱۷ مورد رسید

سخنگوی وزارت بهداشت، به ارائه تازه ترین آمار کرونا در کشور پرداخت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت گفت: از ظهر دیروز تا امروز ۶ فروردین ۹۹ و بر اساس یافته های قطعی آزمایشگاهی، ۲۲۰۶ مورد جدید ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد.

سخنگوی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: به این ترتیب مجموع مبتلایان به این بیماری در ایران به ۲۷۰۱۷ نفر رسید.

وی افزود: خوشبختانه تا کنون ۹۶۲۵ نفر از مبتلایان به کووید ۱۹ در کشور، بهبود یافته و ترخیص شده اند.

جهانپور گفت: با جان باختن ۱۴۳ بیمار مبتلا به کرونا در طول ۲۴ ساعت گذشته، تعداد درگذشتگان بر اثر این بیماری تا ۶ فروردین ۱۳۹۹ به ۲۰۷۷ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: تاکنون بیش از ۴۷ میلیون و ۵۰۰ هزار از نظر ابتلا به کووید ۱۹ در کشور غربالگری شده اند و طرح بسیج ملی مقابله با کرونا با قدرت در کشور در حال اجرا است و الگوی موفقی برای سایر کشورها به حساب می آید.

وی افزود: مردم حتماً برای حفظ سلامتی خود، خانواده و اطرافیان شان به سامانه salamat.gov.ir مراجعه کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: طرح بسیح کرونا از اقدامات مدیریتی قابل توجهی بود که به شکلی منحصر به فرد بود و با مشارکت مردم با خود اظهاری در سامانه انجام گرفته است و بیش از نیمی از مردم ایران در این طرح شرکت کرده اند.

جهانپور در خصوص علت عدم پیشنهاد قرنطینه در دولت گفت: رویکرد ما در این زمینه بر پایه مشارکت های اجتماعی و جامعه محوری است که این رویکرد سطح سوم قرنطینه است.

وی در خصوص اقدامات ارتش و سپاه پاسداران و نیروهای داوطلب در حوزه مقابله با شیوع ویروس کرونا نیز توضیح داد: ما یکی از بهترین نظام های ارائه خدمت پزشکی را در جهان داریم که این نظام شبکه خدمت امروز بیش از گذشته جایگاه بنیادی خود را در مقابله با کرونا نشان داده است که در کسب این موفقیت حضور نیروهای مسلح سازمانهای مردم نهاد و هلال احمر باعث هم افزایی می شود.

سخنگوی وزارت بهداشت گندزدایی معابر عمومی، مراقبت از ورودی شهرها، حضور نیروها در موضوعات اجتماعی و تجهیز امکانات درمانی از سوی این نیروها را شایسته تقدیر دانست.

وی مراکز معین سپاه، بسیج و نیروهای داوطلب و… را یک شبکه در هم تنیده در کنار نیروهای سلامت عنوان کرد و گفت: از همین رو ما سردرگمی و وحشت ارائه خدمت در را همچون کشورهای مختلف از جمله کشورهای توسعه یافته را در کشورمان مشاهده نکردیم.

جهانپور شایعاتی مطرح شده در رسانه های چینی که گفته می شود بیست محموله به ایران ارسال شده و این امکانات به دست مردم نرسیده است، را رد کرد و گفت: علاوه بر چین که کمک هایی را کرده است، کشورهای دیگر حوزه خلیج فارس و همسایه و اروپای غربی و مرکزی هم مشارکت داشته اند.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: در این شرایط این کمک ها برای ما ارزشمند است اما با توجه به حساسیت های موجود وزیر بهداشت هیات ۴ نفره ای را برای نظارت بر محموله های ارسالی مامور کرده است تا لیست موارد ارسالی فهرست شده و حتی در اختیار دولت و سازمان اهدا کننده قرار بگیرد تا اطمینان داشته باشند در محل نیاز واقعی مصرف شده اند.

وی تاکید کرد: مراقبت و ملاحظات ما بسیار دقیق است و هیچگونه امکان توزیع بی جا و بی موردی وجود نخواهد داشت.

جهانپور گفت: رفتار ویروس کرونا حتی نسبت به ویروس آنفولانزای h1n1 خسارت بیشتری داشته، چون سریع الانتشار است. مرگ و میر ناشی از کرونا چند برابر آنفلوآنزای فصلی بوده و خسارات بیشتری داشته است.

وی افزود: ما به هیچ وجه به سمت محدود کردن رفت و آمدهای ضروری نمی رویم اما ترددهای بین شهری با جدیت بیشتری اعمال می شود.

سخنگوی وزارت بهداشت اظهار داشت: در خصوص آمار کشفیات باید بگویم این آمار کاهش یافته است اما چون مسئول این کشفیات وزارت بهداشت نیست، آمار دقیقی ندارم.

جهانپور با اشاره به قضاوت های شتاب زده و مغرضانه روزهای آغازین شیوع این بیماری در ایران، گفت: امروز بسیاری از این دهان ها بسته شده است چون در پیشرفته ترین کشورها صحنه های فاجعه باری را شاهدیم که حتی یکی از آنها برای یک روز هم اتفاق نیفتاده است.

وی در پاسخ به اینکه آیا با توجه به رشد ۸ برابری محصولات بهداشتی صادرات خواهیم داشت یا خیر پاسخ داد: تا زمانیکه ما ذخیره استراتژیک کافی نداشته باشیم، این اتفاق نمی افتد.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه ما یکی از بزرگترین تولید کننده های ماسک و اقلام حفاظتی است گفت: ما چندین برابر تولید داریم.

وی افزود: حمایت از تولید داخل باید با گستردگی و همت بیشتری انجام می گیرد.

جهانپور در پاسخ به این سوال که استراتژی وزارت بهداشت در مساله موضوع ایمنی جمعی چیست، گفت: این مساله مطرح نیست، و ما هیچ وقت به دنبال ایمنی عمومی نیستیم و معتقد نیستم در یک برهه زمانی ۷۰ درصد جامعه مبتلا شوند و طبیعت اپیدمی های ویروسی مبتلا شوند.

وی ادامه داد: ارتقای مشارکت عمومی و بین بخشی در جهت فاصله گذاری اجتماعی است تا اگر واکسن آن هم کشف نشد در بازه زمانی و طولانی تری مبتلایان کمتری داشته باشیم.

به گفته وی بار این بیماری بر کشور را در نظر گرفته شده و وزارت بهداشت منتظر ابتلای عمومی نمی ماند و همزمان علاوه بر اینکه فناروی های روز دنیا را دنبال می کند. موضوع پیشگیری و مراقبت سندرومی، قرنطینه و… را با جدیت در نظر دارد.