۰ نفر

هوای تهران، اسفند روی دود

۱۷ اسفند ۱۳۹۸، ۱۲:۰۵
کد خبر: 422735
هوای تهران، اسفند روی دود

این روزها شهروندان تهرانی و دیگر شهرهای کشور به اکسیژن بیشتری نیاز دارند. یورش کرونا ویروس التهاب ریه شهروندان را بیشتر کرده است و اگر هوا آلوده باشد، این ویروس مجال بیشتری دارد برای رشد. هوای سالم نیاز جدی همه مردم است به‌ویژه در این روزهای سخت و تنگنای تنفس‌. باز هم چشم همه به باد است و باران و البته هوای گرم تا سلطه منحوس کرونا بر کشور پایان یابد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، در یکی از عجیب‌ترین ماه‌های سال ۹۸ از نظر کیفیت هوا قرار داریم. درحالی‌که ۱۶ روز از اسفند گذشته و امروز هفدهمین روز این‌ماه است، هوای تهران ۴روز است که آلوده شده. از سویی ۱۰‌روز سالم در هوای شهر تنفس شده و ۲‌روز نیز هوا پاک بوده تا پرافت و خیزترین کیفیت هوای سال را طی همین دوره کوتاه شاهد باشیم.

تغییرات عجیب

تهران در اسفند‌ماه سال‌جاری شاهد تغییرات بسیاری در کیفیت هوا بود. همزمان با شروع‌این ماه رفته رفته شرایط جوی به لحاظ دما، وزش باد، بارش و سایر موارد تغییر کرده و شرایط ناپایدار و متفاوتی در این ایام شکل گرفته است. با این تغییرات، روند کیفیت هوا و افزایش و کاهش میزان آلاینده‌‌ها در هوا نیز بسیار متغیر می‌شود. در این مدت محدود، به‌علت گوناگونی شرایط هواشناسی، شرایط مختلفی نیز به لحاظ کیفیت هوا در شهر تهران روی داده؛ البته شرایط در میانگین ساعتی، بسیار متنوع‌تر از این بوده است. با بررسی این موارد مشخص می‌شود که شهر تهران پتانسیل بسیار زیادی برای افزایش میزان آلایندگی دارد و به‌دلیل شرایط جغرافیایی و انبوه منابع ثابت و متحرک آلودگی در این شهر، به محض کاهش شرایط برای تهویه طبیعی، با افزایش شاخص کیفیت هوا روبه‌رو می‌شویم. اجرای قوانین کاهنده موجود، بهبود کیفیت ناوگان حمل‌ونقل و صنایع، تامین سوخت مناسب، ارتقای کیفیت و کمیت حمل‌ونقل همگانی و حرکت به سمت استفاده از حمل‌ونقل پاک، امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.

مرور اعداد

بررسی شرایط آب و هوایی تهران نشان می‌دهد در سال‌جاری، هوای پایتخت در ۲۴درصد روزها آلوده بوده است. این روزها بازار تردد خودروهای شخصی تهران داغ داغ شده است و هرکسی که می‌تواند خودروی شخصی بیرون می‌آورد.

تنها در بخش‌های کمی از معابر اصلی شمال شهر از حجم ترددها کاسته شده است. حتی  نشان می‌دهد در محدوده داخل طرح نیز ترددها نسبت به روزهای مشابه‌ ماه گذشته افزایش یافته است. از سویی تردد با حمل‌ونقل عمومی به‌علت حضور جمعیت و احتمال سرایت بیماری به وضوح کاهش یافته است.

 تنها در متروی تهران، ترددها نصف شده و اتوبوس نیز آماری مشابه دارد. افزایش تردد با خودروی شخصی از یک طرف و پایداری هوا از طرف دیگر موجب شده آلودگی هوا به سرعت در تهران افزایش یابد. هوای تهران که در ۷ اسفند با شاخص ۳۰ پاک بود، به سرعت از ۹اسفند آلوده شده و تا ۱۱ اسفند این وضع باقی ماند. همچنین شاخص ۱۱اسفند با عدد ۱۳۶ و هوای ناسالم برای گروه‌های حساس در کمتر از ۳۰ساعت به سمت هوای پاک رفت.

مقایسه هوای ۳سال اخیر تهران

از ابتدای سال‌جاری تا ۱۶ اسفند یعنی ۳۵۱ روز گذشته از سال، هوای تهران ۲۹ روز پاک، ۲۳۸ روز سالم، ۸۰روز ناسالم برای گروه‌های حساس و ۵ روز ناسالم برای همه بوده است. در مدت مشابه سال ۹۷، هوای تهران ۲۷روز پاک، ۲۶۶روز سالم و ۵۹روز ناسالم برای گروه‌های حساس بود.

بدین‌ترتیب هوای امسال در ۲۴درصد روزها آلوده و در ۷۶درصد روزها پاک و سالم بوده است. در مقابل، در ۳۵۱روز ابتدایی سال گذشته، هوای تهران در ۱۷درصد روزها آلوده و در ۸۳درصد روزها پاک و سالم بوده است. بدین‌ترتیب هوای امسال در روزهای گذشته، ۷درصد بدتر از سال گذشته بوده است. ناگفته نماند که سال ۹۷، باکیفیت‌ترین سال دهه اخیر تهران از نظر شاخص‌های هوا بوده است. البته مقایسه سال‌های ۹۸ و ۹۶نیز نشان می‌دهد هوای تهران در مسیر بهبود قرار دارد؛ یعنی ۳۰درصد روزهای سال‌۹۶ آلوده بوده و امسال نسبت به ۲‌سال پیش نیز ۶درصد بهتر شده است. از سوی دیگر هوای تهران در ۱۶‌روز گذشته از اسفند، ۲‌روز پاک، ۱۰روز سالم و ۴‌روز ناسالم برای گروه‌های حساس بوده است.

فرضیه منابع ثابت

یکی از فرضیه‌هایی که در روزهای آلوده تهران همواره به گوش می‌رسد اینکه سهم منابع ثابت موجب افزایش سطح آلاینده‌ها شده است. اما بررسی روند آلاینده‌ها چیز دیگری را ثابت کرده است. بزرگ‌ترین نیروگاه مؤثر در هوای تهران نیروگاه منتظرالقائم است که خارج از تهران قرار دارد و درصورت وزش باد مؤثر غرب به شرق، عامل ۱۲درصد آلودگی هوای شهر خواهد شد. اما آمار وزش باد در روزهای آلوده اخیر نشان می‌دهد آلودگی هوا نسبت مستقیم با کاهش سرعت باد دارد و اساسا بادی در روزهای آلوده نمی‌وزد که بخواهد ذرات معلق یا گازهای آلاینده تولیدی را به سمت شهر بیاورد. سهم صنایع به‌ویژه صنایع جنوب تهران هم طبق برآوردها تا ۱۷درصد است اما اگر بادی برای پراکنده‌کردن آنها در شهر نباشد، چگونه می‌توان صنایع را عامل آلودگی هوای تهران دانست؟