۰ نفر

مبارزه با لشکرهای میلیاردی ملخ ها در 5 استان کشور

۲۵ اسفند ۱۳۹۸، ۷:۰۷
کد خبر: 424702
مبارزه با لشکرهای میلیاردی ملخ ها در 5 استان کشور

در حالی که همه استان‌های کشور از جمله استان‌های جنوبی درگیر مبارزه با ویروس کرونا هستند در این گیرودار میهمانان ناخوانده دیگر یعنی ملخ‌های مهاجم با دسته‌های بسیار بزرگی کماکان به استان‌های جنوبی و هم مرز با خلیج فارس هجوم آورده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از  ایران، شواهد و بررسی‌های سازمان حفظ نباتات کشور به‌عنوان متولی مبارزه با این آفت خطرناک حاکی است در هفته گذشته لشکر سرسخت ملخ‌ها برای هجوم به استان بوشهر در دسته‌های ۲ میلیاردی حمله خود را تدارک دیده بودند. تصور اینکه هر ملخ ماده در دوران زاد و ولد خود که تاحدود ۲۰ فروردین ماه است می‌تواند ۷۰ نوزاد ملخ را به‌وجود آورد لزوم از بین بردن ملخ‌های مهاجم قبل از جفتگیری را نشان می‌دهد. از سوی دیگر زاد و ولد تصاعدی ملخ‌ها می‌تواند امنیت غذایی کشور را در ماه‌های آینده پسا کرونا که بدون شک بخش‌های اقتصادی را با مشکلاتی مواجه کند به مخاطره اندازد.

 محمدرضا میر سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور تصریح کرد: ملخ‌ها، هجوم گسترده‌ای را به استان‌های جنوبی بویژه هرمزگان و بوشهر آغاز کرده‌اند. وی با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین حمله ملخ‌ها مربوط به استان بوشهر در هفته گذشته بوده افزود: در این استان جمعیت ملخ‌ها به بیش از ۲ میلیارد در هر دسته می‌رسید که پس از مبارزه شیمیایی کل اراضی مملو از ملخ‌های مرده شده بود. وی تأکید کرد البته جای هیچ نگرانی از آلوده بودن آنها نیست زیرا باقیمانده سموم در ملخ‌های مرده پس از ۳ روز از بین می‌رود و هیچ آلودگی برای انسان وخاک ندارد بنابراین لازم به جمع‌آوری ملخ‌ها نیست و آنها به‌طور طبیعی به چرخه خاک برمی‌گردند. به گفته وی هم‌اکنون در استان‌های جنوبی برای مقابله با ملخ‌ها هواپیماهای سمپاش مستقر شده‌اند. در حال حاضر سطح مبارزه شیمیایی با ملخ‌ها در ۵ استان، به ۳۲ هزارو ۲۳۷ هکتار می‌رسد. استان هرمزگان ۱۶ هزار و ۳۶۷ هکتار، خوزستان ۵ هزار و ۸۹۷ هکتار، فارس ۳ هزارو ۵۷۹ هکتار، بوشهر ۳ هزارو ۵۲۵ و سیستان و بلوچستان ۲ هزارو ۸۶۹ هکتار. وی همچنین در خصوص حمله ملخ‌ها به فرودگاه آبادان که عکس‌های آن در فضای مجازی مردم را به وحشت انداخته بود گفت: برآوردهای ما نشان داد بیش از ۱۵۰ میلیون ملخ به این منطقه حمله کرده بودند که با آمادگی که در همه استان‌ها از ۵ ماه پیش داشتیم بخش اعظم این ملخ‌ها منهدم شد. وی در پایان توضیح داد جلسات دبیر کمیسیون منطقه‌ای فائو با وزرای کشاورزی ایران، هند، پاکستان، عراق و افغانستان به‌صورت ویدئو کنفرانس هفتگی برگزار می‌شود و خوشبختانه جای هیچگونه نگرانی برای ما وجود ندارد، چون ما طبق برنامه با ملخ‌ها مبارزه کرده‌ایم.

ملخ‌های مهاجم جدید باهوشترند

در این میان کار مسئولان جهاد کشاورزی در استان بوشهر کمی دشوار‌تر شده است. ملخ‌ها به نقاط صعب العبور کوچ کرده‌اند و دسترسی به این نقاط برای مأموران مبارزه با این آفت دشوارتر است. از سوی دیگر آنچه بر دشواری روند مبارزه با ملخ‌ها می‌افزاید تفاوت رفتار مهاجم‌های تازه وارد است. تفاوت گله‌های ملخ این دوره با سال گذشته این است که آنها تقسیم و چند دسته شده‌اند و متمرکز نیستند و ۲۴ ساعت پس از آلوده کردن یک منطقه، آنجا را ترک می‌کنند. به‌گفته معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر کوچ دسته‌های ملخ‌ به مناطق کوهستانی صعب العبور این استان مبارزه با این آفت را سخت تر کرده‌است.

خسرو عمرانی افزود: در زمان حاضر دسته‌های ملخ به مناطق کوهستانی «طلحه»و «درنگ» شهرستان دشتستان، «شنبه» شهرستان دشتی و «خائیز» تنگستان رسیده‌اند و با توجه به شرایط محیطی و کوهستانی بودن منطقه عملیات سمپاشی با مشکلات زیاد ادامه دارد.

وی افزود: با توجه به گستردگی کانون‌ها و سخت گذر بودن منطقه امکان سمپاشی با هواپیمای سمپاش وجود ندارد به همین دلیل با وجود افزایش هزینه‌ها در حال هماهنگی برای استفاده از پهپاد برای سمپاشی این مناطق هستیم.

وی یادآور شد: دسته‌های ملخ مهاجم از اول اسفند وارد استان بوشهر شدند و ۹ شهرستان استان غیر از دیلم را درگیر و تاکنون حدود یکهزار و ۲۵ هکتار عملیات مبارزه با ملخ‌ها انجام شده و همچنان ادامه دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: ملخ‌ها پس از توقف یک یا ۲ روز، جابه‌جا می‌شوند و این کار را برای مبارزه سخت و کند کرده‌است.

نبرد خوزستان در سه جبهه ملخ، کرونا و سیل

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان هم  با اشاره به اینکه این استان در سال گذشته با اقدامات بیولوژیکی که انجام داده بود توانست مزارع را از آسیب جدی ملخ‌ها دور نگه دارد گفت: امسال متأسفانه حجم ملخ‌ها قابل مقایسه با سال قبل نیست و جدی‌تر از سال گذشته شده است. وی خاطرنشان کرد: خوزستان با وجود اینکه در بحث کرونا گرفتار است و از سوی دیگر در حال خارج کردن آب اضافی از پشت سد‌ها برای آمادگی در برابر بارش‌های احتمالی آینده است در حال اطلاع‌رسانی گسترده بین کشاورزان برای همراهی در کنترل این آفت است. از سوی دیگر سم موردنیاز برای مبارزه با ملخ‌های صحرایی تأمین شده و امیدواریم با کمک کارشناسان و مردم بتوانیم این چالش را نیز مرتفع کنیم. شریعتی تأکید کرد: خوزستان با تولید بخش بزرگی از گندم و شکر نقش بی‌بدیلی در امنیت غذایی کشور دارد به همین دلیل ما خود را آماده کنترل ملخ‌های صحرایی کرده‌ایم.از سوی دیگر امید بن عباس سرپرست فرمانداری ویژه شهرستان دزفول در نشست مدیریت بحران شهرستان گفت: تعداد گله‌های این ملخ‌ها حداقل ۵۰ میلیون است که برای تغذیه روزانه ۱۰۰ تن مواد غذایی مصرف می‌کنند که این میزان مصرف امنیت غذایی کشور را تهدید می‌کند.

وی با بیان اینکه این ملخ‌ها روزانه بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ کیلومتر امکان پرواز دارند، گفت: جهاد کشاورزی باید وضعیت را رصد کند و از طریق شهرداران و دهیاران امکانات لازم از جمله سم و سم‌پاش در اختیار قرار گیرد.