۰ نفر

گیلانی‌ها در قرنطینه اختیاری

۱۱ اسفند ۱۳۹۸، ۶:۳۷
کد خبر: 420978
گیلانی‌ها در قرنطینه اختیاری

در 10 روز گذشته، میزان خودروهای ورودی به استان گیلان از خودروهای خروجی کمتر بوده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، آمار مرکز مدیریت راه‌های سازمان حمل‌ونقل جاده‌ای، گیلانی‌ها را امیدوار کرده است که با کاهش ورودی مسافران و گردشگران به این استان، بتوانند روند گسترش کرونا را کنترل کنند. خیابان‌های شلوغ و پر ترافیک رشت هم به‌طور چشمگیری خلوت شده است و پویش در خانه بمانیم در گیلان جدی گرفته شده است.

گزارشی از وضعیت بیمارستان‌های گیلان حاکی است در بیشتر بیمارستان‌های استان تنها عمل‌های سزارین انجام می‌شود و انجام سایرعمل‌ها تقریباً متوقف شده و اولویت رسیدگی با بیماران کرونایی و مشکوک به کرونا ویروس است.

یکی از پرستارهای بیمارستانی در رشت  اظهار داشت: متأسفانه شایعات درخصوص مرگ ناشی از کرونا زیاد است. مثلاً اگر مرگ ناشی از تصادف در بیمارستانی داشته باشیم علت فوتش تحت عنوان ناشی از بیماری کرونا دهان به دهان می‌چرخد و این گونه اخبار، استرس‌ها را برای بیماران بستری در بیمارستان مربوطه و حتی اطرافیانشان زیاد می‌کند.

وی درخصـــــــــوص تجهــــــــیزات بیمارستان‌ها برای درمان بیماران کرونایی، گفت: بیمارستان‌ها ابتدا با کمبودهایی مواجه بودند، اما امکانات و تجهیزات پزشکی درحال ارسال است و نگرانی‌ها تا حدودی کاهش یافته است. در شهر رشت دو بیمارستان «رازی» و «رسول اکرم(ص)» برای بیماران کرونایی درنظر گرفته شده که البته بیمارستان رازی به طور کلی مخصوص بیماران کرونایی است، اما بیمارستان رسول اکرم(ص) بیماران دیگر راهم پذیرش می‌کند، با این شرایط که یک بخش را با کادر درمانی مجزا برای بیماران کرونایی اختصاص داده‌اند.

دکتر «مهدی شادنوش»، نماینده تام الاختیار وزیر بهداشت در گیلان نیز درهمین رابطه  افزود: بیمارستان رازی رشت با 300 تخت را برای بیماران کرونایی قرنطینه کرده ایم؛ بیماران مشکوک ابتدا در مراکز بهداشتی و مطب‌های خصوصی غربالگری اولیه و ویزیت خواهند شد، در صورت مثبت بودن نتایج به بیمارستان رازی معرفی می‌شوند. بخشی از بیمارستان رسول اکرم(ص) هم برای بستری این بیماران تخلیه شده است. البته بیمارستان‌های خصوصی رشت هم در این زمینه با ما همکاری خوبی داشتند و تعدادی از تخت‌های بیمارستانشان را برای این بیماران اختصاص دادند.

وی خبر خوشی را هم مبنی بر فراهم شدن امکان اعلام نتایج اولیه نمونه‌های بیماران کرونایی در شهر رشت داد و اظهار داشت: از این پس دیگر نیازی به ارسال آزمایش‌ها به تهران برای تشخیص بیماری نیست.

دکتر شادنوش با تأکید بر اینکه شهر به شدت به این ویروس آلوده است از شهروندان خواست، قرنطینه خوداختیاری را رعایت کنند و در صورت امکان از منازل خارج نشوند.

مشاور وزیربهداشـــــــــــــت درباره اینکه شنیده‌ها حاکی است در بیشتر داروخانه‌های استان ژل ضدعفونی‌کننده دست، ماسک و دستکش یکبار مصرف موجود نیست، اضافه کرد: اخیراً اقدامات و تمهیداتی در زمینه تجهیز داروخانه‌ها به ژل ضدعفونی‌کننده دست، ماسک و دستکش یکبار مصرف درنظر گرفته شده است. تولیدات داخلی در بخش ماسک افزایش پیدا کرده و داروخانه‌ها کم کم کمبودهایشان در این زمینه برطرف خواهد شد.

وی در این رابطه به‌خانواده‌ها توصیه کرد، با تهیه پارچه‌های پنبه‌ای و مقداری کش می‌توانند در منزل به تهیه ماسک بپردازند تا مراجعات به داروخانه‌ها و تردد در شهر نیز کم شود.

دکتر شادنوش درباره تهیه مواد ضدعفونی‌کننده دست، گفت: مردم می‌توانند با شست و شوی کافی و مناسب دست‌ها با توجه به قانون 20-20(20 با در شبانه روز به مدت 20 ثانیه دست ها را بشویند) نیازشان به مواد ضد عفونی را کاهش دهند. همچنین برای پاک کردن سطوح می‌توانند از ترکیب مواد ضدعفونی‌کننده وایتکس به نسبت یک به 4 با آب استفاده کنند.

مشاور وزیربهداشت به تصمیم ستاد مدیریت و مقابله با گسترش کرونا در استان در راستای مقابله با شیوع ویروس کرونا هم اشاره‌ای کرد و یادآور شد: گندزدایی در شهرهای استان از جمعه شب گذشته آغاز شد.

گند زدایی معابر شهرستان‌های غرب گیلان اعم از شفت، صومعه سرا، فومن، آستارا، تالش و رضوانشهر توسط سپاه قدس گیلان هم در حال انجام است. این اقدام در شهرستان‌های شرقی استان توسط تیپ زمینی میرزا کوچک سپاه قدس گیلان در شهرستان‌های سیاهکل، رودسر، املش و لاهیجان انجام خواهد شد.

وی از گند زدایی و ضدعفونی کردن شهر رشت هم خبر داد و تصریح کرد: از ساعت ۲۲ جمعه شب گذشته، این طرح درمعابر عمومی، میدان ومکان‌های عمومی و بازار رشت از سوی شهرداری به اجرا درآمد.

دکتر شادنوش با تأکید بر اینکه گندزدایی هیچ مشکل بهداشتی ندارد، افزود: این طرح تا رفع نگرانی از وجود ویروس در اماکن عمومی خصوصاً نیمکت‌ها، صندلی‌ها و مکان‌هایی که مردم با آنجا در تماس مستقیم هستند، استمرار دارد.

وی با تصریح اینکه به سبب شیوع ویروس کرونا تمام شهرستان‌ها برای ما دارای اهمیت و اولویت هستند، افزود: عملیات ضدعفونی کردن اماکن عمومی براساس برنامه‌ریزی، در همه شهرها انجام می‌شود.  به‌گفته مشاور وزیربهداشت، به دستور استاندار، طرح هشدار به مسافران و اطلاع‌رسانی پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا در مبادی ورودی استان نیز آغاز شده است.

در این راستا تیمی 15 نفره متشکل از هلال احمر، شبکه بهداشت، پلیس راه و نیروی انتظامی در چابکسر واقع در شرق گیلان مستقرند و به تمامی مسافران توصیه کردند که از سفرهای غیرضروری به استان خودداری کنند. تیم‌هایی مشابه نیز در دیگر مبادی ورودی استان چون محل ایست بازرسی رودبار و نیز آستارا استقرار یافته‌اند. این تیم‌ها علاوه بر ارائه توصیه‌های لازم به مسافران، با تب سنج‌هایی که در اختیار دارند؛ کنترل‌های لازم را انجام داده و تأکیدات بهداشتی و مراقبتی به هموطنان را اظهار می‌دارند.

4401 پاسخگوی سؤالات کرونایی مردم گیلان

لازم به ذکر است، با تلاش گروه فنی آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی گیلان، شماره گویای 4401 جهت پاسخگویی به سؤالات مردم استان گیلان در مورد ویروس کرونا راه‌اندازی شده است. همچنین بنا به تصمیم ستاد مدیریت و مقابله با گسترش کرونا در گیلان؛ ساعت کار تمامی دستگاه‌های اجرایی، سازمان‌ها، نهادهای انقلابی، شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، بانک‌ها و شوراهای اسلامی استان از دیروز(شنبه ۱۰ اسفندماه) از ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه تا ۱۲ و ۳۰ دقیقه تعیین شده است. مقرر شده با مرخصی کارمندان هم به‌طور گردشی موافقت شود البته اولویت با کارمندان بالای 50 سال است.

تدابیر کرونایی در مازندران

استان مازنداران نیز از جمله استان‌هایی است که این روزها برای حفظ سلامت مردم و پیشگیری از انتشار ویروس کرونا تدابیری را در استان به‌کار گرفته است «احمد حسین زادگان» استاندار مازندران تصریح کرد: در این راستا و به‌منظور کاهش تردد در سطح شهرها و روستاها علاوه برتعطیلی مدارس تصمیم گرفتیم تا کارکنان ادارات و دستگاه‌های اجرایی ۲ ساعت قبل از ساعت پایان کار همیشگی بتوانند محل کار خود را ترک کرده و به‌منزل بروند، ضمن اینکه کلیه خانم‌هایی که کودک زیر ۶ سال دارند می‌توانند از دور کاری استفاده کنند و خانم‌های باردار مشمول استفاده از مرخصی هستند. به گفته وی رؤسای ادارات هم ملزم شده‌اند با بیمارانی که بیماری‌های تنفسی یا زمینه‌ای و ضعف سیستم ایمنی دارند کنار بیایند.

وی خاطرنشان کرد: هرچند انجام تست سنجش کرونا از چند روز پیش در دستور کار قرار گرفته بود اما از روز گذشته با جدیت و حساسیت ویژه دنبال می‌شود و کلیه سرنشینان ماشین‌های ورودی ازمسیرهای استان گیلان، سواد کوه، فیروزکوه، آمل، هرازو کندوان در دو گیت مورد بررسی و شناسایی قرار می‌گیرند.

مسافرانی که علائم کرونا داشته باشند، توسط گیت اول که مربوط به هلال احمر است شناسایی و تحویل گیت دوم یعنی دانشگاه علوم پزشکی می‌شوند. به گفته وی این دسته از مسافران یا شهروندان مازندرانی به حال خود رها نمی‌شوند و گام به گام حضورشان در استان تا مراجعه به مراکز درمانی ردیابی و رصد می‌شود. وی خاطرنشان کرد: حدود 1.5 میلیون مازندرانی در خارج از استان و تهران زندگی می‌کنند مضاف بر اینکه ما در استان حدود ۳۰۰ هزار ویلا داریم که مالکان آنها مازندران را خانه دوم خود می‌دانند و متأسفانه نمی‌توانیم از ورود آنهاجلوگیری کنیم ولی امیدواریم که مردم خود به این باور برسند که تنها راه مقابله با کرونا ماندن در منزل و کاهش تماس‌ها است.

مبادی ورودی و خروجی استان قزوین تحت کنترل تیم‌های بهداشتی

به‌دنبال اعلام شدن تست مثبت ۶ نفر مبتلا به کرونا در استان قزوین تمامی مبادی ورودی و خروجی استان قزوین تحت کنترل و مراقبت تیم‌های بهداشتی قرار گرفتند.

 علی فرخزاد معاون عمرانی استاندار قزوین در این ارتباط  گفت: با توجه به اینکه استان قزوین در موقعیت تلاقی ترددهای متعدد واقع شده است، تیم‌های بهداشتی و کنترلی شامل نمایندگان دستگاه‌های بهداشت و درمان، هلال احمر، میراث فرهنگی و نیروی انتظامی در تمام مبادی ورودی و خروجی استان مستقر شده‌اند تاجهت کنترل اولیه بیماری کرونا خصوصاً در ورودی جاده ساوه از قم، عوارضی گیلان از استان گیلان، عوارضی تهران از استان‌های البرز و تهران، آوج از استان همدان ونهایتاً عوارضی زنجان از استان زنجان تیم‌های مشترک هلال احمر، پلیس و میراث فرهنگی نظارت داشته باشند.

وی در ادامه افزود: طبق آخرین مصوبات کارگروه استانی مبارزه با ویروس کرونا مقرر شد تمامی واحدهای پذیرایی، سفره خانه‌ها و... از زمان ابلاغ بخشنامه تنها به‌صورت ارائه غذای بیرون بر فعالیت نمایند.