۰ نفر

لبخند به کرونا

۱۲ اسفند ۱۳۹۸، ۱۴:۵۷
کد خبر: 421436
لبخند به کرونا

در روزهایی که ترس از ابتلا به ویروس کرونا ذهن بسیاری از مردم را درگیر کرده، گروهی از مردم با ایجاد کمپین‌ها و ارائه پیشنهادهایی به‌دنبال کاهش استرس اجتماعی هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، روزهای اول اسفند وقتی خبر شیوع ویروس کرونا در برخی شهرهای ایران منتشر شد، اغلب مردم در بهت و ناباوری ماجرا را رصد می‌کردند. وقتی وزارت بهداشت، خبر فوت 2نفر از شهروندان ایرانی را اعلام کرد، ترس و اضطراب بیشتر شد و ناامیدی و غم در پایان سالی سخت و پرحادثه روی سینه مردم چنبره زد. مدارس و دانشگاه‌ها را که تعطیل کردند، قرنطینه فردی خانه به خانه شروع شد و آدم‌های بیشتری در تنهایی خود فرورفتند. فضای مجازی این بار جدی‌تر جایگزین مراودات و معاشرت مردم با هم شده تا جایی که معاون وزیر ارتباطات گفت که در این چند روز استفاده کاربران از اینترنت 40درصد افزایش پیدا کرده است.

برای مردمانی که همیشه، اسفند‌ماه برایشان دروازه ورود به عید نوروز و جشن‌های 13روزه آن است، در قرنطینه خانگی ماندن و دست و پنجه نرم کردن با بیماری مرموز و ناشناخته که از کشوری دور آمده، کار دشواری است. ایرانیانی که هر قدر در طول سال، فراز و نشیب‌های زندگی نفسشان را بریده باشد و فشارهای اقتصادی، حوادث طبیعی مثل سیل و زلزله، ناگواری‌های سیاسی و... ذهنشان را آزرده باشد، باز هم در این یک‌ماه باقیمانده به نوروز خودشان را برای حالی بهتر آماده می‌کردند و تلاش داشتند از نشاط و سرزندگی بهار لذت ببرند.اما حالا با شروع هفته دوم قرنطینه، برخی از شهروندان رخت غم و یأس  از تن درآورده و دست روی زانو گذاشته و تلاش می‌کنند که فضای ناامیدی را برای خودشان و دیگران بشکنند و حال خوب را جایگزین ترس کنند. کمپین‌های زیادی در فضای مجازی ایجاد شده، گروه‌های ورزشی، آخرین روش‌های ایمن‌سازی‌ بدن را آموزش می‌دهند، خیریه‌ها فعالیتشان را از سر گرفته‌اند و... . بسیاری از ایرانی‌ها در تلاشند که به یکدیگر راهکار امیدوار بودن یاد بدهند و این روزهای سخت را کمی آسان کنند.

لبخند دسته‌جمعی به کرونا

چالش لبخند، نخستین واکنش مثبت در مقابل شرایط سخت این روزهاست. شهروندان ایرانی از 2 روز قبل همدیگر را دعوت می‌کنند که لبخند بزنند و عکس‌هایشان را در اینستاگرام منتشر کنند. این چالش بیشتر برای دادن روحیه به بیماران کرونا که در بیمارستان‌ها بستری‌اند، شکل گرفت. همان شب اول بیش از 25هزار عکس از سوی ایرانیان منتشر شد که نشان می‌داد شرایط هرقدر سخت شود باز هم آنها امیدشان را از دست نمی‌دهند. یکی از کاربران نوشته است: «‌ای کاش همه بیماران قرنطینه شده در بیمارستان‌ها بدونن که ما این بیرون منتظرشان هستیم و مطمئنیم که خیلی زود باز همدیگرو تو خیابون‌های شهر و کافه‌هاش و کوچه‌ها می‌بینیم. ما ایرانی‌ها آدم روزهای سخت هستیم. این‌ ماه هم می‌گذره فقط باید قوی باشیم.»

این چالش تا جایی پیش رفت که باعث شد برخی از بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان یا خانه هم عکس‌های لبخندشان را منتشر کنند و نشان دهند همچنان به زندگی امیدوارند. سهیل که در بیمارستان مسیح دانشوری قرنطینه است با انتشار عکسی از خودش درحالی‌که لبخند بی‌رمقی بر صورت دارد و ترس در چشمانش هویداست، نوشته: «شرایط خیلی سخت پیش می‌ره ولی من به‌خاطر خانواده‌ام و دوستام تمام امیدم رو یک جا متمرکز کردم که زنده بمونم و نذارم این ویروس لعنتی من رو از پا دربیاره.»

حواسمان به کودکان باشد

کودکان و نوجوانان بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین گروهی هستند که این روزها در قرنطینه خانگی به‌سرمی‌برند؛ بچه‌هایی که نه‌تنها مدارس و مهدکودک‌هایشان تعطیل شده، بلکه اجازه ورود در فضاهای عمومی مثل پارک، سینما، زمین‌های فوتبال و...را هم ندارند. پدران و مادران زیادی در فضای مجازی نوشته‌اند که حوصله فرزندانشان در خانه سر رفته و آنها در خانه‌های کوچک و آپارتمانی کلافه شده‌اند. برخی کاربران هم ویدئوهایی از فرزندان خردسالشان منتشر کرده‌اند که با ترس و اضطراب درباره کرونا حرف می‌زنند و حتی در یک فیلم کودکی با گریه می‌گوید که نمی‌خواهد کرونا او و پدر و مادرش را بکشد.

کمپین «آشپزی با کودکان در خانه» برای مقابله با این فضای استرس‌آور علیه این گروه سنی در اینستاگرام تشکیل شد. در این کمپین به مادران و پدران پیشنهاد شد که کمی حوصله به خرج دهند و با کودکانشان آشپزی کنند. با این روش هم آنها کارگروهی را یاد می‌گیرند و هم روحیه‌شان در این شرایط ضعیف نمی‌شود. شیرین طحان یکی از مادرانی است که هر روز ویدئویی از آشپزی خود و پسرش منتشر می‌کند. آنها غذاهای ساده‌ای مثل ماکارونی یا شکلات قالبی درست کرده و دیگران را دعوت می‌کنند به جای ناامید شدن از شرایط، آستین بالا بزنند و هر روز با هم آشپزی کنند.  سوشا مرتضوی هم که 3قلوی 8ساله دارد، می‌گوید که در کنار طراحی بازی‌های مختلف فکری و ورزشی در خانه، روزی 2 وعده با کودکانش آشپزی می‌کند؛ «نزدیک 10بازی فکری از اینترنت پیدا کردم تا بتوانم بچه‌ها را با آنها سرگرم کنم. همه آنها را در صفحه اینستاگرامم به پدران و مادران دیگر هم پیشنهاد دادم. در کنار آن با 3 قلوهایم آشپزی می‌کنیم و از این روزهای در خانه با هم بودن لذت می‌بریم. ما باید تلاش کنیم بچه‌ها کمتر درگیر حواشی نگران‌کننده این بیماری شوند.»

حتی مرضیه برومند، کارگردان سینما که خاطره‌های ماندگاری با آثارش برای کودکان و نوجوان ساخته است، ویدئویی از خودش منتشر کرده و خواسته که در این روزها خانواده‌ها بیشتر حواسشان به کودکانشان باشد. او گفته: «این روزها اخبار نگران‌کننده کرونا همه خانواده‌ها رو پر کرده، بچه‌ها ممکنه آرامش و امنیت روانی شون به خطر بیفته، درسته که باید بهشون آگاهی بدیم اما لازم نیست اونا رو بترسونیم. خواهش می‌کنم حواستون به بچه‌ها باشه. اونها روحیه‌شون حساسه و ممکنه آثار مشکلاتی که این روزا اتفاق افتاده در آینده به روح و روانشون آسیب بزنه.»

چطوری مواد ضدعفونی کننده بسازیم؟

مواد ضدعفونی‌کننده مانند الکل و ژل شست‌وشوی دست از همان روزهای اول شیوع کرونا در ایران نایاب شد و بعد از 3روز تقریبا هیچ داروخانه و مرکز بهداشتی این مواد اصلی و ضروری را دیگر ندارد. در این میان برخی داروسازان و پرستاران هر روز، راه‌حل‌های مختلفی برای درست کردن مواد ضدعفونی‌کننده با شوینده‌هایی مثل وایتکس یا گیاهانی مانند آلوئه‌ورا را به شهروندان یاد می‌دهند تا نگرانی‌های آنها را نسبت به کمبود مواد بهداشتی کم کنند؛ مثلا روز گذشته یک پزشک داروساز در اینستاگرام آموزش می‌داد که چطور می‌توان مواد ضدعفونی‌کننده‌ ساخت و با آن سطح دست و صورت را شست و تمیز کرد؛ طوری که به پوست هم آسیبی وارد نشود. یک دانشجوی جامعه‌شناسی، این پست را بازنشر کرده و زیرش نوشته بود: «این آموزش‌های خودجوش نشان می‌دهد که چطور جامعه در بحران به همدلی و همبستگی مضاعف می‌رسد و مردم تا کجا از هم حمایت می‌کنند. کسانی که اخبار احتکار ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده را منتشر و از مرگ اخلاقی در ایران صحبت می‌کنند، این طرف ماجرا را هم ببینند که چگونه مردم یک کشور پشتیبان و حامی هم شده‌اند و به قول عامیانه هوای هم را دارند.»

این روزها، شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی پر شده از پیشنهادها و ترفندهایی که مردم برای مقابله با ویروس کرونا، رهایی از افسردگی، جلوگیری از خستگی و کلافگی کودکان و سالمندان در خانه، راه‌های خرید اینترنتی و... به یکدیگر یاد می‌دهند تا تاب‌آوری همه افراد جامعه در این شرایط سخت بالا برود.