۰ نفر

پیشگیری از مسمومیت با الکل

۲۴ اسفند ۱۳۹۸، ۱۶:۱۹
کد خبر: 424540
پیشگیری از مسمومیت با الکل

به دلیل ناآگاهی و راهنمایی اشتباه، متاسفانه شاهد مرگ ده‌ها نفر از هموطنان عزیزمان طی روزهای اخیر به‌دلیل مسمومیت با الکل هستیم. برای همین در این زمینه چند توضیح کوتاه را برخود ضروری می‌بینم.

۱- الکل‌ها انواع مختلفی دارند، بعضی از آنها به شدت سمی بوده و مصرف چند سی سی از این نوع الکل‌ها مانند متانول یا همان الکل صنعتی سبب مرگ یا عوارض خطرناک دیگر مانند کوری می‌شود.

۲- الکل‌های کم خطر، مانند اتانول که جهت ضدعفونی کردن دست‌ها و سطوح استفاده می‌شود، نه تنها هیچ تاثیری بر تقویت سیستم ایمنی بدن ندارد، بلکه چه به صورت مصرف مزمن و چه به صورت مصرف حاد سبب تضعیف سیستم ایمنی می‌شود. این مطلب در بیشتر کتاب‌های مرجع پزشکی مانند هاریسون، سیسیل، آدامز، نلسون و روزی آمده است. اصولا الکل یک ماده سرکوب‌کننده سیستم ایمنی شناخته می‌شود نه تقویت کننده آن، لذا مصرف خوراکی الکل نه تنها تاثیری در پیشگیری از کرونا ندارد بلکه با تضعیف سیستم ایمنی، احتمال ابتلا و وخیم‌تر شدن شرایط بیمار را مهیا می‌کند. علاوه بر این خود اتانول نیز می‌تواند، سبب مسمومیت در فرد شود.

بهترین نوع الکل برای ضدعفونی کردن دست‌ها الکل ۷۰ درصد می باشد. الکل‌های غلیظ‌تر یا رقیق‌تر، خاصیت ضدعفونی کننده، یا نداشته یا ضعیف‌تر عمل می‌کنند.

۳- الکل‌ها به سرعت از راه پوست و تنفس جذب می‌شوند،  متاسفانه عده‌ای افراد سودجو، با استفاده از آب ژاول، الکل‌های صنعتی را که برای تشخیص به آنها ماده رنگی اضافه می‌کند، بی رنگ کرده و به اسم اتانول به بازار عرض کرده‌اند، مصرف کننده بی اطلاع با خوردن ایا استفاده بیش از اندازه از این الکل‌ها جهت استریل کردن دست‌ها به دلیل جذب از راه پوست فوت کرده و یا دچار مسمومیت شدید می‌شوند.

۴- علائم مسمومیت با متانول بسیار متنوع و سردرد سرگیجه تاری دید تهوع استفراغ دل درد شدید تا کاهش سطح هوشیاری متفاوت می‌باشد بسیاری از این علایم در بیماران کرونایی نیز دیده می‌شود، لذا ممکن است تشخیص زودهنگام مسمومیت به تعویق افتد.

۵- بر اساس مقالات مورد تایید شستشوی صحیح دست با آب و صابون به اندازه استفاده از مواد ضدعفونی کننده حاوی الکل موثر می‌باشد نکته دیگر اینکه با وجود محصولات تقلبی در بازار ایران آب و صابون قابل اعتمادتر است، تا محلول‌های با نام ضدعفونی کننده حاوی الکل. چون در بررسی‌های میدانی، بسیاری از این محلول‌ها یا فاقد الکل یا دارای الکل خطرناک بوده و خاصیت ضد عفونی کننده ندارند. لذا توصیه می‌شود در منزل و مکان‌هایی که آب و صابون در دسترس است با آب و صابون ضدعفونی انجام شود و در مکان‌های دیگر از ژل یا محلول‌های ضدعفونی کننده استفاده شود.

*متخصص پزشکی قانونی و مسمومیت‌ها