۰ نفر

سازمان زندان‌ها در تلاش برای کنترل کرونا

۸ اسفند ۱۳۹۸، ۲۲:۴۳
کد خبر: 420451
سازمان زندان‌ها در تلاش برای کنترل کرونا

رئیس سازمان زندان‌ها با تأکید بر اینکه ما در قبال تأمین امنیت، سلامت و تربیت زندانیان حساس هستیم، گفته است: اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از ورود ویروس کرونا به زندان‌ها و اقدامات فوق‌العاده بهداشتی در حال انجام است.‌

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، با شیوع بیماری کرونا و تماس‌های مختلف زندانیان و خانواده‌های آنان در رابطه با امکان شیوع این بیماری در زندان و نبود امکانات لازم بهداشتی برای پیشگیری در زندان‌ها نگرانی‌ای جدی در جامعه در رابطه با این افراد شکل گرفته است. یک زندانی قرار نیست بیش از میزان مجازات خود متحمل آزار شود و صرف زندانی‌بودن دلیلی بر فراموشی این افراد در این روزهای سخت نیست.

اینکه سازمان زندان‌ها به‌عنوان متولی نگهداری این افراد مسئول سلامت آنان نیز هست امری غیر قابل اجتناب است؛ اما نباید فراموش کنیم که اطلاعات دقیقی از بررسی کرونا در زندان‌ها منتشر نشده و در میان شایعه‌های مختلف، ورود کرونا به زندان‌ها هم مطرح شده، هرچند این اخبار تأیید نشده است؛ اما مسئله مهم گسترش نگرانی در سطح جامعه است.روز گذشته جمعی از خانواده‌های زندانیان سیاسی و امنیتی نیز در نامه‌ای به دستگاه قضا خواستار اعطای مرخصی به زندانیان شدند. در این نامه با اشاره به وضعیت زندان‌های کشور و میزان برخورداری از امکانات بهداشتی و درمانی در زندان‌ها، به منظور جلوگیری از وقوع یک فاجعه انسانی خواهان آزادی یا حداقل مرخصی مقبول زندانیان تا پایان دوران بحران شده‌اند. ‌دکتر حسن کیا، وکیل دادگستری و استاد دانشگاه  دراین‌باره گفت: با ورود ویروس کرونا به ایران و ابتلا و فوت تعدادی از هم‌وطنان بر اثر این بیماری عفونی و درصد بالای شیوع این بیماری به نسبت بیماری‌های مشابه پیشین مانند سارس، مرس و ا‌بولا، بسیاری از اجتماعات و مراسم‌ها و اماکن عمومی تعطیل شدند و جلسات مجلس نیز با تدابیر بهداشتی ویژه برگزار شد.این حقوق‌دان ادامه داد:  مثبت‌شدن تست شهردار یکی از مناطق تهران، رئیس بیمارستان قم، معاون وزیر بهداشت و یکی از نمایندگان سرشناس مجلس و... نشان از خطرناک‌بودن این بیماری دارد، در این میان از برخی اماکن بسته مانند زندان‌ها نباید غفلت شود.

کیا با تأکید بر ضرورت توجه ویژه به وضعیت زندان‌ها در زمان اپیدمی‌شدن یک بیماری گفت: زندان‌ها به‌دلیل نزدیکی زندانیان در بندها و سلول‌های مختلف و تماس و نزدیکی زندانیان با سطوح و یکدیگر و ماندگاری ۴۸ ساعته این ویروس روی سطوح و لزوم رعایت تمام‌وقت نکات بهداشتی، مکانی بالقوه خطرناک در جهت شیوع و همه‌گیری این بیماری هستند.وی افزود: قوه قضائیه به‌عنوان مسئول بخش قضائی کشور و زندان‌ها و ایضا سلامتی زندانیان، باید نسبت به این موضوع مهم حساس باشد و ضمن توقف صدور احکام بازداشت یا حبس برای متهمان و مجرمان جز در موارد بسیار نادر، نسبت به فراهم‌کردن شرایط مرخصی و آزادی موقت زندانیان محبوس در زندان‌های کشور تصمیمی عاجل اتخاذ کند. جز برخی زندانیان خاص که مرتکب جنایت شده یا شرایط کاملا خاصی دارند، امکان اعطای مرخصی به سایر زندانیان با اندیشیدن تمهیدات لازم مانند اخذ وثیقه متناسب یا ممنوع‌الخروجی و سایر موارد کنترلی در خارج از زندان وجود دارد و در این بین زندانیان امنیتی نیز نباید مستثنا باشند و به فراموشی سپرده شوند.این حقوق‌دان ادامه داد: نزدیک‌بودن تعطیلات عید نوروز نیز می‌تواند دلیلی دیگر برای اعطای این مرخصی باشد و مسلما تا پس از پایان تعطیلات نوروز بیماری تا حد زیادی کنترل خواهد شد. اهمیت این موضوع در این است که این ویروس مانند بیماری‌های مزمن قلبی یا دیابت و... نیست و به‌شدت مسری و واگیر است و کافی است یکی از زندانیان به هر طریق به این ویروس مبتلا شود تا به‌سرعت به سایر زندانیان نیز منتقل شود و چون دوره کمون و ناپیدایی آثار و علائم این بیماری دو هفته است، در زمانی کوتاه منتشر می‌شود.وی در پایان گفت: اعتقاد دارم این موضوع بسیار مهم و درعین‌حال نادر است و امیدوارم مسئولان قضائی و در رأس آنها ریاست محترم قوه قضائیه تصمیمی عاجل و فوری بگیرند.

با توجه به اهمیت مراقبت از زندانیان در مقابل بیماری کرونا، سخنگوی قوه قضائیه از تلاش دستگاه قضا برای کاهش ورودی زندانیان خبر داده است و رئیس سازمان زندان‌ها نیز با تأکید بر اینکه ما در قبال تأمین امنیت، سلامت و تربیت زندانیان حساس هستیم، اظهار کرد: اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از ورود ویروس کرونا به زندان‌ها و اقدامات فوق‌العاده بهداشتی از جمله ضدعفونی‌کردن روزانه و مستمر بخش‌ها و وسایل مورد نظر و قراردادن  وسایل بهداشتی در دسترس زندانیان و ارائه آموزش‌های لازم به زندانیان و زندانبان‌ها برای خودمراقبتی و نیز تشکیل کمیته‌های سلامت در زندان‌ها برای کنترل و مراقبت از وضعیت سلامت زندانیان به‌صورت شبانه‌روزی برای شناسایی افراد در معرض خطر به‌نحوی‌که با شنـاسایی و تشخیص اولیه پزشکان زندان نسبت به جداسازی و سایر اقدامات بهداشتی و درمانی افراد بدون فوت وقت انجام شود.

او خطاب به مدیران زندان‌های سراسر کشور گفت: با توجه به شرایط موجود از اعزام غیرضروری زندانیان به مراجع قضائی بدون هماهنگی‌های لازم خودداری کنید. همچنین تمامی بازدیدها از زندان‌ها به‌جز مراجع قضائی و مراجع بهداشتی و درمانی برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا تا اطلاع ثانوی لغو می‌شود.

رئیس سازمان زندان‌ها ادامه داد: انتقال زندانیان به زندان دیگر فعلا برای حفظ سلامت زندانیان متوقف و انجام ملاقات‌های خانواده­‌ها تا گذر از این شرایط صرفا با هماهنگی‌های لازم و با تدابیر بهداشتی به ملاقات‌های کابینی محدود شود.

وی گفت: کنترل کامل اماکن بهداشتی، درمانی و همچنین اماکن طبخ غذای زندانیان، کنترل ویژه روی مواد غذایی در بدو ورود به زندان‌ها از جمله اقداماتی است که مدیران زندان‌ها علاوه بر رویه‌های جاری بهداشتی و درمانی باید اجرا کنند.

جهانگـیر با اشـاره به بخش‌نامه صـادرشـده درباره رصـد کامل وضعیت سلامتی زندانیان و معاینه افراد مشکوک خواستار ارائه گزارش روزانه توسط مدیران کل استان‌ها درباره وضعیت سلامتی زندانیان و اقدامات انجام‌شده برای آنها شد.

تلاش سازمان زندان‌ها و قوه قضائیه برای پیشگیری از ورود این بیماری به زندان‌ها قابل توجه است؛ اما برای کاهش تراکم جمعیت کیفری در این روزها هم باید فکری مناسب کرد. تبدیل قرار بازداشت‌ها به قرار وثیقه مناسب و اعطای مرخصی به زندانیان می‌تواند تأثیر مثبتی در گسترش این بیماری داشته باشد.‌به‌ویژه که هزینه درمان زندانیان بیمار با سازمان زندان‌هاست و ورود کرونا به زندان‌ها در کنار این مسئله که به گستردگی منتشر خواهد شد، هزینه‌ای بسیار بیش از هزینه پیشگیری را به قوه قضائیه تحمیل خواهد کرد؛ ازاین‌رو توزیع ماسک و ژل ضدعفونی‌کننده و مواد شوینده در زندان‌ها باید مورد توجه قرار بگیرد و شرایط سالم‌سازی و ایمن‌سازی در زندان‌ها جدی گرفته شود تا از این بحران همگی به سلامت عبور کنیم.