۰ نفر

ترس، برادر مرگ است

۱۴ اسفند ۱۳۹۸، ۰:۴۸
کد خبر: 421887
ترس، برادر مرگ است

مشکل ما این است که با دو بحران مواجه هستیم: یکی در بحث برخورد با خود بیماری و دوم موضوع فوبیا یا ترس از بیماری است؛ مسلم است که ترس راه مقابله با بحران کرونا نیست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «علیرضا رئیسی»، معاون بهداشت وزارت بهداشت، امروز سه‌شنبه ۱۳ اسفندماه درباره آخرین آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا در کشور بیان داشت: تاکنون مجموع ابتلای قطعی به ویروس کرونا به ۲ هزار و ۳۳۶ نفر و فوتی در اثر کرونا به ۷۷ نفر رسیده است و ۴۳۵ نفر درمجموع بهبودیافته‌اند.

تعداد مبتلایان جدید به ویروس کرونا در کشور ۸۳۵ نفر هستند که ۱۱ نفر از این افراد فوت کرده‌اند. استان گیلان، قم و تهران در صدر درگیری با ویروس کرونا هستند. هرچند روند بیماری در قم ثابت‌شده، اما موارد ابتلا در این سه استان بیشتر است. از ابتدا تاکنون بیش از ۸ هزار و ۵۳۲ نفر به علت ابتلا به این ویروس بستری شدند که برای ۵ هزار و ۷۳۷ نفر تست انجام‌شده و دو هزار و ۳۳۶ نفر به‌طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

کرونا را جدی بگیرید

سعیدی نژاد در ابتدای این مصاحبه اظهار داشت: در بحث بیماری‌های نوپدید و به‌خصوص بیماری‌های مسری مانند کوید ۱۹ و یا کرونا نزدیک به ۳۰۰ نوع ویروس از این خانواده وجود دارد که ۶ یا ۷ نوع از این ویروس فعال‌شده و بیماری‌های خطرناکی را شیوع دادند. همه ما در طول فصول سرد به آن مبتلا می‌شویم، اما سوش خطرناک این ویروس، بیماری سارس بود که تعدادی تلفات به دنبال این بیماری داشتیم. 

بیماری شانگان تنفسی خاورمیانه یا مرس (MERS) یک بیماری ویروسی است که نخستین بار در سال ۲۰۱۲ در عربستان سعودی گزارش و شیوع پیدا کرد که منشأ آن شتر بود. بیماری جدید کرونا یکی از ویروس‌های است که دچار جهش شده است و به نوعی منشأ آن را خفاش می‌دانند. این ویروس‌ها در بدن این حیوانات وجود دارد و برای این حیوانات ایجاد بیماری نمی‌کند. این ویروس تغییر و جهش پیداکرده و منشأ اصلی آن خفاش است و نوعی بیماری ویروسی مشترک بین انسان و دام تعریف‌شده  و از حیوان به انسان منتقل شده است.

 این متخصص بیماری‌های عفونی در ادامه بیان داشت: بیماری نوپدید کرونا را به سه دلیل جدی بگیرید: انتقال سریع و میزان سرایت آن همانند بیماری‌های سارس، آنفلوانزا و مرس از انسان به انسان خیلی بالاست، اما خوشبختانه میزان متوسط ۳ درصد مرگ‌ومیر را به دنبال دارد و بیشتر در افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای یا سن بالایی دارند تا حدودی دچار مشکل می‌شوند. ممکن است افرادی  بدون داشتن زمینه بیماری بعد از مبتلا شدن به این ویروس دچار مشکل شوند. ۸۱ درصد از نوع بیماری این ویروس خود محدودکننده است؛ یعنی فرد مبتلا علائمی به‌صورت خفیف همانند تب، استخوان‌درد، سردرد و گلودرد دارد، اما بعد از مدتی شخص بهبود پیدا می‌کند. ۲۰ درصد از این افراد ممکن است دچار مشکل جدی شوند و به بیمارستان مراجعه کنند و در بحث این ۲۰ درصد، تعدادی ممکن است وضعیت آنان وخیم شود و به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل شوند.

با توجه به اینکه کل انسان‌های کره زمین با این ویروس قبلاً تماسی نداشته‌اند آنتی‌بادی یا پادتن از قبل برای این بیماری ساخته نشده است. با توجه به میزان سرایت این بیماری ممکن است در صورت رعایت نکردن نکات بهداشتی تعداد زیادی مبتلا شوند علیرغم اینکه ۸۰ درصد از افرادی که به‌صورت خفیف به این ویروس مبتلا می‌شوند بهبود پیدا می‌کنند.

واکسن خاص جهت درمان کرونا وجود ندارد

سعیدی نژاد با اشاره به اینکه هنوز داروی خاص جهت درمان این بیماری نوپدید وجود ندارد اظهار داشت: این بیماری باید جدی گرفته شود، زیرا هنوز داروی خاصی جهت درمان این بیماری در دنیا موجود نیست. ویروس جدید و ناشناخته است و قبلاً روی این ویروس تحقیق پزشکی انجام‌نشده است. واکسن برای این ویروس در هیچ جای دنیا موجود نیست و اگر بخواهند واکسنی ساخته شود نیاز به زمان دارد. بیشترین درمان این نوع ویروس حمایتی است. بهترین و کم‌هزینه‌ترین برخورد با این بیماری پیشگیری است. راه های انتقال این ویروس مشخص است. شایع‌ترین راه انتقال این ویروس، از طریق قطرات ریز دهانی، عطسه کردن، سرفه کردن و فاصله نزدیک صحبت کردن با افراد است.

شخص مبتلا می‌تواند این ویروس را انتقال دهد. اگر فردی با فرد بیمار تماس داشته باشد این ویروس را می‌گیرد و یک دوره ماندگی نسبتاً طولانی دارد و برحسب شرایط حتی تا ۲۰ روز ممکن است بر روی سطوح پایدار باشد و به دنبال تماس می‌تواند شخص را آلوده کند. باید با این ویروس  جدی برخورد کنیم. ممکن است افراد مبتلا در دوره‌ای نهفتگی باشند و از ۲ تا ۱۴ روز دوره نهفتگی طول می کشد. در این دوره نهفتگی که بیمار هیچ‌گونه علائمی ندارد احتمال انتقال متوسط ۳ درصد وجود دارد. ممکن است شخص ناقل که علائمی ندارد ویروس را انتقال دهد. 

وی در ادامه اظهار داشت: در مورد شیوع این بیماری دو مساله شناخت بیماری و ترس از بیماری داریم. مشکل ما این است که با دو بحران مواجه هستیم. در بحث برخورد با خود بیماری و دوم بحث فوبیا یا ترس از بیماری است. در بحث بیماری، راه‌های انتقال را جدی بگیریم. ۸۱ درصد از افراد مبتلا خود محدود شونده هستند و بهبود پیدا می‌کنند.قرنطینه بهترین و کم‌هزینه‌ترین شیوه پیشگیری است. ما باید سعی کنیم تعداد زیادی از افراد جامعه به این بیماری مبتلا نشوند.  خود قرنطیه، شستشوی دست‌ها بهترین روش پیشگیری است.اگر علائم سرماخوردگی داریم باید در خانه استراحت کنیم، زیرا می‌توانیم به‌راحتی این ویروس را در جامعه پخش‌کنیم. اگر از جمعیت ۸۰ میلیون نفری ایران ۱۰ در صد مردم به این ویروس مبتلا شوند و این تعداد به بیمارستان مراجعه کنند بحران جدی در حیطه بهداشت برای جامعه ما پیش می‌آید.

ما توصیه می‌کنیم که شهروندان عزیز نترسید، بحرانی ایجادشده راه‌های انتقال آن مشخص است. راه مقابله با بحران ترس نیست، بلکه جدی گرفتن هشدارهای بهداشتی است. استفاده از ماسک، شستشوی دست‌ها، عدم حضور در تجمعات و کاهش تجمعات در حد ممکن می‌تواند انتقال این ویروس را به حداقل برساند. در بدترین حالت ممکن پیش‌بینی می‌شود چرخش ویروس ۳ ماه ادامه داشته باشد و باگذشت زمان و گرم شدن هوا سیر نزولی پیدا کند.

احتمال اینکه چند درصد افراد جامعه به این ویروس مبتلا شوند بستگی به رعایت افراد در برخورد با آن دارد. شیوع این بیماری در چین و اعلام نوع آن به‌صورت رسمی زمان‌بر بود. علائم این ویروس شبیه آنفلوانزا نوع A,B و سرماخوردگی است که در این فصول رواج داشت. در بررسی اولیه پزشکان گزارش دادند که این بیماری به درمان آنفلوانزا پاسخ نمی‌دهد و این ویروس با سرماخوردگی و آنفلوانزا تفاوت دارد. بعد از قطعی شدن نتیجه آزمایش‌ها افرادی در این بازده زمانی در چین به این ویروس مبتلا شدند. چین به‌عنوان یک کشور پرجمعیت توانست تا حدودی با این ویروس مبارزه کند و ما تجربیات چین را در راه چگونگی عدم انتقال و پیشگیری  از این بیماری به کار می‌بریم. این مساله توانسته در حوزه کنترل و پیشگیری از این بیماری کمک شایانی به بهداشت کشور کند. اگر مساله را بدون ترس و وحشت جدی بگیریم بهتر می‌توانیم این بیماری را کنترل کنیم. از شهروندان عزیز تقاضامندیم برای کارهای غیرضروری، لازم به بیرون آمدن از خانه نیست. خود قرنطینگی، ماندن در خانه و رعایت مسائل بهداشتی باعث کنترل این بیماری می‌شود.