۰ نفر

فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران:

سختگیری‌های کرونایی باید شدت یابد

۱۹ اسفند ۱۳۹۸، ۸:۰۰
کد خبر: 423136
سختگیری‌های کرونایی باید شدت یابد

فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران گفت: یکی از دلایل افزایش ابتلا به کرونا، می‌تواند مراجعات غیرضروری و حضور بیش از حد در بیمارستان‌ها باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، علیرضا زالی، با اشاره به علت افزایش مبتلایان به کرونا ویروس جدید در تهران، اظهار داشت: همانطور که وزیر بهداشت هم اعلام کرد، با توجه به سناریوی پیش بینی ما درباره گسترش این ویروس در کشور که با الگوی جهانی هم تطابق دارد، آمار مبتلایان در سایر کشورهای دنیا هم رو به افزایش است. بر همین اساس در کشور ما هم همین الگو وجود دارد. بنابراین این افزایش آمار قابل انتظار است.

وی با بیان اینکه احتمالاً در روزهای آینده هم ممکن است با افزایش آمار روبرو شویم، افزود: تنها راه، نبود ارتباطات اجتماعی و کاهش مراودات اجتماعی و عدم حضور افراد در جامعه است که در این صورت می‌توان چرخه بیولوژیک ویروس را شکست. حتی اگر در روزهای آینده تغییر جدی در وضعیت مراودات اجتماعی و حضور افراد در جامعه نداشته باشیم، ممکن است این افزایش آمار شتاب بیشتری هم به خود بگیرد.

زالی با اشاره به وضعیت بهبودیافتگان نیز گفت: در عین حال افراد باید توجه کنند که اگر بیمار مبتلا به کرونایی بهبود یافته و از بیمارستان ترخیص شد، از شروع علائم تا دو هفته بعد کماکان می‌تواند افراد دیگر را بیمار کند. یعنی فکر نکنید که چون علائم بیماری قطع شده، فرد کاملاً خوب شده است. اگر همین فرد بعد از، از بین رفتن علائم، قبل از مدت زمان تعیین شده، به خانه برود، همه افراد خانواده را آلوده خواهد کرد.

فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران تاکید کرد: بنابراین اگر فردی که از بیمارستان مرخص شده، می‌خواهد به منزل برود، مطلقاً نباید با سایر افراد ارتباط داشته باشد تا زمانی‌که دو هفته از آغاز علائم بگذرد.

زالی همچنین اظهار کرد: در عین حال یکی از دلایل افزایش ابتلا می‌تواند مراجعات غیرضروری و حضور بیش از حد در بیمارستان‌ها باشد. تجربه‌ای هم که در ماه اول در چین بود، تایید می‌کند که ۷۰ درصد گرفتاری‌ها، به دلیل انتقالات درون بیمارستانی بود که طبیعتاً در سایر الگوها هم می‌تواند تکرار شود.

وی همچنین گفت: تاکید می‌کنم که با توجه به اینکه در پیک بیماری هستیم و آمار هم نشان دهنده روبه افزایش بودن است و بیماری هم در تهران و سایر نقاط کشور کنترل نشده و در عین حال آمار کشوری و جهانی رو به تزاید است، بنابراین اگر حجم مداخلاتمان نسبت به دو هفته گذشته افزایش نیابد، دچار مشکل می‌شویم. اکنون میزان مداخله ما در سطح شهر تهران متوسط است. برای اینکه سناریویی پیش بینی کنیم تا با آمار رو به تزاید مواجه نشویم، باید مداخلات به صورت سختگیرانه تر اعمال شود. این نظر فنی و علمی ماست که امیدوارم مسوولان مورد توجه قرار دهند.

زالی تاکید کرد: انجام سفر در این شرایط به نوعی بازی با جان خود و دیگران است که در عین حال منجر به خستگی تیم‌های پزشکی نیز می‌شود. اکنون چندین روز است که تیم‌پزشکی در خط اول کار می‌کند. بنابراین توجه کنید که امروز این شهامت نیست که فکر کنیم به سفر می‌رویم و ویروس نمی‌گیریم. ویروس مرز و در سفر بودن و… نمی‌شناسد. ضمن اینکه در سفر شانس ابتلا بیشتر می‌شود. حال ممکن است تیم درمانی دچار فرسایش شود. ما باید ورودی به بیمارستان‌ها را کاهش دهیم تا تیم درمان بتواند ریکاوری شود. اگر هر روز حجم زیادی از بیماران را به تیم درمانی تحویل دهیم، خارج از انصاف است.

فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران ادامه داد: از مردم می‌خواهیم از سفر غیر ضروری اجتناب کنند. خبر داریم که برخی افراد در اطراف تهران در خفا در تالارها مراسم برگزار کرده‌اند. این شجاعت و شهامت نیست، بلکه جان خودشان و دیگران را به خطر می‌اندازند. وقتی ۳۰۰ نفر در یک جا کنار هم بنشینند با حجم آلودگی که در تهران وجود دارد و قطعاً چندین نفر مبتلا می‌شوند و آنها هم در سطح شهر بیماری را به سایرین منتقل می‌کنند. اگر امروز فردی در شهر آلوده به ویروس شود، حداقل ۱۰۰ نفر را آلوده می‌کند. وقتی می‌گوییم تالارها تعطیل باشد و حتی فریضه نماز جمعه را تعطیل اعلام می‌کنیم، یعنی موضوع جدی است و برگزاری پنهانی مراسم‌ها شجاعت نیست، بلکه به خطر انداختن جان خودشان، سایر شهروندان و پزشکان و پرستاران است.