۰ نفر

آیا کرونا مرگبارترین ویروس تاریخ است؟

۱۴ اسفند ۱۳۹۸، ۱۴:۵۸
کد خبر: 422048
 آیا کرونا مرگبارترین ویروس تاریخ است؟

شاید در خبرها شنیده‌اید که متابولیسم بالای بدن کودکان مانع از ابتلای کودکان به این بیماری شده است. علاوه‌بر این در برخی از پیام‌هایی که دست به دست می‌شود، گفته شده این بیماری طبع سرد دارد و آنهایی که طبع گرم دارند، به این ویروس آلوده نمی‌شوند. دکتر طبرسی دراین‌باره توضیح می‌دهد: «این ویروس، ویروس جدیدی است. بنابراین علم پزشکی هنوز به‌طور دقیق رفتار آن را شناسایی نکرده‌است. بنابراین گفته‌هایی مانند طبع سرد این ویروس یا عدم ابتلای کودکان به دلیل متابولیسم بالای بدن آنها، فرضیه درستی نیست».

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جام جم، این استاد دانشگاه اضافه می‌کند: «ممکن است کودکان هم به شکل خفیف به این بیماری دچار شوند، اما بعد از چند روزی، مثل سرماخوردگی عادی آن را رد کنند. اما در افراد بالای 40 سال، این ویروس می‌تواند به ریه‌ها حمله کرده و به شکلی که می‌بینیم، باعث ابتلا به بیماری شود».

 تغذیه، سلاح مهمی است

«تغذیه خوب، استراحت کافی و دوری از استرس و اضطراب باعث افزایش مقاومت بدن می‌شود» .

دکتر طبرسی ادامه می‌دهد: «هرچه عملکرد سیستم ایمنی بدن بهتر باشد، مقاومت بدن در مقابل ویروس کرونا بالا رفته و افراد یا به بیماری مبتلا نمی‌شوند یا به شکل خفیفی مبتلا شده و بیماری را رد می‌کنند».

 چرخه را بشکنیم

«ویروس کرونا مانند ویروس آنفلوآنزا روی سطوح باقی می‌ماند. علاوه براین‌که راه اصلی انتقال آن از طریق تنفسی است. بنابراین باید چرخه انتقال را بشکنیم». این استاد دانشگاه ادامه می‌دهد: «برای این کار باید سطوح در تماس با دست را کاملا ضدعفونی کرد. علاوه براین‌که باید از حضور در فضاهای دربسته با جمعیت زیاد خودداری کرد. به این‌ دلیل که فضای تنفسی به دلیل جمعیت بالا کاهش یافته و اگر در جمع فقط یک نفر به بیماری مبتلا بوده یا ناقل بیماری باشد، به‌راحتی بیماری به دیگران نیز منتقل می‌شود»

 تا کی مهمان ماست؟

دکتر پیام طبرسی درباره حضور ویروس کرونا در ایران می‌گوید:« ویروس کرونا هم مانند بعضی ویروس‌های دیگر که ناگهان ظاهر شده و پس از یک اپیدمی ناگهان ناپدید می‌شوند، ناپدید خواهد شد. اما احتمال می‌دهیم این ویروس تا شروع فصل گرما، یعنی احتمالا تا پایان فصل بهار در کشور ما بماند. اما هرچه زودتر بتوانیم چرخه انتقال را شکسته و متوقف کنیم، آمار ابتلا و قربانیان کاهش خواهد یافت».

 ماسک چقدر مهم است؟

خیلی‌ها می‌پرسند استفاده از ماسک برای جلوگیری از ابتلا به کرونا چقدر ضروری است؟ این متخصص عفونی دراین‌باره توضیح می‌دهد: «اگر کسی نشانه‌های ابتلا به بیماری را دارد، بهتر است از منزل بیرون نیامده و مستقیما به مراکز بهداشتی مراجعه کند. برای این منظور و برای جلوگیری از ابتلای دیگران، حتما باید از ماسک استفاده کند».