۰ نفر

تغییرات جدید در برنامه های پرطرفدار تلویزیون +عکس

۱۹ اسفند ۱۳۹۸، ۱۵:۳۶
کد خبر: 423271
تغییرات جدید در برنامه های پرطرفدار تلویزیون +عکس

اولین قسمت از سری دوم مسابقه «عصر جدید»، شنبه‌شب روی آنتن رفت و رسماً رقابت استعدادها آغاز شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان، مهم‌ترین تغییری که در نگاه اول در سری دوم مسابقه به چشم می‌خورد، وسیع‌تر شدن صحنه رقابت و فضای استودیو است، اما تغییرات «عصر جدید» تنها به ظاهر مسابقه محدود نمی‌شود. در سری دوم، روند مسابقه و سبک رأی دادن داوران سه تغییر مهم و مثبت داشته است که حساسیت و جذابیت این دوره را بیشتر خواهد کرد. در ادامه مطلب، درباره این سه تغییر و تأثیر آن‌ها در مسابقه می‌خوانید.

1- چالش میان مربیان و داوران

اگر سری اول «عصر جدید» را دیده باشید، می‌دانید که شرکت‌کنندگان بعد از مرحله راستی‌آزمایی و قبل از ورود به مسابقه اصلی، در رشته خاص خودشان توسط مربیان مختلف، تحت آموزش‌هایی قرار می‌گیرند. این بار هم طبق روال قبل، این مربیان در کنار شرکت‌کنندگان حضور دارند، منتها با یک تفاوت مهم. در سری جدید، مربی هر شرکت‌کننده می‌تواند در صورت مخالفت با رأی یکی از داوران، استدلال و توضیح خودش را با احسان علیخانی مطرح ‌کند، اگر علیخانی دلایل او را پذیرفت، در این مرحله تماشاچیان باید مخالفت یا موافقت خود را با نظر داور مد نظر اعلام کنند. البته در آخر این داور است که رأی نهایی‌ خود را اعلام می‌کند، یا تصمیم به تغییر آن می‌گیرد یا روی رأی خود پافشاری می‌کند. با فضایی که برای اعلام استدلال مربیان به آن‌ها داده شد، در سری جدید چالش و تعاملی میان او و داوران شکل خواهد گرفت که این فضای چالشی به جذابیت مسابقه و رقابت‌ کمک خواهد کرد.

2- صعود عادلانه‌تر به مرحله دوم

مهم‌ترین تغییری که در مرحله اول مسابقه اتفاق افتاده، مربوط به انتخاب برندگان هر قسمت است. سری قبل داوران باید در پایان هر قسمت، یک نفر را برنده اعلام می‌کردند اما در سری جدید لزومی ندارد حتما تعداد مشخصی برنده به مرحله بعد راه پیدا کنند. یعنی داوران می‌توانند در هر قسمت بین صفر تا چهار شرکت‌کننده را به عنوان برنده اعلام کنند. اگر به خاطر داشته باشید، در سری قبل، بعضی قسمت‌ها همه شرکت‌کننده‌ها اجرای خوبی داشتند و وجود محدودیت انتخاب یک برنده باعث می‌شد، ناچارا بعضی شرکت‌کننده‌های خوب حذف شوند. در بعضی قسمت‌ها هم اجراها چندان تعریفی نداشتند و همان لزوم انتخاب یک برنده، باعث می‌شد اجراهای با کیفیت متوسط یا زیر متوسط، از هم‌گروهی با شرکت‌کنندگان ضعیف شانس بیاورند و به مرحله دوم صعود کنند، به این ترتیب رفع محدودیت در انتخاب برندگان هر قسمت، باعث شده عدالت میان شرکت‌کنندگان بهتر اجرا شود و البته کار استعدادها هم برای صعود به مرحله دوم، کمی سخت‌تر شود.

3- زنگ طلایی به جای کارت طلایی

در سری جدید مسابقه، «زنگ طلایی» جای کارت طلایی را گرفته و قانون اعطای آن به شرکت‌کنندگان هم فرق کرده است. احسان علیخانی و داوران، هرکدام می‌توانند یک بار، برای یک شرکت‌کننده، زنگ طلایی را به صدا دربیاورند و او را مستقیم، بدون این که لازم باشد در مرحله دوم با دیگر شرکت‌کنندگان رقابت کند، به مرحله نیمه‌نهایی بفرستند. این که چنین شانس بزرگی باید نصیب کدام یک از شرکت‌کنندگان شود، حساسیت داوری میان استعدادها را بالا می برد و هر پنج نفر باید دقت زیادی برای به صدا درآوردن این زنگ سرنوشت‌ساز طلایی داشته باشند.

«ایران»‌و‌«اتفاق»‌رونمایی‌شدند

نخستین قسمت برنامه‌های سام درخشانی و رضا رشیدپور چه کیفیتی داشت؟

در آخرین روزهای هفته گذشته، از دو برنامه جدید تلویزیون یعنی مسابقه «ایران» در شبکه یک و برنامه «اتفاق» در شبکه 3 رونمایی شد. «ایران» پس از «پنج ستاره»، دومین مسابقه در حوزه اطلاعات عمومی است که به تازگی به جدول پخش تلویزیون اضافه شده و «اتفاق» آمده تا آخر هفته‌ها جای خالی یک برنامه شبانه را در شبکه 3 پر کند. سام درخشانی اجرای مسابقه «ایران» را برعهده دارد و رضا رشیدپور در مقام مجری «اتفاق» به تلویزیون بازگشته است. به بهانه آغاز پخش این دو برنامه، قسمت اول هرکدام از آن‌ها را بررسی کرده‌ایم.

ایران

حضور هاشم رضایت تهیه‌کننده مسابقه «برنده باش»، به عنوان تهیه‌کننده «ایران»، محتوای اطلاعات عمومی و راهیابی از طریق اپلیکیشن به مسابقه تلویزیونی، یاد «برنده باش» را در ذهن تداعی می‌کرد، اما «ایران» از لحاظ ساختار به کل با «برنده باش» و بسیاری از مسابقات اطلاعات عمومی تلویزیونی، متفاوت است. شرکت‌کنندگان در «ایران» به صورت گروه‌های پنج نفره حاضر و هرکدام از آن ها به نوبت وارد رقابت می‌شوند. در وسط صحنه مسابقه «ایران»، صفحه نمایشگری وجود دارد که سؤالات و پاسخ‌ها روی آن دیده می‌شود و شرکت‌کنندگان با حرکت روی فضایی که زیر پایشان قرار دارد پاسخ خود را انتخاب می‌کنند. شرکت‌کننده‌ها باید پنج بازی را انجام بدهند تا در نهایت برنده مسابقه مشخص شود. این ساختار روند مسابقه را در نوع خود متنوع و سرگرم‌کننده‌ کرده است. سام درخشانی در مقام مجری، تعامل صمیمانه و خوبی با شرکت‌کنندگان دارد و حتی از ویژگی شوخ‌طبعی خود هم در اجرا استفاده مناسبی می‌کند اما او در کلیت اجرا نمی‌تواند به اندازه کافی مسلط یا بدون اشتباه عمل کند و در این مسابقه انگار بیشتر نقش یک مجری را بازی می‌کند. جایزه مسابقه «ایران» هم در راستای هدف مسابقه، 22 میلیون تومان پول نقد، کمک‌ هزینه سفر در ایران است.

اتفاق

برنامه «اتفاق» جزو برنامه‌های گفت‌وگومحور به حساب می‌آید، اما قالب و ساختار آن تفاوت‌هایی با برنامه‌های گفت‌وگومحور معمولی دارد. بنابر آن چه در قسمت اول برنامه دیدیم، قرار است در هر قسمت، یک موضوع خاص مطرح شود و با استفاده از شخصیت‌هایی که به «اتفاق» می‌آیند از جنبه‌های گوناگون به آن پرداخته شود. مثلاً در قسمت اول از نگاه یک بدلکار، گردشگر، پلیس جنایی و مستندساز که هرکدام در حوزه خود، با ترس روبه‌رو شده بودند، به مسئله ترس پرداخته شده. تفاوت «اتفاق» با دیگر تاک‌شوها این جا به چشم می‌آید، مهمانان برنامه که لزوما چهره‌های شناخته‌شده ای نیستند، روی صحنه می‌آیند و درباره تجربه‌های خود سخنرانی می‌کنند. رضا رشیدپور هم در مواقع لزوم با فشردن زنگ، پرسشی را مطرح می‌کند. دکور عظیم برنامه، نورپردازی آن، موسیقی و صداهایی که در استودیو شنیده می‌شود، همه و همه به نوعی در خدمت اهداف برنامه هستند و مخاطب را با «اتفاق» همراه می‌کنند. هرچند که از حضور تماشاچیان در «اتفاق» استفاده می‌شود اما انتظار می‌رود حضور 700 نفری آن‌ها کارکرد موثرتری در برنامه داشته باشد. انتخاب رضا رشیدپور در مقام مجری برنامه هم انتخاب مناسبی بوده و جزو نقاط قوت «اتفاق» است. این برنامه پنج شنبه‌ و جمعه‌شب‌ها از شبکه 3 پخش خواهد شد.