۰ نفر

آیا ویروس کرونا در فصل گرما از بین می‌رود یا خیر؟

۲۰ اسفند ۱۳۹۸، ۱۱:۰۵
کد خبر: 423475
آیا ویروس کرونا در فصل گرما از بین می‌رود یا خیر؟

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان گفت: ۶۸ مورد مثبت ابتلا به ویروس کرونا از لحاظ آزمایشگاهی و ۵ مورد فوت ناشی از این بیماری در استان زنجان به ثبت رسید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، پرویز قزلباش روز گذشته (۱۹ اسفند) در نشست خبری که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، با تاکید بر اینکه مردم باید اطلاعات صحیح را از مجاری موثق به‌ویژه صدا و سیما و دانشگاه علوم پزشکی کسب کنند، اظهار کرد: امروزه گزارش‌های عجیب و غریبی در رابطه با مصرف ژل ضدعفونیکننده دست در کشور وجود دارد که سبب ایجاد مسمومیت‌های شدیدی شده است. تعداد قابل توجهی از این افراد، درمان‌شان به دیالیز کردن رسیده و برخی نیز فوت کرده‌اند.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا مصرف ویتامین D از ابتلا به ویروس کرونا پیشگیری می‌کند یا خیر، افزود: در این رابطه نقل‌های مختلفی وجود دارد. افرادی که کمبود ویتامین D دارند باید این ویتامین را مصرف کنند، ولی در این مقطع زمانی امکان افراط و تفریط وجود دارد؛ از مردم تقاضا می‌کنم هرگونه دارو را تحت نظر پزشک متخصص مصرف کنند، زیرا استفاده غیراصولی از ویتامین D نیز می‌تواند سبب مسمومیت شده و مشکلات جدی را برای فرد ایجاد کند.

این مسئول در ادامه تصریح کرد: اکنون با توجه به جدیتی که استاندار زنجان در خصوص تهیه ژل و اسپری‌های با پایه الکل دارند، سبب شده شرکت‌های تولید کننده این محصولات به طور سازمانیافته محصولات خود را در اختیار آن مجموعه‌ای که مسئولیت توزیع دارد قرار دهند که حتما، یک آهنگ منظم پیدا خواهد کرد.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان با اشاره به اینکه طی روزهای آینده ماسک برای استفاده مردم در اختیار داروخانه‌ها قرار خواهد گرفت، ادامه داد: طبیعی است که اکنون از ماسک به جا استفاده نشود؛ به‌طور کلی استفاده از ماسک تنها در فردی که بیمار است و در اجتماع ظاهر می‌شود و فردی که از بیمار دارای علائم حاد تنفسی در بخش درمانی و خانگی مراقبت می‌کند، توصیه می‌شود.

قزلباش با اشاره به اینکه هم‌استانی‌ها می‌توانند از یک پارچه تمیز در خانه ماسک دو لایه درست کنند، زیرا هم اقتصادی بوده و هم بهداشت بیشتری نسبت به ماسک‌های دیگر دارد، زیرا قابل شست‌وشو و استفاده مجدد است، اظهار کرد: ماسک زدن یک مسئله بسیار جزئی در مقابل اصول اصلی پیشگیری از بیماری است. مردم باید در خانه بمانند و در جمع‌های چند نفری شرکت نکنند؛ زیرا حضور فرد مبتلا در اجتماع می‌تواند حدود ۲ الی ۳ فرد را به ویروس آلوده کند، به این ترتیب تعداد مبتلایان به بیماری افزایش پیدا می‌کند؛ اکنون باید زنجیره قطع شود تا اجازه ندهیم یک فرد، سه فرد دیگر را نیز به ویروس کرونا آلوده کند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۶۸ مورد مثبت از لحاظ آزمایشگاهی و ۵ مورد فوت ناشی به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در استان به ثبت رسیده است، افزود: خوشبختانه روند بستری بیماران مبتلا به ویروس کرونا بسیار کند بوده و افزایش چشم‌گیری ندارد؛ بلکه به تدریج افزایش پیدا می‌کند که اهمیت آن بسیار بیشتر از آزمایش است؛ زیرا هر چقدر تعداد بستری‌شدگان افزایش پیدا کند، آزمایش‌ها نیز افزایش پیدا کرده و نمونه‌های بیشتری گرفته می‌شود و تعداد افراد مثبت مبتلا بیشتر خواهد شد.

این مسئول با اشاره به اینکه شبکه بهداشت و درمان و پایگاه‌های استان یک جمعیت را تحت پوشش دارند، تصریح کرد: هم‌استانی‌ها می‌توانند با مراجعه به آدرس الکترونیکی https://salamat.gov.ir، نسبت به غربالگری خود در مورد ویروس کرونا اقدام کرده و راهنمایی‌های لازم را در این رابطه از طریق پیامک دریافت کنند تا بدانند که آیا نیاز به مراجعه به پزشک است یا خیر؟ امید است با این سیستم بتوانیم تعداد زیادی را تحت پوشش قرار دهیم تا این زنجیره قطع و یا ضعیف شود.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان، با اشاره به اینکه در حال حاضر زود است که بخواهیم در مورد اینکه آیا ویروس کرونا در فصل گرما از بین می‌رود یا خیر، نظر دهیم، زیرا این موضوع تنها خوش‌بینانه است، ادامه داد: محبت، عشق، دوست داشتن هم‌نوع و نشان دادن آن در همه جوامع، اصل است؛ اکنون در جامعه آگاهی افراد نسبت به سطح بهداشت خود بسیار افزایش یافته است. ویروس کرونا عوارض زیادی برای جامعه ما و جهان داشته ولی سبب افزایش سطح بهداشت و آگاهی مردم از مسائل بهداشتی و مطالبه آنان از حوزه بهداشت و سلامت شده است، به این معنی که ضعف موجود را نمایان می‌کند.

قزلباش با اشاره به اینکه نظارت همگانی به این معنی است که مردم مسئولیت خود را در قبال دیگران و جامعه بدانند و آن را تقاضا کنند، اظهار کرد: اگر نظارت همگانی و مسئولیت‌پذیری همگانی در رابطه با رعایت نکات بهداشتی در نانوایی‌ها و غیره نباشد، این اتفاق نخواهد افتاد با وجود اینکه شاهد تغییر رفتار نانوایی‌ها هستیم اما هنوز به آن سطح مطلوب نرسیده است، یکی از نکات مثبت این دوران آن است که مردم نسبت به حقوق خود واقف‌تر شده و حقوق خود را از دیگران می‌خواهند.