۰ نفر

جغرافیای شیوع کرونا در ایران

۱۰ اسفند ۱۳۹۸، ۱۴:۳۹
کد خبر: 420800
جغرافیای شیوع کرونا در ایران

بعد از گذشت یک هفته از تایید رسمی بیماری کرونا در ایران، استان‌های قم، تهران، گیلان و مازندران همچنان بیشترین آمار شیوع، مبتلایان و فوتی بر اثر این ویروس را دارند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، بیش از یک هفته از تایید کرونا در ایران می‌گذرد. حالا 23 استان کشور درگیر این ویروس تازه از راه رسیده هستند و طبق آخرین آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکنون 34 نفر بر اثر ابتلا به این بیماری فوت کرده‌اند. به گزارش گروه ایرانشهر، آمار مبتلایان نشان می‌دهد همچنان قم با 72 مورد و تهران با 64 مورد بیشترین درگیری را با این بیماری دارند و بعد از آن، گیلان با 40 مورد ابتلا در جایگاه سوم قرار دارد. استان‌های مازندان با 15 مورد، اصفهان 10 مورد، اردبیل 7 مورد، مرکزی 5 مورد، سمنان، کرمانشاه و لرستان هر کدام 4 مورد، البرز، خوزستان و فارس هر کدام 3 مورد، گلستان، خراسان‌رضوی، سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان، کهگیلویه ‌وبویراحمد، آذربایجان‌شرقی هر کدام 2 مورد و کردستان ‌و‌ آذربایجان غربی هر کدام با یک مورد مبتلا با ویروس کرونا درگیر شده‌اند که البته این آمار تفکیک شده استانی با توجه به افزایش موارد ابتلا (تفکیک نشده) به ۳۸۸ مورد، تغییر کرده است.

پیش‌بینی ساخت بیمارستان صحرایی در قم

ابتلا به ویروس کرونا در قم به عنوان اولین استان درگیر با این بیماری همچنان سیر صعودی خود را حفظ کرده و به تبع آن، آمار بستری بیماران مشکوک به کروناویروس در قم هم در حال افزایش است. در حال حاضر حدود ۵۰۰ بیمار مشکوک به این ویروس در مراکز درمانی قم بستری هستند که از این تعداد، بیش از ۷۰ مورد مبتلا به کروناویروس ثابت شده است و حدود ۲۰ شهروند قمی هم بر اثر ابتلا به این ویروس فوت کرده‌اند. از ابتدای شیوع کرونا در قم دو بیمارستان کامکار و فرقانی برای بستری و قرنطینه بیماران در نظر گرفته شد، اما آن گونه که قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی قم می‌گوید ظرفیت این دو بیمارستان تکمیل و روند بستری بیماران در بیمارستان امام رضا (ع) که متعلق به تامین اجتماعی است، از چهار شب پیش آغاز شده‌.

علاوه بر این، بیمارستان علی ابن ابیطالب (ع) متعلق به سپاه قم تخلیه شده و در مواقع اضطرار وارد چرخه درمان مبتلایان کرونا می‌شود.

دکتر علی ابرازه با تاکید بر لزوم رعایت ایزولیشن خانگی توسط شهروندان قم هشدار داده است که در صورت رعایت نکردن توصیه‌های بهداشتی شاید به ۲ تا ۳ هزار تخت درمانی برای بستری بیماران مبتلا به کرونا نیاز باشد. قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی قم گفته است در صورتی که این بیماری در استان قم به اوج برسد، یک بیمارستان صحرایی آماده‌سازی خواهد شد. در صورت نیاز، ارتش و سپاه هم بیمارستان‌های خود را در قم مستقر خواهند کرد. افزایش میزان شیوع و ابتلا به کرونا در قم در شرایطی است که به دلیل اختصاص دو بیمارستان کامکار و فرقانی به کرونا، مراجعه بیماران با بیماری‌های دیگر به سایر مراکز درمانی افزایش قابل توجهی یافته است و از سوی دیگر ملاقات برای بیماران همه بیمارستان‌ها ممنوع شده.

قرنطینه خانگی در گیلان/احتمال ساخت بیمارستان صحرایی

در گیلان هم آمار افراد مشکوک به ویروس کرونا در یک هفته‌ اخیر با جهش چند برابری مواجه شده است. گیلانی‌ها در هفته‌ای که گذشت با خبر بد درگذشت پرستار لاهیجانی بر اثر ابتلا به کرونا در بیمارستان میلاد لاهیجان روبه‌رو شدند؛ پرستاری که از بیمارستان امام خمینی (ره) تهران به این بیمارستان آمده بود.

اما درباره آمار مبتلایان گیلان در حالی که اواسط هفته محمدحسین قربانی، نماینده آستانه اشرفیه از بستری شدن ۶۵۰ نفر در گیلان مشکوک به ویروس کرونا خبر داده بود، نماینده وزارت بهداشت در گیلان 2 روز بعد اعلام کرد که ۱۲۶۰ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری شده‌اند که از این تعداد ۴۰۰ نفر بهبود یافته‌اند.

مهدی شادنوش با بیان اینکه بیمارستان رازی به عنوان مرکز درمانی بیماران کرونا کاملا تخلیه شده است  می‌گوید: ۳۰۰ تخت بیمارستانی برای خدمات‌رسانی به این بیماران در نظر گرفته شده است. وی از آماده شدن زیرساخت‌ها و امکانات تشخیص آزمایشگاهی این ویروس در استان گیلان خبر می‌دهد و می‌افزاید: کیت‌های آزمایش روز جمعه وارد استان شد و بعد از چند نمونه تست آزمایشی امیدواریم از هفته آینده تست کرونا در استان گیلان انجام شود. در هفته‌ای که گذشت ضمن قرنطینه خانگی برخی از شهروندان، اقداماتی در شهرهای گیلان انجام شد که از آن نمونه تولید و توزیع ماسک و دستکش رایگان از سوی شهرداری لاهیجان، دعوت به قرنطینه خانگی در شهر از سوی فرمانداری بندرانزلی و نیز بسته شدن در حرم سید جلال‌الدین اشرف در آستانه اشرفیه و لغو نماز جمعه و برنامه‌های مربوط به اعتکاف بوده است. در گیلان هم خبر می‌رسد در صورت نیاز ممکن است بیمارستان صحرایی برای پذیرش بیماران مبتلا به کرونا راه‌اندازی شود، اما هنوز هیچ مسئول رسمی در این باره اظهار نظری نکرده است.

 نگرانی مازندرانی‌ها از ورود مسافران  

تعداد مبتلایان به کروناویروس در مازندران هم رو به افزایش است و احتمالا بیشتر هم خواهد شد. این وضع موجب شده است تعداد بیمارستان‌های ویژه ارائه خدمات به مبتلایان در استان افزایش یابد. دانشگاه علوم پزشکی بابل پس از تکمیل شدن ظرفیت بیمارستان میناگر که 25 تخت برای افراد مشکوک داشت، بیمارستان شهید یحیی‌نژاد را نیز به این موضوع اختصاص داد. به گفته فرزاد جلالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل تا صبح جمعه 46 بیمار مشکوک به کرونا در 2 بیمارستان میناگر و یحیی‌نژاد بابل بستری شده‌اند و هر روز حدود 100 شهروند با نشانه‌های مختلف مشابه سرماخوردگی و آنفلوآنزا به دلیل نگرانی از ابتلا به این ویروس به مراکز درمانی این شهرستان مراجعه می‌کنند.

احتمال افزایش تعداد مراکز درمانی ویژه ارائه خدمات به افراد مشکوک به کرونا در مازندران وجود دارد. سید عباس موسوی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران از برنامه‌ریزی برای اضافه شدن مراکز درمانی زیر پوشش این دانشگاه در استان برای مواقع ضروری خبر می‌دهد و می‌گوید: در بیمارستان‌های تنکابن، آمل، قائمشهر و بهشهر خدمات ویژه به مبتلایان و افراد مشکوک به این بیماری ارائه می‌شود و آمادگی لازم برای افزایش تعداد مراکز مورد نیاز وجود دارد. موسوی با بیان اینکه تعداد افرادی که در مراکز زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی مازندران پاسخ آزمایش‌شان مثبت بود 11 نفر است که احتمال دارد موارد جدیدی نیز از بین افراد مشکوک شناسایی شود.

با احتساب 4 فرد مبتلا در دانشگاه علوم پزشکی بابل، تعداد مبتلایان در این استان به 15 نفر رسیده است. اقداماتی مانند ضدعفونی کردن اماکن عمومی، ناوگان حمل‌ونقل، تعطیلی مراکز پرتردد و برخی محدودیت‌های اداری در این استان آغاز شده، اما یکی از نگرانی‌های جدی مازندرانی‌ها، ورود مسافرانی از تهران و برخی استان‌های دیگر است. شهروندان حتی با وجود استقرار گیت‌های تب‌سنجی، معتقدند این گیت‌ها در شناسایی افراد ناقل ویروس عملکرد موفقی ندارند. محمدرضا سالار، شهروند اهل نور  می‌گوید: این استان از نگاه بسیاری از مسافران پناهگاهی در مقابل حمله کروناویروس است در حالی که خود مازندران آلوده شده و مبتلایانی دارد. تنها راه مقابله با این روند، محدود کردن رفت‌وآمدها به استان است.

مهدی خبازی، ساکن فریدونکنار هم از استمرار ورود مسافران به این استان انتقاد می‌کند و می‌گوید: برخی افراد محدودیت تردد را جدی نمی‌گیرند و به مازندران سفر می‌کنند که همین موضوع می‌تواند شرایط استان را وخیم و بحرانی کند.

تایید بیماری کرونا در آذربایجان‌شرقی  

از میان استان‌های درگیر با کرونا، خبر ابتلای دو شهروند در آذربایجان‌شرقی روز گذشته اعلام شد. محمدحسین صومی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز روز پنجشنبه از بستری 4 بیمار مشکوک به ویروس کرونا در یکی از بیمارستان‌های تبریز خبر داده و گفته بود که 45 مورد آزمایش انجام شده است که از این میان 3 مورد مشکوک بودند.  جواب آزمایش این 3 مورد به تهران ارسال شده بود که روز جمعه ابتلای 2 نفر از آن‌ها به کرونا تایید شد تا آذربایجان‌شرقی هم به جمع استان‌های درگیر با این بیماری اضافه شود.

 در استان‌های دیگر هم هرچند شرایط مانند قم، تهران، گیلان و مازندران بحرانی نیست، اما با توجه به افزایش آمار شیوع، اقدامات پیشگیرانه از جمله ضدعفونی کردن وسایل حمل و نقل عمومی، تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها،‌ تعطیلی اعتکاف و نماز جمعه در حال انجام است.