۰ نفر

کارگران در مواجهه با کرونا چه می‌کنند؟

۲۶ اسفند ۱۳۹۸، ۲:۱۸
کد خبر: 424999
کارگران در مواجهه با کرونا چه می‌کنند؟

بسیاری از کارگران و کسبه خرد در شرایط موجود ناچارند که در محل کار خود حاضر شوند؛ یکی از کسبه محله‌های جنوب تهران در این باره می‌گوید: «نمی‌توانیم کرکره‌ها را پایین بکشیم»، اما ضمن رعایت مسایل بهداشتی می‌توانیم هوای یکدیگر را داشته باشیم تا به سلامت این روزها را سپری کنیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، این‌ روزها کارشناسان و صاحبنظران در بخش های مختلف درباره مسوولیت فردی برای مقابله با کرونا صحبت می کنند و مسوولین نیز در مصاحبه های خود بر همکاری مردم با دولت برای گذر از این شرایط تاکید دارند.  

فرد متعلق به اجتماع است و در مقابل مخاطراتی که شهروندان را تهدید می کند باید احساس وظیفه کند.  افراد متعلق به هر قشری که باشند با توجه به مسوولیت فردی موظفند در کاهش خطر، پیشگیری و درمان تلاش کنند.  

«میثم» کارگر سوپر مارکت در یکی از محله های جنوب تهران است و درباره پویش اجتماعی  «سهم من در بحران کرونا»  به ایرنا گفت: بارها در خبرها خوانده ام که یکی از مراکز شیوع کرونا فروشگاه ها و سوپرمارکت هاست و این موضوع من و خانواده ام را نگران کرده اما چاره ای نیست؛ باید کار کنم چون روزمزد و نان آور خانواده چهار نفره هستم.  

وی ادامه داد: من سعی می کنم مسایل بهداشتی را رعایت کنم تا هم خود و هم مشتری ها در امان باشند.  

این کارگر ٢٧ ساله بیان کرد: روزهای اول شیوع کرونا از ابتلا به این بیماری وحشت داشتم اما کم کم سعی کردم آرامش خود را حفظ کنم و به مشتری به نحو مطلوب سرویس بدهم چون بسیاری از آنها هر روز سوال می کنند اگر قرنطینه شود چه بلایی سرشان می آید و  من به آنها اطمینان می دهم که به اندازه کافی اقلام اساسی در بازار است و نگران نباشند.

وی درباره تاثیر کرونا بر تعداد مشتریان گفت: بیشتر افراد این منطقه مایحتاج خود را روزانه تامین می کنند و  بر این اساس نمی توانم بگویم که مشتری های ما کم شده است.  

«محسن احمدی»  یکی دیگر از کسبه محله نازی آباد است که درباره این پویش به ایرنا گفت: ما نمی توانیم کرکره مغازه را پایین بکشیم مردم همواره برای تامین گوشت و مرغ مراجعه می کنند.  

آقای احمدی ادامه داد : ٢٠ سال است که اینجا مغازه دارم و جزو قدیمی های این محله ام و کارگر،  کارمند،  مستاجر و صاحبخانه محل را می شناسنم و بسیاری از اهالی به صورت نسیه از من خرید می‌کنند و در این روزها چوب خطشان پرشده اما چاره ای نیست و  باید هوای یکدیگر را داشته باشیم تا به سلامت این روزها را سپری کنیم.  

کارگران در محیط کار  از ارتباط نزدیک خودداری کنند

«حسین حبیبی»  عضو هیات مدیره کانون عالی شوراها و دبیر کانون هماهنگی استان تهران درباره پویش اجتماعی سهم من در بحران کرونا به ایرنا گفت: در شرایط موجود بسیاری از کارگران ناچارند که در محل کار خود حاضر شوند.

وی افزود: با توجه به ۴۳ میلیون خانوار کارگری در کشور باید توجه ویژه ای به این قشر از جامعه شود و تمهیدات لازم برای محافظت از آنها اندیشیده شود.

حبیبی گفت: بخشی از این کارگران در پشت جبهه مبارزه با کرونا هستند و اقلام بهداشتی را آماده می کنند و باید بدانند که جامعه قدردان زحمات شبانه روزی آنهاست.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه تردد این افراد در سطح شهر برای حضور در کارگاه ها اجتناب ناپذیر است،  تا حد امکان باید ترددهای غیر ضروری را کم کنند و  از ارتباط نزدیک با یکدیگر خودداری کرده و در محیط تجمع نکنند.