۰ نفر

کیفیت هوای پایتخت همچنان سالم است

۱۹ اسفند ۱۳۹۸، ۹:۴۲
کد خبر: 423151
کیفیت هوای پایتخت همچنان سالم است

کیفیت هوای پایتخت امروز دوشنبه در سومین روز متوالی از لحاظ غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در شاخص لحظه‌ای ۵۹ قرار دارد که از نظر شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، به معنای شرایط قابل قبول یا همان سالم است. به گزارش میانگین غلظت آلاینده ذرات معلق با قطر کمتر از ۲.۵ میکرون طی ۲۴ ساعت گذشته منتهی به ساعت ۸ امروز نیز روی شاخص ۶۹ در شرایط سالم بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، در همین مدت، غلظت آلاینده ذرات معلق با قطر کمتر از ۱۰ میکرون با شاخص ۴۸ و منواکسید کربن با شاخص ۲۳ بوده است.

بر این اساس، ایستگاه‌های فرمانداری شهر ری(منطقه۲۰) با شاخص ۱۱۳، شهرداری (منطقه۱۵) با شاخص ۱۰۳ و پارک قائم (منطقه۱۸) با شاخص ۹۱ طی ۲۴ ساعت گذشته بیشترین آلایندگی را داشته اند.

همچنین ایستگاه‌های ژئوفیزیک (منطقه۶) با شاخص ۴۱، ستاد بحران (منطقه ۷) با شاخص ۴۲ و  مسعودیه (منطقه ۱۵) با شاخص ۴۴ در همین مدت جزو پاکترین مناطق تهران بودند.

شاخص کیفیت هوا (Air Quality Index = AQI) معیاری برای تعیین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سطوح سلامتی افراد است که به ترتیب از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط سالم (زرد و حدمجاز استاندارد یا حد سلامت)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم برای همه (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرایط بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط خطرناک (ارغوانی) تعیین شده است.

امسال ۲۹ روز هوای پاک، ۳۴۰ روز هوای قابل قبول، ۸۰ روز هوای ناسالم برای گروه های حساس(بیماران قلبی و ریوی، کودکان، سالمندان و زنان باردار) و پنج روز هوای ناسالم برای همه افراد به ثبت رسیده است.

بر اساس آیین نامه اجرایی تبصره ۳ ماده ۲ قانون هوای پاک، از ۲۳ دی امسال واژه «قابل قبول» جایگزین عبارت «سالم» در سایت شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران شده است.