۰ نفر

واهمه‌های خطه شمال

۲۱ اسفند ۱۳۹۸، ۱۲:۳۷
کد خبر: 423764
واهمه‌های خطه شمال

خبر بسته شدن راه‌های ورودی به شهرستان‌های استان گیلان و مازندران در میان تصویرها و اظهارنظرهای مختلف تاب می‌خورند. یک روز خبر از قرنطینه می‌آید، یک شب تصویر حضور اهالی بومی در پلیس‌راه آمل منتشر می‌شود که جلوی راه ماشین‌هایی با پلاک غیرمحلی را سد می‌کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، به این تصویرها، وضعیت نامشخص بستری بیماران در شهرهایی مانند رشت و لنگرود را هم باید اضافه کرد که هم نشان از نگرانی بابت کمبود امکانات بستری و قرنطینه بیماران دارد و هم کمبود وسایل و تجهیزات مراقبتی برای کادر درمان. وضعیتی چنان نامشخص که سبب شده برخی از اهالی شهرهای شمال هم در خانه بمانند و چشم‌های نگرانشان را به شبکه‌های اجتماعی و تلویزیون و خبرگزاری‌ها بدوزند تا ببینند آن بیرون در همان شهر خودشان چه می‌گذرد.

روز یکشنبه 18 اسفند ویدیویی از مکالمه احمد لاشکی، نماینده مردم چالوس و نوشهر منتشر شد که او را در حال گفت‌وگو با واعظی، رییس دفتر رییس‌جمهور نشان می‌دهد، مکالمه‌ای که برای آشکار بودن محتوای آن با گذاشتن گوشی همراه این نماینده مجلس روی حالت بلندگو انجام شد. «مردم من دارند نابود می‌شوند، تعداد کشته‌هایمان خدا می‌داند الی ماشاالله دارد، می‌رود بالا. خب یک هفته نیایند! اگر نشود مردم می‌بندند. من کنار مردمم آقای واعظی.» گذشته از اینکه لاشکی با علم به ضبط تصویر چند باری بر کنار مردم بودنش تاکید می‌کند و می‌گوید اگر دولت دستور بسته شدن راه را ندهد، مردم آتش به اختیار عمل می‌کنند، پاسخ واعظی در واکنش به حرف‌های او این است:«مملکت صاحب دارد... شما این حرف را می‌زنید یعنی می‌خواهید مملکت را به هم بریزید.» این تنها یک صحنه است از مدیریت بحران در استان‌های شمالی کشور، جایی که کار به ضبط صدا و تصویر نماینده مجلس و دولت می‌کشد. محمود قاسم‌نژاد‌درویشی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گیلان روز گذشته به ایلنا گفت:«اگر دولت موافقت کند در استان آمادگی کامل و صددرصد برای جلوگیری از ورود افراد به استان را داریم. با توجه به توصیه‌ها و پیگیری‌هایی که در حال حاضر نیز انجام شده است، سفرها به استان گیلان تا 80 درصد کاهش پیدا کرده است.» در توییتر عکسی به سرعت در حال دست به دست شدن است که مدعی است، پرستاران بیمارستان امینی لنگرود در اقدامی هماهنگ در صفحه‌های اینستاگرام خود یک پیغام واحد را گذاشته‌اند:«درخواست کمک فوری! در صورت ادامه خدمت بدون تجهیزات حفاظتی مناسب و استاندارد قطعا هیچ فردی برای پرستاری از بیماران در بیمارستان امینی لنگرود باقی نمی‌ماند و همه پرستاران مبتلا خواهند شد.» و خبر درگذشت دکتر وحید منصف‌کسمایی، متخصص طب اورژانس و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان هم که روز گذشته منتشر شد به التهاب این خبرهایی که از خطه شمال کشور می‌رسد، افزود و حالا در شبکه‌های اجتماعی، ساکنان این سو و آن سوی مرز در حال تبادل نظر هستند که چطور باید جای خالی امکانات را مردم برای مردم پر کنند.

 

درگیری با خبرهای متناقض

در این اوضاع، ساکنان استان‌های گیلان و مازندران هم میان خبرها و تکذیب‌ها و وضعیت جاده‌ها و بیمارستان‌ها مدام در تلاطم‌اند. مریم معلم است و ساکن لنگرود. دو هفته قبل‌تر که خبرهای کرونا و شیوعش در گیلان داشت اوج می‌گرفت با خودش فکر می‌کرد، موجی آمده و باید بگذرد، باید مراقب بود و بیشتر در خانه ماند. برای او اما خبر وقتی واقعی شد که آگهی ترحیم یکی از آموزگاران با سابقه تدریس زبان انگلیسی لنگرود را دید، استاد خودش. او  می‌گوید:«بعد از خبر فوت استادم، تزلزل شروع شد بعد هی خبرهای اوضاع و احوال بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها می‌رسید که واقعا آدم را اذیت می‌کرد.» مریم تقریبا یک هفته را در اوج ترس و به قول خودش آستانه فروریزی گذراند و از قضا در این شرایط یکی از دوستانش بود که توانست کمی حال او را بهتر کند، دوستی که با تست مثبت کرونا در لنگرود بستری شد و از روی تخت بیمارستان گزارش ماوقع می‌داد:«بعد اینکه با الف صحبت کردم، شرایطی که توصیف می‌کرد با آنچه می‌شنیدم، فرق داشت. آن عکس درخواست فوری کمک از بیمارستان شهید امینی یک چیز می‌گفت از طرف دیگر آرامشی که او داشت نشان می‌داد، یک چیز دیگر. من در این دو روز گذشته بیشتر درگیر این تناقضم.» برای حفظ روحیه خودش هم که شده، تصمیم گرفته فعلا به حرف‌های دوستش گوش کند و تا چیزی به او ثابت نشده، درگیر باقی خبرها نباشد. در این مدت تنها چیزی که ثابت مانده این است که تا چند روز هیچ خبری از هیچ مسوولی نبود که بیاید، توضیح بدهد اینجا چه خبر است:«بعد از انتخابات که نماینده لنگرود رای نیاورد تا مدت‌ها پیدایش نبود، همه می‌گفتند هر کدام از این مسوولان رفته‌اند، فکر خودشان باشند. بعد از مدتی شهردار پیدایش شد و حالا خبر رسید بالاخره آقای لاهوتی گفته یک بیمارستان تازه‌ساز که هنوز تکمیل نشده را قرار است به بستری کرونا اختصاص دهند.» مریم می‌گوید در روزهای گذشته مردم شهر دارند، کمپین‌هایی راه می‌اندازند برای حمایت از پزشکان و پرستاران: «یک‌سری پویش برای جمع کردن پول و خرید تجهیزات راه افتاده که مردم خودشان به دست کادر درمان برسانند.» در این شرایط او امیدوار است که دست‌کم گیلان از حضور مسافران خالی بماند تا شاید اوضاع را بتوان راحت‌تر کنترل کرد.

 

همان جایی که هستید بمانید

کیوان عکاس است، ساکن ساری. یک هفته‌ای هست که در حد امکان خودش و خانواده‌اش در خانه مانده‌اند و می‌گوید شهر خلوت شده، مردم رعایت می‌کنند و تنها نگرانی‌شان بابت آمدن مسافران است.«استانداری دارد اقدامات خوبی می‌کند البته سمت محله ما نیامدند اما در تصاویر یک‌ سری از دوستانم در سایر نقاط شهر دیدم که ماشین‌های‌شان در محله‌ها هستند و به مردم اطلاعات می‌دهند و بعضی نکات را اعلام می‌کنند. اما اینکه میزان بحران چقدر است را نمی‌دانیم چون هر کسی اطلاعات خودش را می‌دهد، علوم پزشکی از میزان مبتلایان و فوت‌شدگان یک عددی می‌دهد، یک سری تکذیب می‌کنند و اطلاعات دقیق مشخص نیست. فقط مشخص است که به خاطر حضور مسافران و مردمی که خودشان هم رعایت نمی‌کنند این بیماری دارد روز به روز به صورت تصاعدی در مازندران افزایش پیدا می‌کند.» چند بار به موضوع مسافران مازندران اشاره می‌کند و بعد البته توضیح می‌دهد که این حرف‌ها را از روی خشم نمی‌زند:«من فقط برایم سوال مطرح است که چطور ممکن است کسی سلامتی دیگران برایش مهم نباشد. با این همه تعداد کشته و خبرهایی که وجود دارد چطور می‌شود باز هم کسی بخواهد سفر کند؟ البته به نظرم این قضیه مختص به مازندران، تهران، قم یا اینها نمی‌شود. به نظرم هر کسی هر جایی که هست باید همانجا بماند. درست نیست فکر کنیم مثلا من در قشم ویلا دارم و باید از اینجا بروم آنجا شاید امن‌تر باشد. این سفر کردن به همه آسیب می‌زند. وقتی اوضاع بحرانی است همه باید خودشان به فکر قرنطینه باشند و همان جایی که هستند بمانند؛ چه مازندرانی که در تهران است و چه تهرانی که در مازندران.»

آن روزی که خبر درگذشت نرجس خانعلی‌زاده، پرستار بیمارستان لاهیجان به عکس چهره جوانش ضمیمه شد و دست به دست چرخید، شیوع کرونا در گیلان خودش را جدی‌تر از خبرهای پیشین نشان داد. بعد دیگر نام‌ها به همراه گذر روزهای شیوع، تک به تک از راه رسیدند: غلامرضا وثوقی‌کیا پرستار تیم جراحی بیمارستان‌های پورسینا و آریای رشت، علی شیخ‌مرادی پرستار بیمارستان قائم(عج) رشت، سیامک دیوشلی متخصص اطفال انزلی(مشکوک به ابتلا به کرونا)، دکتر حمید لطفی پزشک متخصص ارتوپدی صومعه‌سرا، دکتر رضا کوچکی‌نیا پزشک آستانه اشرفیه، دکتر محمدعلی ربیعی پزشک شفتی، دکتر محمد محمدی پزشک پیشکسوت رشتی و دیروز نام دکتر وحید منصف‌کسمایی، متخصص طب اورژانس هم به این فهرست افزوده شد. یکی از کاربران توییتر با انتشار ویدیویی از لحظه انتقال پیکر دکتر کسمایی توسط همکارانش که با اشک و فریاد لااله‌الاالله همراهی‌اش می‌کردند، نوشت که این سوی دیگر آن دست‌افشانی‌هایی است که پزشکان و پرستاران از خودشان منتشر کردند.