۰ نفر

یگان ویژه برای سرکوب کرونا

۱۲ اسفند ۱۳۹۸، ۱۰:۳۵
کد خبر: 421331
یگان ویژه برای سرکوب کرونا

قرارگاه جهادی مقابله با ویروس کرونا صبح دیروز در اداره بهداشت و درمان نیروی زمینی ارتش با حضور امیرکیومرث حیدری، فرمانده نیروی‌ زمینی ارتش آغاز به کار کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، همچنین اعلام شد که قرارگاه مقابله با کرونا در سپاه از شنبه‌شب به فرماندهی سردار سلامی تشکیل شده است. بر اساس فیلم‌های منتشر‌شده در فضای مجازی از روز گذشته هم خودروهای آب‌پاش یگان ویژه تحت‌عنوان «عملیات سرکوب کرونا» اقدام به ضدعفونی‌کردن خیابان‌های تهران کردند.

 در جریان آغاز به کار این قرارگاه، امیر حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت: در جهاد خودکفایی نزاجا به دستاورد جدیدی برای تشخیص آنلاین کرونا رسیده‌ایم که برای تأیید به وزارت بهداشت فرستاده شده است. فرمانده نزاجا ادامه داد: قصد ما از برگزاری مراسم آغاز به کار قرارگاه جهادی مقابله با کرونا که برگزار شد، این بود که قابلیت‌ها و توانمندی‌های نیروی زمینی ارتش برای مقابله با کرونا را به ملت بزرگوارمان معرفی کنیم. او افزود: یکی از قابلیت‌هایی که در مراسم امروز شاهد آن بودیم، این بود که مواد ضدعفونی را به حالت مِه دربیاوریم و در گستره وسیعی پخش کنیم. همچنین ما سامانه‌های رفع آلودگی‌ گسترده‌ای در کلیه نیروهای خود داریم و هم‌اکنون مشغول توزیع و به‌کارگیری این سامانه‌ها در سراسر کشور هستیم. او با بیان اینکه عمده تجهیزات مقابله با کرونا در ارتش متعلق به نیروی زمینی ارتش است، ادامه داد:  برنامه داریم که در روزهای آینده حالت آفندی نسبت به ویروس کرونا پیدا کنیم. فرمانده نزاجا گفت: طبق برنامه قرار است مراکز بیمارستانی تهران با تجهیزات نیروی زمینی ارتش ضدعفونی شوند. امیر حیدری با بیان اینکه ما تا امروز در پادگان‌هایمان به لحاظ اقدامات ویژه‌ای که انجام می‌دهیم، مورد ابتلا به کرونا نداشته‌ایم، خاطرنشان کرد: ما در مدت اخیر سرباز ورودی هم داشته‌ایم اما به لحاظ تمهیدات ویژه‌ای که داشتیم، موردی از ابتلا به کرونا وجود نداشته است. او در پایان گفت: عزیزان ما در بخش جهاد خودکفایی نیروی‌ زمینی ارتش، چند وسیله منحصربه‌فرد را ساخته‌اند و جهت تأیید به وزارت بهداشت فرستاده شده است که اگر تأیید شوند، به یک دستاورد بسیار بزرگ در زمینه شناسایی آنلاین و سریع ویروس کرونا دست پیدا کرده‌ایم.

همچنین در پی شیوع ویروس کرونا، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پیامی خطاب به ملت ایران اعلام کرد: فرزندان شما در سپاه و بسیج تا غلبه کامل بر این بیماری و بازگشت شرایط عادی، در صحنه مشارکت و کمک، آماده و فعال خواهند بود. در این بیانیه به نقل از سپاه‌نیوز آمده است: «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌عنوان نهادی مردمی و برخاسته از متن جامعه ایمانی و انقلابی ایران، همواره در کنار شما مردم عزیز، مهربان و شایسته بوده و این همراهی به‌ویژه در هنگام مصائب و بلایای طبیعی مانند سیل، زلزله و... برجسته و مشهود بوده است. در این شرایط خطیر که مردم ایران و بیش از 50 کشور دیگر جهان در معرض ویروس کرونا واقع و عزمی جهانی و بین‌المللی برای مقابله با این بیماری شکل گرفته است، پاسداران انقلاب اسلامی به ‌مدد تجارب ارزنده دوران دفاع مقدس و حضور در جبهه مقاومت اسلامی در رویارویی با تهدیدات ناشی از جنگ‌های میکروبی و بمباران‌های شیمیایی که منجر به آسیب‌های جدی انسانی گردیده است و نیز راهبری و نقش‌آفرینی در طرح ملی فلج اطفال در جای‌جای میهن اسلامی، از همان روزهای اولیه شیوع کرونا در کشور ظرفیت‌ها و توانمندی‌های سازمانی و منابع متخصص انسانی خود در حوزه بهداشت و درمان را برای کمک به دستگاه‌ها و سازمان‌های متولی این عرصه به میدان آورده است. سپاه در این راستا با تشکیل «قرارگاه پیشگیری و مقابله با کرونا» در ستاد فرماندهی‌کل و واگذاری مأموریت به سازمان بهداری رزمی، دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله(عج) و بسیج جامعه پزشکی متناسب با الزامات صحنه، در هماهنگی با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سپس قرارگاه مقابله با ویروس کرونا در کشور، آمادگی‌های همه‌جانبه خود برای هرگونه همکاری و نقش‌آفرینی را اعلام و عملیاتی کرده است و تاکنون دوشادوش مجاهدان حوزه سلامت، پزشکان و پرستاران فداکار و مسئولیت‌شناس، به ارائه خدماتی چون فعال‌سازی بیمارستان‌های ثابت و سیار، مراکز درمانی، گندزدایی و ضدعفونی کردن اماکن و محیط، تأمین و توزیع اقلام بهداشتی ضروری پرداخته است. در پایان با تضرع به درگاه الهی از عموم هم‌وطنان عزیز نیز انتظار می‌رود با رعایت توصیه‌ها و نکات بهداشتی اعلام‌شده توسط مراجع معتبر و پیگیری اخبار از رسانه ملی، پیشتازان عرصه جهاد و رویارویی با این بیماری در دستگاه‌های مختلف را یاری کنند».

همچنین امیر سرتیپ علیرضا صباحی‌فرد فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش در حاشیه بازدید از قسمت‌های مختلف ستاد نیرو درخصوص اقدامات صورت‌گرفته در جهت پیشگیری از شیوع بیماری کرونا در بین کارکنان پایور و وظیفه، گفت: نیروی پدافند هوایی از لحظات اولیه اعلام خطر شیوع این ویروس اقدامات پیشگیرانه خود را در سطح وسیعی شروع کرده و تا ریشه‌کنی کامل این ویروس به اقدامات خود ادامه خواهد داد. مجموعه اداره بهداشت، امداد و درمان نیروی پدافند هوایی با اتخاذ تدابیری همچون چک دمای بدن کارکنان در بدو ورود، ضدعفونی‌کردن اماکن اداری، زیستی و سرویس‌های حمل‌ونقل کارکنان و نظارت بر تهیه مواد غذایی تاکنون از ورود و انتشار این بیماری جلوگیری کرده است. نیروی پدافند هوایی در تمامی شرایط وظیفه اصلی خود را که حفاظت از مرزهای هوایی کشور است، ادامه خواهد داد و هیچ اتفاقی نمی‌تواند بر میزان آمادگی و توان رزم ما تأثیر منفی بگذارد».

دیروز معاون بهداشت و درمان سپاه هم گفت: «در تهران بین دو تا پنج هزار تخت و در گیلان هزار تخت برای پذیرش احتمالی بیماران پیش‌بینی شده است». سردار احمد عبداللهی معاون بهداشت و درمان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نشست خبری قرارگاه مقابله با کرونا که در دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله(عج) برگزار شد، گفت: «از یک هفته پیش و با ورود بیماری کرونا به کشورمان، مجموعه بهداشت و درمان سپاه در خدمت بیماران کرونا بود و این اقدام پس از تماس تلفنی فرمانده کل‌ سپاه با وزیر بهداشت و درمان و اعلام آمادگی سپاه برای دراختیارگذاشتن ظرفیت‌های سپاه، بیشتر شد به نحوی که روز گذشته وزیر بهداشت برای مقابله با کرونا رسما از سپاه درخواست همکاری‌ کرد و ما به اتفاق جمعی از همکاران خدمت وی رسیدیم و آنچه را قرار است سپاه انجام دهد با او مرور کردیم. قرارگاه مقابله با کرونا در سپاه از شب گذشته به فرماندهی سردار سلامی تشکیل شده و این قرارگاه تا این لحظه سه جلسه تخصصی برگزار کرده است. در این حوزه برنامه‌ریزی برای دراختیارگذاشتن تخت‌های بیمارستانی و مراکز درمانی سپاه در خدمت مردم انجام شده است. به دنبال آن با توجه به درخواست وزارت بهداشت به کمک آنها در شهرهای رشت، قم، کاشان و گرگان هم در حال ظرفیت‌سازی هستیم و اعلام کرده‌ایم سامانه بیمارستان سیار خود به استعداد صد تخت را در شهرهای قم، رشت و سایر شهرها مستقر می‌کنیم. در تهران ایجاد دو هزار تا پنج هزار تخت و برای استان گیلان هم هزار تخت بیمارستانی را پیش‌بینی کرده‌ایم. ظرفیت‌های مراکز درمانی سپاه در اختیار مردم است و از اقداماتی که انجام داده‌ایم، اقدام به رفع آلودگی از طریق سامانه‌های جنگ نوین است؛ در حال حاضر در قم با استفاده از تجهیزات جنگ نوین خود در حال آلودگی‌زدایی و ضدعفونی‌کردن ‌شهر هستیم؛ این اقدام برای تهران و رشت نیز برنامه‌ریزی شده‌ است». سردار عبداللهی گفت: حسب دستور فرمانده کل سپاه، کلیه تجهیزات، امکانات و مجموعه‌های بهداشت و درمان سپاه به مدد وزارت بهداشت آمده‌اند و ان‌شاءالله در خدمت مردم خواهیم بود. این امید را به مردم می‌دهیم که با مشارکت هم با این بیماری  مقابله کنیم.

وی همچنین در واکنش به انتشار برخی مطالب در فضای مجازی درباره تجهیزات بیمارستان بقیه‌الله، اظهار کرد: در فضای مجازی کلیپ‌هایی پخش شده مبنی بر اینکه از مجموع شش دستگاه «اکیمو» که وارد کشور شده، چهار دستگاه به بیمارستان بقیه‌الله تخصیص داده شده است که این موضوع را رد می‌کنیم؛ در حال حاضر تنها یک دستگاه اکیمو در اختیار بیمارستان بقیه‌الله است. معاون بهداشت و درمان سپاه همچنین در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت سلامتی سربازان و کارکنان مراکز مختلف سپاه، خاطرنشان کرد: تاکنون در مجموعه سربازان و کادر سپاه در مجموعه‌های مختلف هیچ مورد مشکوک ابتلا به ویروس کرونا مشاهده نشده است. سردار عبداللهی گفت: بر اساس اطلاعاتی که از وضعیت سلامتی سربازان و کارکنان ارتش نیز دارم به خانواده‌های این عزیزان هم اطمینان خاطر می‌دهم که تاکنون هیچ مورد ابتلا به کرونا در مجموعه نیروهای مسلح وجود  نداشته است.