۰ نفر

رئیس جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا:

تداوم تعطیلی بخشی از کارمندان دولت/ فوتی‌های کرونا کاهش یافته است

۵ فروردین ۱۳۹۹، ۱۰:۲۱
کد خبر: 426663
تداوم تعطیلی بخشی از کارمندان دولت/ فوتی‌های کرونا کاهش یافته است

رئیس جمهور با تشکر از مردم بخاطر توجه به توصیه ها و هشدارهای ستاد ملی مقابله با کرونا و قدردانی از فداکاری و ایثار همه کادر درمانی نظام سلامت کشور، تاکید کرد که همچنان ضروری است تماس ها حداقل ممکن و سفرها حداقل ضرورت باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز سه شنبه در پایان جلسه ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا، با اشاره به ارائه گزارشی در این جلسه ستاد ملی گفت که گزارش کاهش آمار ورودی به بیمارستان ها و تعداد فوتی ها بیانگر مهم بودن اقدامات انجام شده ، می باشد.

متن کامل سخنان رئیس جمهور به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

از جمله مباحثی که مورد بحث و بررسی قرار گرفت گزارشی بود که در آن، در مجموع این نقطه مشهود بود که ورودی به بیمارستان ها در استان ها کاهش یافته و تعداد فوتی ها هم روند کاهشی دارد که هر دو خبر برای ما مهم بود و نشان داد اقداماتی که تاکنون انجام گرفته اقدامات مهمی بوده است.

مجددا از نظام سلامت کشور که با همه زحمات و فداکاری و ایثار این کار مهم اساسی را انجام می دهند سپاسگزاری می کنیم و تشکر می کنیم از مردم بسیار عزیز کشورمان که به توصیه ها توجه می کنند و آمار نشان می دهد که اکثر مردم به همه توصیه ها توجه دارند.

یکی از مسائل مهمی که در جلسه مطرح شد این است که در سیاست ها باید به گونه ای حرکت کنیم که اولا زمان لازم را برای درمان در اختیار نظام سلامت قرار دهیم به این معنا که اگر خدایی نکرده اقداماتی انجام بگیرد که یک مرتبه پیک را در یک مقطع زمانی کوتاه بالا ببرد آن وقت امکانات درمانی ما کافی نیست و نمی تواند به این عزیزانی که مبتلا شده اند رسیدگی کند. بنابر این باید به گونه ای عمل کنیم که تخت های ما ، بخش مراقبت های ویژه ما  و  پزشکان و پرستاران ما توان و ظرفیت این کار را داشته باشند که الحمدالله تاکنون این روزها به همین صورت بوده و در بیمارستانی با این مشکل مواجه نشده ایم.

مساله بعدی این بود که ما از لحاظ مراقبت های بهداشتی کاری کنیم که این ویروس شیوع نیابد تا بتوانیم  این زنجیره را بشکنیم و مطرح شد که یک فرد آلوده اگر تماس عادی داشته چند نفر را آلوده می کند و اگر در حالت قرنطینه قرار گیرد ، چه شرایطی خواهد داشت .

بنابراین خیلی مهم است؛ اگر فهمیدیم فردی به این ویروس مبتلا شده حتما باید در آن مدت زمانی که مقرر هست مثلا دو هفته یا 14 روز در یک جایی قرنطینه شود؛ حال این قرنطینه یا خانه خودش و یا بیمارستان است و یا اینکه در یک شرایط حاد ممکن است در مراقبت‌های ویژه باشد، ولی کسی که معلوم می‌شود دارای این ویروس هست نباید در جامعه تحرک داشته باشد.

به همین دلیل هم توصیه شد همه آن مشاغل و اجتماعاتی که قبلا تعطیل اعلام شده فعلا تا 15 فروردین  همچنان تعطیل باقی بماند، اعم از مراکز آموزشی یا مراکز فروشگاهی که تجمع مردم غیر از فروشگاه های توزیع مواد غذایی و بهداشتی و نیازهای معمولی و روزمره مردم که به طور طبیعی آنها استثنا هستند، در بقیه موارد تجمعی برای مراکز خریدمان نداشته باشیم.

همچنین اجتماعاتی که قبلا توصیه شده نباشد، چه برای غم و عزا و چه برای شادمانی، چه برای عروسی و چه برای هر مناسبت دیگری هست؛ مردم همچنان به آن توصیه ‌ها عمل کنند و اجتماع نباشد.

وزارت بهداشت در جلسات قبلی به ما اعلام کرد که فاصله بین دو نفر باید حدود دو متر باشد، حال یک و 8 دهم اعلام کردند؛ حدود دو متر باید بین دو نفر فاصله باشد، و حالا ممکن است در این جلسه این دو متر را مراعات نکرده باشیم و فرض را باید بر این بگذاریم که طرفی که با ما مواجه شده احتمالا دارای این ویروس است و سرفه‌ای هم نکند، تب هم نداشته باشد؛ چون ممکن است دارای این ویروس باشد، بنابراین این فاصله را باید مراعات کنیم؛ لااقل در مدت زمانی که در تعطیلات عید تا 15 فروردین هستیم همه این نکات را مراعات کنیم که تماس‌ها به حداقل ممکن برسد و سفرها به حداقل ضرورت‌ها برسد و این مورد تاکید این جلسه بود.

منتها موارد دیگری مطرح بود که این موارد در ستاد بررسی کافی نشده و پیشنهاد وزارت بهداشت و درمان بود؛ بنا شد در کمیته اجتماعی و امنیتی این مسائل ظرف امروز و امشب تا فردا مطرح و بررسی شود و به یک تصمیمی برسند و اگر تصمیم مورد نظر جمع بود، همان وقت می‌توانیم ابلاغ کنیم؛ اگر هم زمانی به جلسه نیاز بود می‌توانیم فورا جلسه را تشکیل دهیم؛ البته به طور طبیعی جلسه ما صبح شنبه است؛ اما اگر لازم باشد می‌توانیم جمعه هم تشکیل دهیم؛ پنجشنبه هم جلسه اقتصادی کرونا را داریم و می توانیم تغییر دهیم به ستاد ملی و مشکلی پیش روی ما نیست که این کار انجام بگیرد و جلو برود.

مساله بعدی راجع به تعداد ماشین‌هایی بود که از مراکز استان‌ها خارج شدند؛ به عنوان نمونه تهران و کرج مثال زده شد که تعدادی از این ماشین‌ها ایام عید از تهران و کرج خارج شدند؛ گفتند به طور طبیعی شماره‌های آن مشخص است؛ شماره موبایل‌ها مشخص است؛ خوب است که در آن طرح بسیج ملی از این ماشین‌ها و صاحب ماشین‌ها همان سوالات مربوطه انجام بگیرد و اگر کسی مشکلی دارد از همین حالا دنبال مشکل برویم؛ چون در بازگشت که در روزهای پایان تعطیلات 12 یا 13 یا 14 است، تراکم ایجاد می‌شود و قاعدتا دیگر با آن مدل تب سنجی امکان پذیر نیست که بخواهیم ترافیک‌های طولانی درست کنیم ولی از طریق غربالگری و تماس با آنها بتوانیم مشخص کنیم و این کار را انجام بدهیم.

باز هم تاکید می‌کنم قبلا مصوبه ما این است که ماشین‌ها در خروجی‌ها مورد بازرسی قرار بگیرند و توسط عزیزان تب سنجی شوند؛ امروز صبح کسی به من مراجعه کرد و گفت من از تهران به کرج رفتم و برگشتم؛ در سه نقطه من مورد تب‌سنجی قرار گرفتم؛ هم موقع خروج تهران، هم موقع خروج از کرج و هم وسط راه؛ این جزو افرادی است که هر روز می رود و می‌آید، شغل او تهران است و خانه او کرج است؛ ما چنین مصوبه‌ای نداشتیم که سه بار یک نفر را ماشینش را نگه داریم و تب سنجی کنیم.

باز هم از استانداران و فرمانداران محترم خواهش می‌کنم همه به مصوبات توجه کنند و طبق مصوبات عمل کنیم که کار ما پیش برود.

نکته دیگری که در این جلسه مطرح شد مربوط به شرکت‌هایی بود که خدمات عمومی عرضه می‌کنند و به جای اینکه مردم به فروشگاهها مراجعه کنند این شرکت‌ها خدمات را انجام می‌دهند و آنچه مورد نیاز مردم است را به درب منزل آنها می‌آورند. باید پروتکل بهداشتی آن را وزارت بهداشت و درمان معین کند که چگونه و به چه صورت این بسته را باید درِب خانه بیاورند و مردم چطور آنرا تحویل بگیرند و آن فروشگاه چطور باید آنرا تحویل دهد یا آن مبدایی که تولید می‌کند چطور این را تحویل بدهد. تعیین این پروتکل بر عهده وزارت بهداشت و درمان است.

بنا شد این شرکت‌ها اگر در عرضه خدمات عرضه مشکلاتی دارند وزارت ارتباطات که در این زمینه کار کرده باز هم اقدامات خود را ادامه دهد و اگر مصوبه‌ای از دولت یا این جلسه نیاز دارد، مصوبه  را به این جلسه ارایه کند. درخواست این بود که شرکت‌هایی که مورد تایید هستند، صدا و سیما تبلیغات آنها را در این ایام مجانی انجام دهد تا مردم این شرکت‌ها را بشناسند و به این شرکت‌ها مراجعه کنند.

 هدف این است که مردم کمتر از خانه خارج شوند تا یک نفر بتواند به جای 10 خانه که 10 نفر اعضای خانه باید بیرون بیایند یک نفر بیرون باشد و این خدمات را برای 10 یا 20 نفر یا بیشتر انجام دهد. بنابراین این کار انجام گرفت و مشکلات دیگری هم بود که بنا شد نظارت کافی بر این شرکت‌ها انجام شود که زمانی مشکلی پیش نیاید. هم تعزیرات ،هم قوه قضاییه هم دستگاه های نظارتی دیگر این نظارت ها را انجام دهند که این هم مورد تایید جلسه بود.

بحث دیگری که مطرح شد نسبت به کارمندهای دولت بود. در اینجا مطرح شد که کارمندهای دولت، حالا نیروهای مسلح رویه و مقررات خود را دارند و ابلاغ می‌کنند اما نسبت به کارمندهای دولت اینجا بحث شد که کل کارمندهای دولت 2میلیون و 450 هزار نفر یعنی حدود 2.5 میلیون جمعیت این کارمندها است. از این تعداد یک میلیون و 200 هزار نفر از اول اسفند کارشان را تعطیل کردند یعنی بخش آموزش و پرورش و دانشگاهها تعطیل شده و سر کار نمی‌رفتند و یا اگر هم می‌رفتند بطور محدود بود .

 یک عده افرادی هم هستند که شغل‌های حساسی دارند و نیازمندی‌های عمومی را تامین می‌کنند آنها باید سر کارشان باشند و باید به فعالیت ادامه دهند جمعیت زیادی از اینها در بخش های بهداشت و درمان و نظام سلامت کار می‌کنند که حدود 500 هزارنفر هستند، آنها باید کارشان را انجام دهند. تعدادی در شهرداری‌ها هستند که باید آن بخشی که نظافت شهر را بر عهده دارند کار خودشان را انجام دهند و این ضروری است.

بخشی از افراد حدود 500 هزار نفر یا کمتر یا بیشتر هم در مشاغلی هستند که می‌شود یک سوم آنها مشغول کار شوند و دوسوم تا 15 فروردین هم سر کار نیایند ، بنا شد که در این زمینه به طور گردشی این کار انجام بگیرد و همیشه حدود یک سوم سر کار باشند و دوسوم در مرخصی باشند تا از این دوران عبور کنیم. این هم تصمیم دیگری بود که در این جلسه اتخاذ شد.

نسبت به همه مواردی که قبلا تعطیلی آنها را ا علام کردیم از جمله برخی از مراکز فروش که نه فروشگاههایی که مواد غذایی می‌فروشند بلکه آنهایی که قبلا تعطیلی آن تا 13 فروردین اعلام شده بود بنا شد تعطیلی همه اینها تا 15 فروردین ادامه پیدا کند.

نکته بعدی درباره زندانی‌ها بود که مرخصی آنها تا 15 فروردین ابلاغ شده بود در این جلسه تصمیم گیری شد که مرخصی آنها تا پایان فروردین فعلا ادامه پیدا کند تا اگر بعد به تصمیمات دیگری رسیدیم ،تمدید شود ولی فعلا تا آخر فروردین تصویب شد.

درباره وضعیت نیروهایی که در دانشگاهها و دانشگاههای علوم پزشکی، مشغول انجام وظیفه خدمت عمومی هستند که به هماهنگی با ستاد کل نیاز داشت که در اینجا هماهنگی بود بنابراین نسبت به مواردی که داشتیم همه آن مورد تصویب قرار گرفت بجز یکی دو مورد که بنا شد وزارت کشور و کمیته اجتماعی و امنیتی آن را نهایی کند. یک مورد هم وجود داشت که وزارت ارتباطات باید آنها را پیگیری و نهایی کند .

باز هم من از مردم عزیز کشورمان تقاضا می‌کنم که توصیه‌های بهداشتی که دوستان می‌فرمایند مراعات کنید ان شاءالله بتوانیم از این مرحله و بلیه عبور کنیم و مردم عزیز بتوانند با فراغت، کار و آموزش فرزندان خود و فعالیت ‌های اجتماعی را در شرایط بهتری ادامه دهند. ان شاءالله

والسلام علیکم و رحمت‌الله و برکاته.