۰ نفر

فرار از کرونا با الکل مرگبار

۲۰ اسفند ۱۳۹۸، ۱۳:۳۲
کد خبر: 423524
فرار از کرونا با الکل مرگبار

موج مسمومیت‌های الکلی که از روزهای پایانی هفته در اهواز کلید خورد، حالا ‌شهرهای دیگری را هم درگیر کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند، از کرج خبر می‌رسد که تاکنون هفت نفر در این ‌استان به دلیل مصرف الکل جان‌شان را از دست داده‌اند. تعداد قربانی‌ها در اهواز هم به ٢٠ ‌نفر رسید. همچنین براساس اعلام پلیس، سه مرد  در پایتخت به همین دلیل جان‌شان را از ‌دست دادند. آن طور که دانشگاه علوم پزشکی اهواز اعلام کرده تا یکشنبه شب ٢١٨ نفر با ‌نشانه‌های مسمومیت الکلی درمراکز درمانی این شهر بستری شدند. ظاهرا این افراد به تصور ‌اینکه الکل عامل پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا است؛ اقدام به مصرف خوراکی آن کرده‌‌اند. این درحالی است که به دنبال کمیاب شدن الکل طبی سودجویان فرصت‌طلب با ترکیب ‌الکل صنعتی با مواد دیگر این محلول سمی و خطرناک را به‌عنوان الکل طبی به فروش می‌‌رسانند.

دادستان کرج  ظهر دیروز خبر مرگ هفت شهروند در این شهر را به دلیل مصرف الکل تأیید ‌کرد. محمد آقایاری، معاون دادستان عمومی و انقلاب کرج با اعلام این خبر گفت:  «متاسفانه ‌چندنفر در استان دچار مسمومیت الکلی شده‌اند که تاکنون هفت نفر جان خود را از دست ‌داده‌اند.» آن طور که او می‌گوید این افراد تحت‌تأثیر محتواهای فضای مجازی و به گمان ‌مقابله با کرونا یا درمان آن، اقدام به مصرف الکل متانول کرده بودند که پس از مسمومیت ‌جان خود را از دست دادند. این مقام قضائی با هشدار نسبت به عواقب جانی و صدمه ‌مصرف الکل متانول به سلامت و بینایی از آغاز تحقیقات به منظور برخورد قضائی در ‌خصوص افراد دخیل در این موضوع خبر داد‎.

این درحالی است که آمار قربانیان مسمومیت الکلی در اهواز رو به فزونی گذاشته به‌طوری که ‌تا ظهر دوشنبه ٢٠ نفر در مراکز درمانی این شهر به دلیل مصرف الکل جان باختند. اما ‌موضوع خطرناک‌تر بستری تعداد زیادی از شهروندان اهوازی با علایم شدید مسمومیت در ‌مراکز درمانی این شهر است. به گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور تا ‌یکشنبه شب ٢١٨ نفر در مراکز درمانی این شهر بستری شده‌اند. احسان‌پور در توضیح مراکز ‌درمانی اختصاص داده شده به مسمومیت‌های الکلی هم گفت: «بیشترین پذیرش در بیمارستان ‌امام خمینی(ره) انجام گرفته که بنا به ضرورت بیمارستان‌های گلستان و آیت‌الله کرمی نیز ‌پذیرای مسموم شدگان است. همچنین تمهیدات لازم در بیمارستان شهیدبقایی یک اهواز نیز ‌انجام گرفته و به‌عنوان بیمارستان پشتیبان آماده ارایه خدمات است.» رضا سی‌ویک ساله اهوازی ‌یکی از همین افرادی است که با تصور جلوگیری از ابتلا به کرونا با مصرف خوراکی الکل ‌چند روزی را در بیمارستان بستری بود. این پسر جوان در توضیح اتفاقاتی که منجر به ‌مسمومیتش شد می‌گوید:  «من از دوستانم شنیدم که الکل نمی‌گذارد این ویروس ‌در بدن اثر کند، با چند نفر از دوستام مقداری الکل خریدیم و با آب قاطی کردیم و بعد هم ‌همگی خوردیم، اما چند ساعت بعد حال همه ما خراب شد. ما چهار نفر در بیمارستان امام خمینی(ره) ‌بستری شدیم، آنجا دکتر‌ها به ما گفتند به جای الکل طبی الکل چوب خورده‌ایم.  خدارا شکر ‌همگی نجات پیدا کردیم. اما در اهواز خیلی‌ها مثل من همین کار را می‌کنند.» امیرمحمد هم ‌یکی دیگر از مسموم‌شدگان الکلی این روزهای اهواز می‌گوید: «اینجا رنگ ‌همه الکل‌ها سفید است، همه را هم به اسم الکل سفید به چندبرابر قیمت می‌فروشند و جان مردم برایشان اهمیت ندارد و فقط به فکر پر کردن جیب‌شان هستند‎.»

اما ماجرای مسمومیت‌های الکلی برای نخستین بار از بیمارستان لقمان تهران رسانه‌ای شد. ‌ رئیس بخش مسمومیت‌های این مرکز درمانی با هشدار نسبت به شکل‌گیری ‌باورغلط، تأثیر مصرف خوراکی مواد ضدعفونی‌کننده مثل الکل در جلوگیری از بیماری ‌کرونا اعلام کرد: «این روزها تعداد افراد مراجعه‌کننده به مراکز درمانی که به دلیل مصرف ‌الکل دچار مسمومیت شده‌اند، رو به افزایش است.» او در توضیح بیشتر گفت: «این روزها ‌عده‌ای تصور می‌کنند که چون ویروس کووید۱۹ نسبت به الکل حساس بوده و با ضدعفونی ‌دست و سطوح با الکل از بین می‌رود، بنابراین با شرب الکل نیز همین اتفاق داخل بدن ‌می‌افتد و درواقع به شکلی نقش ضدعفونی‌کننده در بدن ایجاد می‌شود، درحالی‌که این یک ‌باور و تصور غلط، غیرعلمی و غیربهداشتی است.» به گفته او همین باور غلط هم باعث شد ‌تا بیمارانی به مراکز درمانی مراجعه کنند که با تصور نابودی کرونا اقدام به شرب ترکیبات ‌الکلی کرده‌اند و در برخی موارد این الکل متانول بوده و منجر به بروز مسمومیت حاد و شدید ‌در افراد شده است. او همچنین با اشاره به عوارض خطرناکی چون  تاری دید، کوری، از کار ‌افتادن اندام حیاتی و درنهایت مرگی که به دنبال مصرف الکل صنعتی رخ می‌دهد، ‌گفت: «تشخیص اتانول یا همان الکل طبی از الکل صنعتی کار راحتی نیست و همین موضوع ‌باعث مسمومیت‌های شدید الکلی شده است‎.»بی‌شک آشفته بازار مواد ضدعفونی‌کننده و کمبود الکل طبی که این روزها به‌عنوان یکی از ‌معدود راه‌های پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا شناخته شده، در ایجاد موج مسمومیت‌های الکلی پررنگ است. افراد سودجو با ترکیب مواد مختلف و استفاده از الکل صنعتی محلول‌های بی‌‌شناسنامه‌ای تولید می‌کنند و با سوءاستفاده از نیاز مردم آن را به‌عنوان الکل سفید یا همان ‌الکل طبی به فروش می‌رسانند. این درحالی است که بسیاری از متخصصان استفاده از الکل ‌صنعتی را حتی برای ضدعفونی کردن سطوح مناسب نمی‌دانند و حتی در قدرت پاک‌کنندگی و گندزدایی آن هم تردید دارند. در همین رابطه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم ‌پزشکی اصفهان با هشدار نسبت به رواج  استفاده از این  نوع الکل گفت: «استفاده از الکل ‌متانول یا همان الکل چوب به‌عنوان الکل ضدعفونی کننده، نه‌تنها اثربخشی ندارد بلکه این الکل ‌به شدت سمی است و از طریق جذب پوستی یا استنشاق بخار می‌تواند باعث مسمومیت شدید ‌در حد کوری و مرگ افراد شود. بر این اساس، توصیه می‌شود از هرگونه مصرف الکل ‌متانول برای ضدعفونی کردن خودداری و فقط از ضدعفونی کننده‌های مجاز توزیعی در ‌داروخانه‌ها استفاده شود‎.»