۰ نفر

کروناشویی!

۸ اسفند ۱۳۹۸، ۱۸:۴۰
کد خبر: 420403
کروناشویی!

یک نفر دستکش پلاستیکی به‌دست دارد. یک نفر دیگر با دستمال کاغذی میله‌ها را گرفته است. بعضی‌ها ماسک زده‌اند. به محض اینکه کسی عطسه می‌کند همه به او نگاه می‌کنند و کمی دور می‌شوند تا کرونا نگیرند. این روز‌ها فضای درون اتوبوس و مترو تغییر کرده است. تعداد مسافران کم شده است، ولی باز هم این شبکه بزرگ، هر روز جمعیت بزرگی را جابه‌جا می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، هرقدر که از ماسک، دستکش و ژل‌‌ضدعفونی‌کننده استفاده کنیم، باز هم این شست‌وشوی دائم میله‌ها و صندلی‌‌های اتوبوس است که باعث می‌شود این وسایل قابل استفاده باشند. اگر فقط برای چند روز اتوبوس‌ها یا واگن‌های مترو شست‌وشو داده نشوند، نه‌تنها کرونا و ویروس‌های مرگبار، بلکه بیماری‌های مسری عادی هم به سرعت جمعیت ساکنان شهر را مبتلا خواهد کرد.

اتوبوس‌ها شسته می‌شوند

ساعت 10شب بیشتر مغازه‌ها تعطیل هستند. ترس از «کرونا» خرید و فروش را کم کرده است و بارندگی هم باعث شده که مردم کمتر از خانه بیرون بیایند. خیابان‌‌ها خلوت شده است و همه به فکر بازگشت به خانه هستند. در همین ساعات است که شست‌وشوی اتوبوس‌ها و واگن‌های مترو شروع می‌شود. همراه گروهی از عکاسان و خبرنگاران برای بازدید از مراکز شست‌وشوی وسایل حمل‌ونقل عمومی می‌رویم. باران شدیدی می‌بارد اما آبگرفتگی رخ نداده است. نخستین مقصد پارکینگی در نزدیکی میدان الغدیر است که اتوبوس‌های 2 خط بی‌آرتی در مسیر‌های دانشگاه علم و صنعت به پایانه بیهقی و دانشگاه علم و صنعت به پایانه خاوران به آن می‌آیند. تعدادی از اتوبوس‌های شهری بخش خصوصی هم در این محل پارک و شست‌وشو می‌شوند. مجموعه ساختمان بزرگ نیروی دریایی که از دهه‌های قبل نیمه‌کاره رها شده، تنها ساختمان بلندی است که در اطراف دیده می‌شود. ابتدا داخل اتوبوس شست‌وشو داده می‌شود و بعد از آن برس‌های دستگاه بزرگی مانند کارواش، بدنه خارجی را هم پاک می‌کند. کار از 10شب شروع می‌شود و تا صبح ادامه دارد. بعضی اتوبوس‌های بخش خصوصی هم روز‌ها و در ابتدای شروع شیفت کاری خود شسته می‌شوند.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران که در محل Bus wash سامانه3 اتوبوسرانی حضور دارد، می‌گوید: از پنجشنبه اول اسفندماه امسال ضدعفونی اتوبوس‌ها را شروع کردیم و از سه‌شنبه ششم اسفندماه روز‌ها هم در دو سر خطوط کار ضد‌عفونی انجام می‌گیرد. این کار براساس آیین‌نامه دریافتی از وزارت بهداشت انجام می‌شود و نوع محلول، تعداد دفعات و شیوه انجام کار را هم این وزارتخانه تعیین می‌کند.

محمود ترفع با بیان اینکه در تهران حدود 5هزار اتوبوس روزانه فعال است، می‌افزاید: علاوه بر اتوبوس‌ها، ون‌های سامانه جانبازان و معلولان و مینی‌بوس‌های تحت نظارت ما هم گندزدایی می‌شوند. در شب‌های اول، نیروی انسانی خودمان بودند ولی قرارداد‌هایی با پیمانکاران بخش خصوصی بستیم و این نیرو‌ها هم به‌کار گرفته شدند. کار تا موقعی که وزارت بهداشت توصیه کند با محلول‌های تولید داخل ادامه دارد و خوشبختانه در ناوگان اتوبوسرانی تا به حال شخص بیماری یافت نشده است.او می‌گوید: صرف‌نظر از این شرایط بحرانی، برنامه ثابتی وجود دارد که اتوبوس‌ها شب‌ها همراه با کنترل فنی، شست‌وشو داده شوند.

به گفته مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، نمایشگرهای بیرون و داخل اتوبوس که در مواقع عادی مسیر ابتدا و انتهای خط را نشان می‌‌دادند، اکنون پیام‌های بهداشتی مرتبط با جلوگیری از انتقال بیماری کرونا را نشان می‌دهند و پوستر‌هایی هم با همین موضوع درون اتوبوس‌ها نصب شده است.

حسین اقدم، مدیر HSE و طب کار شرکت اتوبوسرانی نیز می‌گوید که سلامت رانندگان شرکت واحد به‌صورت دائم کنترل می‌شود تا درصورت ابتلا به بیماری‌های واگیردار از حضور آنها در خطوط جلوگیری شود.

9خط بی‌آرتی با هزار دستگاه اتوبوس در تهران به‌صورت شبانه‌روزی فعالیت می‌کنند.

کسی در مترو مبتلا نشده است

مسافران مترو بعد از شدت گرفتن شیوع بیماری کرونا 30درصد کاهش پیدا کرده است، اما این شبکه همچنان محل مراجعه تعداد زیادی از شهروندان است. جایی در انتهای خط مترو شرقی – غربی تهران در اراضی وسیع حوالی میدان صادقیه، پارکینگ خط 2مترو تهران قرار دارد. باران به‌شدت می‌بارد و از روی سقف سوله‌ها پایین می‌ریزد. کار شست‌وشوی قطار‌ها هم در همین محل انجام می‌شود که خود شامل 2 مرحله است. قطار از ریل اصلی به درون سوله منتقل می‌شود تا درون و بیرون آن با آب و مواد پاک‌کننده شسته شود؛ سپس به محل دیگری انتقال پیدا می‌کند تا ضد‌عفونی شود. سوله‌های بزرگ و تاسیساتی که در این محل قرار دارد برای رسیدگی مستمر به قطار‌ها ساخته شده است و حمل و شست‌وشوی درون و بیرون هر قطار که قبلا به‌صورت هفتگی انجام می‌شد، نزدیک 2ساعت طول می‌کشد.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران با اشاره به تحقیق و دریافت روش‌هایی که در متروی  شهر‌های مختلف چین مانند ووهان و پکن و شانگهای انجام می‌شود، می‌گوید: مترو یک شبکه واسط  است و کسی که وارد آن می‌شود درنقاط دیگر شهر تردد دارد. ما تلاش می‌کنیم که مترو منبع آلودگی نشود. ستادی برای مقابله با بیماری کرونا در ساختمان مرکزی تشکیل شده است. ما وارد حوزه پزشکی نمی‌شویم، اما در ایستگاه‌ها، اتاق ایزوله‌ای مشخص کرده‌ایم تا هر فرد مشکوک به بیماری تا زمان رسیدن گروه‌های درمانی در آن نگهداری شود.

فرنوش نوبخت می‌افزاید: 127ایستگاه، 250کیلومتر خط و چند هزار نفر پرسنل در حال کار هستند. چند مورد مشکوک به بیماری در میان کارکنان گزارش شد که برای آزمایش فرستاده شدند و 2 مورد اشخاص بیماری که در ایستگاه شوش و در یکی از ایستگاه‌های خط 3پیدا شده بودند خوشبختانه هیچ کدام به کرونا مبتلا نبودند.

او با اشاره به کاری که در این پارکینگ انجام می‌شود، می‌گوید: تمام دستگیره‌های تبلیغاتی را باز کردیم تا کار ضدعفونی دقیق‌تر انجام شود. علاوه بر آن مواردی مانند تهویه بیشتر هوا در ایستگاه را انجام دادیم. اینکه جلوی بلیت تک‌سفره را گرفتیم، احتمال لمس کردن نقاط مختلف را کاهش می‌دهد. جمع‌آوری آبخوری‌ها و مراکز توزیع غذای گرم از روز‌ اول اسفند هم برای همین‌کار انجام شد.

نوبخت می‌گوید: سرفاصله حرکت قطار‌ها با وجود کاهش مسافر کم نشده است و ضد‌عفونی قطار‌ها به‌صورت روزانه هم در خطوط انجام می‌شود. این کار براساس توصیه‌های وزارت بهداشت است و تا زمانی که وزارت بهداشت اعلام کند ادامه دارد. شریفی، مدیر خط 2مترو که در محل پارکینگ حضور دارد نیز با تأکید بر ضدعفونی هندریل (نرده متحرک) پله‌برقی، نرده‌های ثابت و تمام نقاطی که در دسترس شهروندان قرار دارد، می‌گوید: همزمان در حال رسیدگی به معضل دستفروشان مترو هستیم و در یک‌ماه اخیر تعداد دستفروشان کم شده است، اما این به همکاری مردم بستگی دارد و قطار‌های داخل شهری 150دستگاه هستند که بیش از 120دستگاه آن همیشه در حال سرویس‌دهی قرار دارند. نظافت شبانه همه این قطار‌ها هرشب انجام می‌شود و بعد از شیوع کرونا محلول‌های ضدعفونی هم به آن اضافه شده است.

ضد‌عفونی با کلر

ضد‌عفونی وسایل حمل‌ونقل عمومی بنا بر توصیه وزارت بهداشت با محلول‌هایی بر پایه «کلر» انجام می‌شود. به‌دلیل اینکه تاسیسات شست و شو در این شبکه فعال بود، انتشار بیماری کرونا تنها بر شیفت‌های کاری و تعداد کارکنانی که باید کار ضدعفونی را انجام دهند افزوده است. روش کار به این شکل است که بدنه خارجی اتوبوس و مترو مانند همیشه با دستگاه‌های مشابه کارواش شسته می‌شود، اما درون اتاق محلول پاشی و تمام میله‌ها با مواد گندزدا پاکسازی می‌شود. مجموعه این اقدامات باعث شده است که با وجود انتشار ویروس کرونا، اتوبوسرانی و مترو تهران به‌عنوان منشا انتشار بیماری شناخته نشود؛ با این حال مدیران عامل هر 2 سازمان از شهروندان می‌خواستند درصورت احساس بیماری از حضور در اتوبوس و مترو خودداری کنند.