۰ نفر

مردم توصیه‌های مراکز بهداشت را جدی بگیرند

۱۲ اسفند ۱۳۹۸، ۸:۲۰
کد خبر: 421296
مردم توصیه‌های مراکز بهداشت را جدی بگیرند

یک متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری گفت: افراد مشکوک به بیماری کرونا و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای از خانه خارج نشوند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، عباس آزادی  اظهار کرد: سازمان جهانی بهداشت در سرتاسر دنیا به دنبال شناسایی، ردیابی و محدود کردن ویروس جدیدی از خانواده ویروس کرونا به نام کوید-۱۹ است که هنوز در حال مبتلا کردن افراد زیادی در چین و شیوع در کشورهای دیگر دنیا است.

وی با اشاره به این‌که ویروس کروناجدید در ایران نیز در حال پراکنده شدن است، عنوان کرد: علائم بیماری کرونا در اکثر مبتلایان به این ویروس خفیف بوده و درمان می‌شود، اما ممکن است بیماری در برخی دیگر شدیدتر باشد و حتی منجر به مرگ شود.

آزادی با اشاره به این‌که باید درباره علائم کرونا و راه‌های پیشگیری از ابتلا به آن هشیار باشیم اما وحشت نکنیم، بیان کرد: تاکنون هزاران نفر به این ویروس آلوده شده‌اند و افراد زیادی جان خود را از دست داده‌اند، در این بین تعدادی از افراد آلوده به این ویروس هم درمان شده‌اند، بیشترین میزان فراگیری ویروس در چین مشاهده شده اما موارد بسیار زیادی هم در کشورهای دیگر ازجمله ایران دیده شده‌است.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری با اشاره به این‌که با شناخت علائم کرونا و رعایت نکات بهداشتی ارائه شده از سوی سازمان بهداشت جهانی می‌توانیم از سلامت خود و دیگران محافظت کنیم، عنوان کرد: به طور منظم و با دقت دستان خود را با آب و صابون یا محلول ضدعفونی کننده حاوی الکل تمیز کنید چراکه شستن دست‌ها با آب و صابون یا محلول ضدعفونی کننده حاوی الکل، ویروس‌هایی را که ممکن است به دست‌های شما منتقل شده باشند از بین می‌برد.

وی افزود: فاصله استاندارد با دیگران را رعایت کرده و با کسانی‌که سرفه یا عطسه می‌کنند، حداقل یک متر فاصله داشته باشید چراکه هنگام سرفه و عطسه قطرات ریزی از بینی و دهان افراد به بیرون پرتاب می‌شود. اگر شما به آن‌ها خیلی نزدیک باشید و فرد دیگر مبتلا به ویروس باشد، این ذرات ریز که حاوی ویروس COVID-۱۹ هستند از طریق تنفس به بدن‌تان وارد می‌شوند.

آزادی ادامه داد: از تماس دست‌ها با چشم‌ها، بینی و دهان خودداری کنید، چراکه دست‌ها با سطوح مختلفی در تماس هستند و ممکن است ویروس را جذب کنند، زمانی‌که دست‌ها به ویروس آلوده شدند، به راحتی می‌توانند ویروس را به چشم‌ها، بینی و دهان انتقال دهند و از این طریق ویروس وارد بدن شما شده و شما را بیمار کند.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری با تدکید بر لزوم رعایت بهداشت تنفسی توسط همه مردم، بیان کرد: مطمئن شوید که شما و اطرافیان‌تان بهداشت تنفسی را رعایت می‌کنید، بهداشت تنفسی به معنی پوشاندن دهان و بینی با داخل آرنج یا دستمال کاغذی هنگام عطسه و سرفه و دور انداختن دستمال به سرعت است.

وی افزود: قطرات ریزی که با عطسه و صرفه از دهان و بینی ما خارج می‌شوند، ویروس را گسترش می‌دهند. با رعایت نکات بهداشتی تنفسی، می‌توانید از اطرافیان خود در برابر ویروس‌هایی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا و کرونای جدید محافظت کنید.

آزادی با بیان این‌که اگر علائم کرونا را دارید با مراجع مربوطه تماس بگیرید، عنوان کرد: در صورتی‌که احساس ناخوشی می‌کنید در خانه بمانید و اگر علائمی مانند سرفه و تنگی نفس را در خود احساس کردید به پزشک مراجعه و مراجع مربوط را مطلع کنید و از توصیه‌های متخصصین سلامت مربوطه پیروی کنید.

رئیس بیمارستان شهدای عشایر خرم‌آباد افزود: برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا از توصیه‌های مراکز بهداشت پیروی کنید.

وی با اشاره به این‌که سازمان بهداشت جهانی برای افراد ساکن در شهرهای آلوده به ویروس کرونا جدید یا افرادی که در ۱۴ روز گذشته به چنین مناطقی مراجعه کرده‌اند  نکات و توصیه‌های ایمنی داشته، عنوان کرد: اگر برخی علائم کرونا را دارید یا احساس ناخوشی می‌کنید، حتی اگر علائم جزئی مثل سردرد و آب‌ریزش بینی دارید، تا زمانی که علائم برطرف شوند، در خانه بمانید.

آزادی تأکید کرد: خودداری از ارتباط با دیگران و مراجعه به مراکز درمانی، باعث می‌شود تا این مراکز کار خود را بهتر انجام داده و از شما و دیگران در برابر احتمال ابتلا به ویروس کرونا و دیگر ویروس‌ها محافظت کنند.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری افزود: در صورت وجود تب، سرفه و احساس تنگی نفس، فوراً به پزشک مراجعه کنید چراکه ممکن است این علائم به دلیل وجود عفونت دستگاه تنفسی یا مشکلات جدی دیگر باشد.