۰ نفر

نان را در دوران شیوع کرونا چطور بخریم و چگونه بخوریم؟

۲۲ اسفند ۱۳۹۸، ۱۴:۴۰
کد خبر: 424107
نان را در دوران شیوع کرونا چطور بخریم و چگونه بخوریم؟

در جلسه دیروز هیأت وزیران، پروتکل چگونگی فعالیت صنوفی مانند نانوایی‌ها، پمپ بنزین‌ها و واحدهای صنفی خرده‌فروشی تصویب شد؛ وزارت بهداشت این مصوبه را ظرف 2روز آینده ابلاغ و اجرایی خواهد کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، عادت مصرف‌کنندگان ایرانی به تازه‌خوری نان با بالا گرفتن تب شیوع کرونا دچار مشکل شده زیرا این روزها نان هم به صف متهمان انتشار کرونا اضافه شده اما با وجود نگرانی مصرف‌کنندگان، مسئولان و تشکل‌های صنفی از اتخاذ تدابیر و دستورالعمل‌هایی خبر می‌دهند که با رعایت آن می‌توان با خیال راحت نان تازه و سالم را مصرف کرد. 

شاید شما هم ازجمله کسانی هستید که با بالا گرفتن تب کرونا، برای خرید و مصرف نان سنتی داغ، دچار شک و تردید شده‌اید. اما  تنها با رعایت اصول بهداشتی می‌توانید با اطمینان از سلامت نان آن را مصرف کنید.

تصویب پروتکل بهداشتی در هیأت وزیران 

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت  درباره برنامه‌های دولت برای حفظ سلامت نان گفت: خرید نان سنتی و تازه‌خوری آن از اولویت‌های مصرف‌کنندگان ایرانی است و نمی‌توان این کالا را از سفره خانوارها حذف کرد، برهمین اساس برای رفع دغدغه‌ها، تولید و عرضه نان سنتی مطابق با پروتکل ابلاغی وزارت بهداشت، در دستور کار هیأت وزیران قرار گرفته است. 

حسین مدرس خیابانی، توضیح داد: تدوین و ابلاغ پروتکل و دستورالعمل‌های بهداشتی مدنظر وزیر بهداشت، در جلسه دیروز هیأت وزیران مطرح شد. براساس آن دکتر نمکی پروتکلی حاوی برخی ضوابط و دستورالعمل‌های بهداشتی الزامی مرتبط با برخی فعالیت‌های اقتصادی، ازجمله نانوایی‌های سنتی، صنعتی، حجیم و نیمه حجیم، پمپ بنزین‌ها، واحدهای صنفی خرده‌فروشی و... را ارائه کرد. 

به گفته او، در این دستورالعمل بر استفاده از مواد ضد‌عفونی‌کننده، شستن مداوم دست‌ها، استفاده از ماسک و لباس تمیز، دریافت نکردن وجه نقد و استفاده مشتریان از کارتخوان صرفا با دستکش برای پرداخت وجه خرید نان و سایر اقلام تأکید شده است. این پروتکل به تصویب رسیده ظرف دو سه روز آینده ابلاغ و اجرایی خواهد شد.

 مدرس خیابانی افزود: با ابلاغ این پروتکل، وزارت صنعت و سایر دستگاه‌های ذیربط نظارت و بازرسی واحدهای صنفی را برای رعایت آن افزایش می‌دهد اما مردم نیز باید از خرید کالا، از واحدهای صنفی که اصول بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، خودداری کنند.

رشد تقاضای خرید آن‌لاین 

 قائم‌مقام وزیر صنعت با تأکید بر ضرورت حفظ قرنطینه خانگی، از تغییر تقاضای خرید به سمت استفاده از ظرفیت‌ تجارت الکترونیک و خریدهای اینترنتی و فضای مجازی در 17روز منتهی به 21اسفند‌ماه جاری خبر داد و در مورد کمبود عرضه الکل، ماسک و برخی مواد ضد‌عفونی برای تامین نیاز این گونه واحدهای صنفی، گفت: تا‌کنون 18کارخانه وظیفه تامین الکل برای مراکز درمانی بیمارستانی و کارخانه‌های داروسازی را بر عهده داشته‌اند، برای تامین و توزیع الکل در شبکه توزیع غیربیمارستانی نیز 22کارخانه جدید به این ظرفیت اضافه شده که وظیفه تامین الکل مورد نیاز برای تولید مواد ضد‌عفونی در سایر بخش‌ها را بر عهده دارند.

آماده‌باش نانوایی‌ها 

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران هم گفت: به محض اعلام شیوع کرونا در ایران دستورالعملی را برای اعضای صنف تدوین و نمونه آن را نیز برای مسئولان وزارت صنعت و اتاق اصناف تهران ارسال کردیم. بیژن نوروزمقدم افزود: در این دستورالعمل، بر شست و شوی مرتب دست‌ها، پوشیدن لباس تمیز و تعویض آن، خودداری از دریافت وجه نقد و استفاده از کارتخوان صرفا توسط مشتریان تأکید شد و متعاقب آن نیز همه دستورالعمل‌های ابلاغی وزارت بهداشت را که به بهبود وضعیت بهداشت نانواخانه‌ها کمک می‌کرد؛ ابلاغ کردیم. او تأکید کرد: با توجه به اینکه ویروس کرونا در دمای 28درجه از بین می‌رود، انتشار و انتقال این ویروس در نانوایی‌ها که محیط گرمی دارند در مقایسه با سایر صنوف مانند سوپرمارکت‌ها احتمالا کمتر است. نوروزمقدم، افزود: در فرایند تولید نان که تا  100 درجه سانتی‌گراد حرارت دارد، نان تولیدی تا مرحله پخت در تنور مشکل بهداشتی ندارد و به‌دلیل داغ بودن نان حتی با خروج از تنور نیز مشکلی ندارد اما از اینجا به بعد رعایت بهداشت نان بر عهده مشتری است. رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران افزود: متأسفانه بسیاری از مشتریان به هنگام خرید نان اصول بهداشتی را رعایت نمی‌کنند  و بدون ماسک و دستکش و رعایت فاصله با سایر افراد به گپ و گفت می‌پردازند یا با جابه‌جایی نان بدون هیچ‌گونه پوشش مناسب، عملا ویروس کرونا را از نان به یخچال و فریزر خانه خود منتقل می‌کنند.

رشد تقاضا برای نان‌های سنتی ماندگار 

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران با رد افزایش تقاضا برای نان غیرسنتی در روزهای اخیر، گفت: تفاوت چندانی بین نان سنتی، صنعتی و فانتزی و حجیم در انتشار ویروس کرونا وجود ندارد و امکان آلودگی این نوع نان‌ها به‌دلیل دخالت کارگران در چرخه سرد کردن، بسته‌بندی، حمل‌ونقل و توزیع بیشتر است، زیرا نانوایان ناچار هستند تا نان را خنک، بسته‌بندی و عرضه کنند اما درصورت رعایت نکات بهداشتی، نان سنتی به‌دلیل دخالت نداشتن کارگران در توزیع یا مراحل سرد کردن و بسته‌بندی نان کمتر است. او رشد تقاضا و پخت برخی انواع نان ماندگارسنتی مانند لواش و تافتون در روزهای اخیر را گواهی بر این مدعا دانست و افزود: اکنون زمانی نیست که توپ را به زمین یکدیگر بیندازیم.همه باید تلاش کنیم تا با رعایت اصول بهداشتی، امکان انتقال کرونا از طریق چرخه تولید و مصرف نان به حداقل برسد. رئیس اتحادیه نانوایی‌های سنگکی نیز از ارسال نامه درخواست این اتحادیه برای دریافت مواد ضدعفونی‌کننده از وزارت صنعت خبر داد و گفت: هنوز دریافت پول نقد در نانوایی‌ها قطع نشده و نیازمند همکاری بیشتر مردم هستیم. اصغر پابرجا افزود: در شرایط فعلی برگزاری جلسات لغو شده و هماهنگی‌های لازم به‌صورت تلفنی و مکاتبه‌ای انجام می‌شود. اصغر پابرجا افزود: نانوایی‌های سنگکی برای ضدعفونی کردن از مخلوط آب و وایتکس استفاده می‌کنند.

 توصیه‌های بهداشتی خرید و مصرف نان

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران در مورد بهداشت نان افزود: به اعضا ابلاغ کرده‌ایم تا کارتخوان را در اختیار مشتری قرار دهند اما مشتری باید با دستکش یک‌بار مصرف این کار را انجام دهد. او تأکید کرد: مشتریان برای خرید مطمئن نان بهتر است نان داغ را در سفره پارچه‌ای تمیز و ضد‌عفونی شده قرار دهند؛ به این معنا که نان داغ را در داخل سفره پارچه‌ای قرار دهند زیرا به‌دلیل انتقال حرارت از آن، امکان خمیر شدن نان کمتر است و سپس با انتقال نان به منزل، سفره را با سفره تمیز دیگری تعویض کنند. نوروزمقدم گفت: حتی فریز کردن نان نیز به‌دلیل مقاومت کرونا در برابر دمای منفی 60درجه نیز مشکل را حل نمی‌کند، بنابراین پیشنهاد ما آن است که نان را در منزل در قطعات کوچک و سفره جداگانه در داخل پلاستیک قرار دهند و هر بار به میزان مورد نیاز آن را در معرض آتش مستقیم گاز یا ماهی‌تابه، توستر و مایکروفر قرار دهند و پس از حرارت دادن مصرف کنند. او تأکید کرد: خوشبختانه مردم به این نتیجه رسیده‌اند که تعداد مراجعات به نانوایی‌ها را با افزایش میزان خرید نان، کاهش دهند. او درپاسخ به برخی انتقادها از رعایت نشدن بهداشت در برخی نانوایی‌ها گفت: امکان استفاده از دستکش برای درست کردن خمیر وجود ندارد از طرف دیگر با توجه به اینکه خمیر در تنور با درجه حرارت بالا پخته می‌شود، امکان انتقال آلودگی در مرحله آماده‌سازی‌ و پخت نان وجود ندارد. نوروزمقدم در مورد امکان انتقال کرونا از طریق میزهای نانوایی‌ها، افزود: به همه اعضای اتحادیه ابلاغ شده تا میزهای نانواخانه‌ها را روزی سه مرتبه با مواد ضد‌عفونی تمیز کنند اما با کمبود این مواد مواجه هستیم و متأسفانه 3 هفته است که درخواست ارائه مواد ضد‌عفونی، ماسک، دستکش ژل را ارائه کرده‌ایم اما هنوز اقدامی نشده است. رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران گفت: برای دریافت این لوازم با وزارت صنعت نامه نگاری کرده‌‌ایم؛ این نامه به ستاد مقابله با کرونا فرستاده شده و امیدواریم تا روز شنبه یا یکشنبه هفته آینده این ملزومات را دریافت کنیم.