۰ نفر

رئیس جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا:

گزارش‌های مبارزه با کرونا امیدوار کننده است/ باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در راستای پویایی فعالیت‌های اقتصادی تلاش کنیم

۲ فروردین ۱۳۹۹، ۱۱:۳۷
کد خبر: 426228
گزارش‌های مبارزه با کرونا امیدوار کننده است/ باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در راستای پویایی فعالیت‌های اقتصادی تلاش کنیم

رئیس جمهور با تقدیر از توجه مردم به نکات و توصیه‌های وزارت بهداشت و درمان و ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، بر ضرورت رعایت این نکات در جامعه و تلاش مضاعف مسئولان در کنترل شیوع این بیماری در کشور تاکید کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا که با حضور مقامات عالی رتبه اجرایی و قضایی و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح برگزار شد و همزمان استانداران سراسر کشور نیز از طریق ویدئو کنفرانس در آن مشارکت و حضور داشتند، اظهار داشت: ملت ایران علی رغم سختی ها و مشکلات ناشی از تحریم‌های ظالمانه به خوبی مراعات یکدیگر را کرده و همدلی، تعاون، برادری و صفا و صمیمت خوبی را نسبت به هم داشته اند.

رئیس جمهور با اشاره به ضرورت تلاش مسئولان برای تامین نیازمندی‌های کادر پزشکی و درمانی در بیمارستان ها به عنوان اولویت اول و نیز تامین اقلام ضروری برای حفظ سلامتی فعالان تولید در کشور ، گفت: باید با رعایت اصول و پروتکل‌های بهداشتی در راستای پویایی فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی کشور گام برداریم چراکه امروز توطئه دشمنان و ضد انقلاب این است که فعالیتهای اقتصادی در ایران تعطیل شود.

متن سخنان رئیس جمهور به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

 ایام بسیار پربرکت بعثت پیامبر عظیم الشان اسلام را به ملت بزرگ ایران تبریک و تهنیت عرض می کنیم که امشب شب بعثت آن عزیز و بزرگوار است که شاید بتوانیم بگوییم بعثت پیامبر (ص)، بزرگترین عید ما مسلمانان است.

گزارش اولیه وزارت بهداشت و گزارش هایی که استانداران مازندران و اصفهان دادند، بسیار امیدوار کننده بود. پیداست همه تلاش ها و کوشش هایی که کادر درمانی، پزشکان، پرستاران و همه عزیزان ما در بخش درمان انجام می دهند و همچنین نیروهای مسلح که در بحث درمان ،نقاهتگاه ها و ضدعفونی کردن اماکن وارد عمل شده اند، تاثیر بسیار خوبی داشته است. نگران بودیم که این ایام یک اوج و پیکی داشته باشیم که تا امروز نبوده و امیدواریم روزهای بعد هم مشکل نداشته باشیم.

اگر همین روند ادامه یابد به معنای موفقیت راه و مسیری است که انتخاب شده است . مجموعه گزارش ها نشان می دهد که سفرها بسیار کم شده و این طور که دیروز از فرمانده راهور پرسیدم گفتند که 70 درصد کاهش سفرها را داشته ایم و کل این 5 الی 6 روز روز را در نظر بگیریم 50  الی 60 درصد کاهش داریم که این خیلی مهم است که مردم عزیز ما به نکات توصیه ای وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا مطرح کرده ، توجه کرده اند و جای تشکر و سپاسگزاری دارد.

شاید کمتر کشوری اینچنین باشد که با گفتن ، توصیه و درخواست، این همه مردم همراه شوند وکمک کنند  الان ما اروپا و جاهای دیگر را هم می بینیم، آنها هم توصیه می کنند اما وقتی نیروی مسلح می گذارند، یک مقداری اثر دارد . شاید مردم تعجب کنند که در یک کشور مهم اروپایی که یکی از دوستان عکسش را مستقیم برایم فرستاد،  بالای سر دستمال کاغذی دو پلیس مسلح گذاشته اند که یکی تفنگ و یک کلت دارد.

پس این شرایط نشان می دهد ملت ما  ملتی هستند که علیرغم اینکه در سختی و مشکلات و تحریم می باشند اما در عین حال مراعات هم را می‌کنند و تعاون و برادری و صفا و صمیمیت خودشان را حتی در این ایامی که ایام عید است و معمولا همه به خرید بیشتر می‌پردازند، نشان داده اند و این جای سپاسگزاری از مردم عزیز و خوب ما دارد.

البته دستورالعمل هایی از طریق وزیر کشور به استانداران  درباره مراکز تجاری پرتردد همانند پاساژها که معمولا جمعیت زیادی آنجا جمع می‌شود ابلاغ شد که قاعدتا یا اجرا شده و یا امروز اجرا می‌شود.

مغازه‌های معمولی که آنجا تردد زیادی نیست مثلا مغازه‌ای که همیشه یک یا دو یا سه نفر مشتری دارد، آنها محل بحث ما نیست. همینطور مغازه‌های بزرگ مواد غذایی و سوپرمارکت، یا بقالی‌ها و میوه‌فروشی‌ها هم که اصلا مورد بحث ما نیست.مکان هایی همانند داروخانه ها و از این قبیل  که معلوم است به آنها به عکس توصیه می‌کنیم که ساعات بیشتری را وقت بگذارند و اگر امکان دارد شب‌ها تا ساعت 12 شب باز باشند.

جایی اگر فروشگاه بزرگی امکان پذیر است 24 ساعته چند روزی کار کند ، این کار را انجام دهد که باعث شود جمعیت زیاد در یک نقطه جمع نشود.

هدف این است که مردم در یک نقطه خاص متراکم نشوند، اصل این است. اصل این است که مردم حتی‌الامکان از خانه خارج نشوند.

اینجا به وزارت صمت، بخش اقتصادی ابلاغ می‌کنم که یک بررسی کنند ببینند که ما چطور می‌توانیم به کسی که خرید اینترنتی انجام می‌دهد، او تخفیف دهیم و کسی که به مغازه می‌رود و چیزی خرید می‌کند کمی گرانتر باشد. گاهی یک نفر با یک موتور ، با یک وسیله‌ای که دارد جای 10 یا 20 خانواده در شبانه روز کار می‌کند و این باعث می‌شود که حجم ترددها کاسته شود.

همه درخواست‌های ما هم همانطور که در جلسه قبل وزیر بهداشت بر آن تاکید کرد بحث این 10الی15 روز است یعنی اینکه می‌گوییم در خانه بمانید، سفر نروید،  مراعات کنید این برای دو ماه و سه ماه نیست همه اینها برای این مدت10الی 15 روزه است ان شاءالله تا 13 فروردین همه ما ، هم مغازه‌دارها هم مردم، هم برای مسافرت‌ها اگر مراعات کنیم شرایط ما خود به خود تغییر می‌کند و یک شرایط جدیدی را ان شاءالله بعد از آن خواهیم داشت.

در مجموع در این جلسه بحث‌های متعددی مطرح شد. اولین بحث این بود ، مردمی که مشکوک هستند این ویروس را دارند و یا خیر، به بیمارستان‌ها مراجعه نکنند، خودِ این مراجعه باعث ابتلای آنها می‌شود لذا آنجایی که ضروری و لازم است این کار انجام بگیرد و اگر پزشک یا متخصصی تاکید کرده، این کار انجام بگیرد.

 اگر در بیمارستان‌ها هم امکان پذیر است جای ویژه‌ای را برای این کار در نظر بگیرند. یک چادری در حیاط بزنند و یا ساختمانی را مشخص کنند که افراد به داخل بیمارستان نروند که مبتلا شوند چون خودِ‌ این ترددی که می‌گوییم مضر است، اضرّ آنها تردد در داخل بیمارستان است در آنجا محیط آلودگی دارد ، مردم همه باید مراقبت کنند که این کار انجام بگیرد.

اگر کسی بناست برای مدت دو هفته استراحت کند یا ایزوله و قرنطینه شود اگر حالش وخیم نیست بهترین جا خانه است نه بیمارستان و نه نقاهتگاه و اگر به هر دلیلی در خانه امکان پذیر نیست به نقاهتگاه برود.

اگر موردی است که به یک تداوم در نظارت پزشکی نیاز دارد یا خدای ناکرده حال او وخیم است آن دیگر شرایط بیمارستانی است.

هر چه بتوانیم بیمارستان‌ها را خلوت کنیم زودتر از این شرایط عبور می‌کنیم به بیمارستان  درجایی که ضروری است بروید و تخت بیمارستان را وقتی ضروری است، اشغال کنید، تخت آی.سی.یو را وقتی کاملا ضروری است در اشغال قرار دهید، چون تمام این بحث‌هایی که می‌کنیم یکی از دلایل آن این است که یک دفعه پیک مراجعه بالا نرود. یعنی اگر این بیماری هست و ما با آن برای دو هفته یا سه هفته دیگر یا خدای ناکرده کمی بیشتر دست به گریبان هستیم ، با یک روند عادی و معمولی باشد که پرستار و تخت و تجهیزات بیمارستانی و  دارویی ما همه با هم بخواند. وقتی با هم همخوانی داشته باشد کار با آرامش پیش می‌رود آن وقت تعداد مرگ و میر کاهش پیدا می‌کند.

هدف اولِ ما در این مبارزه این است که بتوانیم تعداد مرگ و میر و افراد مبتلا را کاهش دهیم، افراد مبتلا با ساده‌ترین وجه درمان شوند و به آن حالت خطرناک نرسند.

بنابراین همه اینهایی که در بخش بهداشت و درمان توصیه می‌شود بر این مبنا ادامه بدهیم و توجه کنیم که بیمارستان‌ها شلوغ نشود.

مساله دیگری که در این جلسه بر آن تاکید شد اینکه، گروهی که امکانات برای آنها ضرورت دارد اعم از ماسک، دستکش، لباس مخصوص، اولویت اول پرسنل درمانی حاضر در بیمارستان‌ها هستند ابتدا باید این اقلام را به آنها برسانیم، اول آنها باید مطمئن و مجهز باشند بعد در قدم دوم هر جایی لازم هست و به مراکز تولیدمان بفرستیم.

آنجایی که ماسک ، دستکش و مواد غذایی تولید می‌کند و بازار را اداره می‌کند و شبانه روز کار می‌کنند باید آن کارگر و مهندس در آنجا محفوظ بماند. همه آنها باید سالم باشند آن محیط را باید ضدعفونی کنیم، هر کاری لازم هست انجام دهیم تا سیستم تولید ، حالت عادی و معمولی داشته باشد، این چیزی بود که من از روز اول توصیه کردم و در جلسه ای گفتم که ضدانقلاب که بعد مدرک آن را هم وزارت اطلاعات بطور مفصل برای ما فرستاد ، توطئه‌اش این است که کاری کند که در ایران کار و فعالیت اقتصادی تعطیل شود این هدف آنهاست.ما نباید بگذاریم این هدف محقق شود، همه باید کار و فعالیت کنیم البته در چارچوب پروتکل‌های بهداشتی که وزارت بهداشت و درمان و ستاد ملی اعلام می‌کند همه باید آن اصول را مراعات کنیم.

اگر موردی است آنها می‌گویند. اگر گفتند، اینجا وارد نشوید ، وارد نشویم اگر می‌گویند این رستوران شلوغ الان برای مدتی نباشد، گوش کنیم، اگر می‌گویند این بازار شلوغ تا 13 فروردین بسته باشد، گوش کنیم، به هر حال همه همکاری کنیم و آنجاهایی که به عنوان دستور موکد هست نیروهای انتظامی و پلیس هم ضامن اجرای آن در همه استان‌ها باشد.

مورد دیگری که در این جلسه تاکید شد اینکه، وزارت بهداشت و درمان برای مردم توضیح دهد که ماسک را برای کجا و چه زمان نیاز داریم؟ دستکش را برای کجا و چه زمان نیاز داریم؟

چون الان ما فکر می‌کنیم همه باید دستکش و ماسک داشته باشیم  البته بجز این گوینده که الان ماسک و دستکش ندارد، باید اینها بگویید که کجاها لازم است؟ یعنی چه موردی لازم است ماسک حتما زده شود و ازدستکش استفاده شود و درچه موردی لازم نیست، کجا باید دست شسته شود، کجا باید مراعات دیگری شود. باید همه اصولی که می‌گویند برای مردم روشن‌تر و دقیق‌تر مشخص کنند تا مصرف اینها هم معتدل باشد و آنجایی که ضروری هست مصرف شود.

جزو مواردی که استفاده از این وسایل برای آنها اولویت دارد اعم از ماسک و دستکش و امثال اینها ، نیروهای مسلح هستند یعنی پلیس که باید و ناچار هست که در خیابان باشد ، مرزبان‌ها که ناچارند باشند، و همه آنهایی که امروز حضورشان نیاز ضروری وجود دارد ، در آب، برق، گاز و پمپ بنزین و در همه کارهایی که برای مردم و زندگی مردم ضرورت دارد، آنها برای تامین و استفاده از این اقلام در اولویت اول هستند.

تا اینجا گزارشی که نیروهای مسلح دادند رئیس محترم ستاد کل نیروهای مسلح ارایه نمود، 3هزار تخت بیمارستانی شان آماده است و می‌توانند آنرا افزایش دهند خیلی از این تخت‌‌ها هم الان خالی است و برای پذیرش آماده است. نقاهتگاه هم موارد زیادی تشکیل شدهو  باز هم امکان تشکیل دارد البته هنوز نقاهتگاه‌ها به آن صورت خیلی مورد استقبال نبوده ولی اگر نیاز باشد می‌توانیم افزایش دهیم.

رئیس ستاد کل در این جلسه موضوع بیمارستان سیار را مطرح کردند که 7 بیمارستان سیار الان آماده و فعال است ولی تا 20 بیمارستان سیار هم می‌توانند آماده کنند هر کجا که لازم هست این کار انجام بگیرد.

نسبت به حمل و نقل و لجستیک و مساله سفر با اتوبوس، هواپیما، قطار و کشتی یک جا می‌تواند تصمیم بگیرد و آن ستاد ملی مبارز با کرونا است که می‌تواند بگوید این مسیر پرواز قطع، این مسیر قطار قطع و این مسیر اتوبوس نباشد. هیچ استاندار و مقام محلی و فردی در منطقه آزاد، هیچ کس حق تصمیم‌گیری در این مورد را ندارد اگر هم استاندارهای محترم نظری دارند این نظر را از طریق وزیر کشور بفرستند ، در ستاد ملی مطرح شود هر موردی که لازم بود تصمیم‌گیری می‌شود، بنابراین، این کار به صورت متمرکز مورد توجه قرار بگیرد.

بحث دیگری که اینجا مطرح شد درباره فضای مجازی و تخلفات زیادی بود که در این فضا و برخی از جرائد و امثال آنها انجام می‌گیرد. اینجا درمورد یک چارچوبی تصمیم‌گیری شد برای افراد متخلف که فعلا این مجازاتی که در نظر گرفته شده حداقل مجازات‌هایی است که در این جلسه تصویب کردیم و بنا شد در جلسات بعد یعنی جلسه آینده اگر موردی است که باید تکمیل بشود، تکمیل شود.

اینجا بیشتر نظارت و ارزیابی و تعطیلی موقت، انفصال موقت، قطع یارانه، حذف معافیت‌های مالیاتی، ابطال مجوز، ایجاد محدودیت فعالیت رسانه مطرح است و اینها حداقل‌هایی است که در این جلسه مصوب شده و اعلام می‌شود. مطالب دیگری هم ممکن است لازم باشد که در جلسات بعد آنها را هم تصویب می‌کنیم.

مورد دیگری که مورد بحث قرار گرفت مساله آموزش عالی بود. در جلسه قبل برای آموزش و پرورش طرحی را که وزیر محترم آموزش و پرورش آورده بود، مورد بحث قرار گرفت و تصویب شد. خلاصه آن به این صورت است که اگر شرایط به گونه‌ای باشد که بعد از پایان تعطیلات عید یعنی 16 فروردین کار آموزش‌ها شروع شود یک ماه به زمان تحصیلات افزوده خواهد شد و اگر دیرتر شد، ممکن است یک ماه هم بر مبنای این اضافه شود.

دانشگاه‌ها هم تقریبا چنین شرایطی دارند. می‌گویند بعد از فروردین اگر بلافاصله تعطیلات تمام شود و اینها بتوانند کار دانشگاهی را شروع کنند به دوره آموزش 3 هفته اضافه می‌کنند به دلیل اینکه بخشی از آموزش‌ها را از طریق سیستم فضای مجازی جبران کردند و هر چه دیرتر شود به آن 3 هفته اضافه خواهد شد اگر مثلا بعد از عید دو هفته دیگر هم دانشگاه تعطیل شد بر آن 3 هفته اضافه می‌شود که 5 هفته می‌شود ولی اگر نشد به همین روال خواهد بود. مقررات و چارچوب آن هم مصوب شده است.

 هم آموزش عالی، هم پزشکی ، هم آموزش و پرورش مصوبات را ابلاغ کنند که همه دانش‌آموزان و معلمین بدانند.

روز آغاز به کار را هنوز می‌خواهیم در هفته آینده  بحث کنیم هنوز کمی زود است ، جلو برویم به هفته آینده برسیم و ببینیم شرایط چه می‌شود در آن شرایط ان شاءالله تصمیم خواهیم گرفت.

در این جلسه برای تولید بیشتر نیازمندی‌های بهداشتی مخصوصا الکل تاکید شد و اینجا قائم مقام وزیر صمت در جلسه حضور دارد و تاکید کردیم که این کار را دنبال کند، برخی از موارد هم در تولید الکل می‌توانند انجام دهند که یک سری گیرهای اداری بود که اینجا دستور دادیم آن گیر اداری امروز حل شود و موادی که باید از بندر حمل شود همین امروز به اصفهان حمل شود تا بتوانیم الکل مورد نیاز را در اختیار مردم قرار دهیم.

البته در این جلسه موضوعی مطرح شد درباره برخی از عزیزانی که از کشورهای دیگر به عنوان زائر به ایران سفر کردند و در ایران هستند بعضی از آنها احتمالا مبتلا و بعضی ها سالم هستند بنا شد نسبت به آنها رسیدگی شود و درمان شوند اگر لازم هست یک یا دو بیمارستان سیار برای این کار اختصاص داده شود. اگر در بین عزیزانی که از هندوستان و پاکستان و افغانستان و جای دیگر هستند افرادی مبتلا باشند به هر حال درمان شوند و بعد ان شاءالله به کشور خود برگردند.

در مجموع می‌توانم در پایان این جمله را بگویم که امروز امیدواری همه ما از جلسه قبل بیشتر است و دلم می‌خواهد در جلسه بعدی که روز سه‌شنبه است باز هم این امیدواری افزایش پیدا کند و بتوانیم در یک زمان کوتاه قابل قبول این مساله را که پیش پای مردم است و برای کسب و کار مردم مشکل درست کرده را برداریم. البته در این جلسه درمورد برخی از کسب و کارها هم بحث شد که جزو آنهایی که در این روزها دچار مشکل شدند به لیستی که قبلا داشتیم باید اضافه شود در این خصوص هم بنا شد که معاون اقتصادی بحث و بررسی کند و اگر نیاز به مصوبه این جلسه دارد برای جلسه بعدی بیاورد.

ان شاءالله سال جدید برای مردم بسیار عزیز و خوبِ ما مبارک باشد ایام بعثت پیغمبر عظیم‌الشان اسلام، میلاد امامان عزیزی که میلادشان در ماه شعبان است که این ماه شعبان را به زودی پیش رو داریم برای همه مبارک باشد و خداوند ان شاءالله شفا را برای همه مردم ما و برای همه انسانها در سراسر جهان نازل کند. ان شاءالله.

والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته