۰ نفر

اسفند سیلابی ایران

۸ اسفند ۱۳۹۸، ۱۵:۲۰
کد خبر: 420365
اسفند سیلابی ایران

سیل در سال 98 لرستان را رها نکرد نه در آغاز و نه در پایان؛ لرستان سال 1398 را با سیل آغاز کرد و هزاران روستا نشین و شهر نشین در این سیل مهیب بی‌خانمان شدند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، آثار بیش از 10 هزار میلیارد تومان خسارت به زیرساخت‌های عمرانی و تأسیسات استان در سراسر لرستان هنوز دیده می‌شود و بسیاری از تخریب‌های سیل فروردین ماه در این استان هنوز بازسازی و ترمیم نشده است. اکنون آخرین ماه سال 98 هم در لرستان با سیل بدرقه می‌شود.

بارش‌های سیل آسایی که این استان را از روز دوشنبه درنوردیده بود ظهر دیروز(چهارشنبه) آرام گرفت اما خسارت‌هایی را به زیر ساخت‌های این استان وارد کرد. این استان غربی کشور در حالی ۷۲ ساعت سیلابی را سپری کرد که امسال برای دومین بار سیل ویرانگر را تجربه کرده است. همان‌گونه که سازمان هواشناسی هشدار داده بود در این چند روزه میزان بارش‌ها در برخی نقاط استان مانند «ونایی» بروجرد به ۱۹۶ میلیمتر رسید، ثبت این عدد یعنی اینکه میزان بارش‌ها نسبت به سیل فروردین ماه که حداکثر ۱۲۰ میلیمتر بود بسیار بیشتر است.

خسارت هزار و 100 میلیارد تومانی به زیرساخت‌ها

گودرز امیری «معاون امور هماهنگی استاندار لرستان تصریح کرد: ظهر دیروز (چهارشنبه) سیلاب در بخش‌هایی از استان فروکش کرد که خوشبختانه هیچ تلفات جانی نداشتیم و در حال حاضر مشغول بررسی نهایی میزان خسارت‌ها در بخش‌های مختلف هستیم. به‌گفته امیری بیشترین خسارت در این سیل متوجه بخش راه‌ها و آب و فاضلاب بوده است. به‌گفته وی پیش‌بینی می‌شود در این دو بخش حداقل ۶۰۰ میلیارد تومان خسارت وارد شده است. معاون استاندار لرستان اعلام کرد: درسیل اخیر ۳۵۰ روستا در استان تحت تأثیر سیل قرار گرفت که راه روستایی ۲۰۰ روستا به زیر آب رفت و مسدود شد. جاده کوشکی - شاکری از جمله راه‌هایی است که گفته می‌شود کاملاً تخریب شده است.

 امیری با اشاره به اینکه متأسفانه در برخی موارد راه‌های ارتباطی که در جریان سیل فروردین ماه دچار خسارت جدی شده بود به علت محدودیت اعتبار و زمان به طور موقت ترمیم شده بود که بار دیگر به‌طور جدی آسیب دیدند.  معاون استاندار توضیح داد راه ارتباطی پلدختر- خرم آباد از این دست است که به علت اینکه کماکان زیر آب است از حجم تخریب اطلاع دقیقی در دست نیست. وی بار دیگر تأکید کرد که خوشبختانه با هماهنگی مثلث رسانه‌ها، مردم و مسئولان و اعتماد متقابلی که به وجود آمده بود مشارکت مردم مثال زدنی بود و همین مسأله موجب کاهش خسارت‌ها نسبت به سیل فروردین ماه شد.

قطع شدن آب و گاز در معمولان

در همین حال «غلامرضا آقا میرزایی» مدیر کل مدیریت بحران لرستان نیز  گفت: روز گذشته و به‌دنبال بروز سیلاب آب و گاز شهر معمولان به‌دلیل تخریب خطوط قطع شده بود. وی افزود: روزگذشته حجم سیلاب به حدی بود که می‌توان گفت دبی ورودی رودخانه‌های لرستان به دو برابر تاب‌آوری و ظرفیت رودخانه‌ها رسیده بود. به گفته وی روز گذشته ۵ بالگرد و ۴۰۰ اکیپ امدادی لرستان و استان‌های معین شمال اصفهان، همدان، ایلام، کرمانشاه و کردستان وظیفه امدادرسانی را برعهده داشتند. به گفته امداد رسانان علاوه بر تخلیه واحدهای مسکونی غرب پلدختر صدها خانوار در نورآباد در مکان‌های امن اسکان داده شدند. از سوی دیگر «رضا میرزایی» مدیرعامل آب منطقه‌ای لرستان هم  گفت: هنوز نمی‌توان حجم سیلاب را به‌طور دقیق اعلام کرد.

 وی با اشاره به اینکه به‌دنبال وقوع سیلاب در حال حاضر به‌طور میانگین ۶۲ درصد حجم سدهای لرستان پرآب شده است، افزود: هم‌اکنون ۶۷ درصد حجم مخزن سد ایوشان، ۵۵درصد مروک، ۵۹ درصد سد خان آباد، ۶۰ درصد سد کرناز و ۶۲درصد سد حوزیان آبگیری شده؛ اما سد کوهدشت سر ریز کرده است.

بسته شدن راه 50 روستا در ایلام

«اسماعیل نجار»، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در خصوص خسارات ناشی از سیل دیروز اظهار داشت: خوشبختانه تاکنون گزارشی از تلفات جانی بواسطه سیل در استان‌های درگیر بارش‌های شدید نداشتیم.

نجار درباره وضعیت استان ایلام هم گفت: در ایلام به‌دلیل شکستگی یک پل، راه 50 روستا بسته شده که بزودی بازگشایی می‌شود. در استان‌های همدان و اصفهان هم تخریب‌ها جزئی بوده، به‌طوری که در استان همدان خسارات بیشتر به انبارهای علوفه وارد شده و در اصفهان بخش‌های روستایی آسیب جزئی دیدند. رئیس سازمان مدیریت بحران کشور خاطرنشان کرد: برآورد دقیق‌تر خسارات در بخش راه ها؛ مسکن، کشاورزی و زیرساخت‌ها منوط به فروکش کردن آب در مناطق درگیر است که با توجه به‌شدت بارش‌ها کمی زمانبر است.

روستاییان کوهدشت در محاصره سیل

بارش‌های سیل‌آسای اخیر در نقاط مختلف کشور بویژه لرستان، سبب خساراتی به روستاها و شهرستان‌ها و انسداد و آ‌بگرفتگی در مسیرها و جاده‌ها شده است. «سیلاب در راه است» هشداری بود که در روزهای گذشته هواشناسی لرستان نسبت به آن اخطار داد، تا مسئولان استان و مردم برای مقابله با سیلاب احتمالی آمادگی داشته باشند تا همانند سیل ویرانگر فروردین‌ماه امسال غافلگیر نشوند. بارش‌های سیل‌آسا راه ارتباطی 58 روستای کوهدشت شمالی را قطع کرده و مردمان این دیار درحالی در محاصره سیل قرار گرفته‌اند که خانه‌های سنگی آنان گرما ندارد. مرتضی کائیدی رئیس آب و فاضلاب روستایی پلدختر با بیان اینکه سیلاب آب شرب 49 روستای این شهرستان را قطع کرده، اظهار داشت: 25روستای بخش مرکزی از جمله مجتمع واشیان به سبب قطع برق و24 روستا هم به سبب تخریب خطوط انتقال و تخریب شبکه‌ها، آب ها قطع شده است.

تخلیه 1000 واحد مسکونی در ضلع غربی شهر پلدختر‌

شهردار پلدختر نیز با بیان اینکه طی روزهای گذشته 1000 واحد مسکونی در ضلع غربی شهر پلدختر تخلیه شده، گفت: در صورت افزایش دبی رودخانه کشکان آب وارد شهر پلدختر خواهد شد.

بحران سیلاب به نهاوند رسید ‌

مراد ناصری فرماندار نهاوند هم گفت: زیرساخت‌های کشاورزی مانند شیلات و زمین‌های زراعی، واحدهای دامداری، همچنین جاده‌ها و امکانات آب شرب روستاهای نهاوند به‌دلیل بروز سیل بشدت خسارت دیده‌اند.‌

تردد در جاده‌ها به شرط داشتن تجهیزات

در همین حال، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با‌ توجه به بارش سنگین برف در بیشتر جاده‌های کشور اعلام کرد که وضعیت جاده‌ها به غیراز جاده چالوس برای تردد به شرط داشتن تجهیزات ایمنی لازم مناسب است.

 سیلاب لرستان به خوزستان می‌رسد

در همین حال «داریوش بهارلویی»، مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب معاونت مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان تصریح کرد: انتظار داریم سیلاب لرستان به خوزستان نیز برسد.

به‌گفته وی، در بارش‌هایی که از چند روز گذشته تاکنون رخ داده، شاهد افزایش چشمگیر ورودی آب به حوضه‌های کارون، کرخه، دز و مارون هستیم. در این زمینه بیشترین پیک ساعتی ثبت شده در زمینه ورودی آب به حوضه‌های آبریز، مربوط به حوضه سد دز با ۴ هزار و ۳۰۰مترمکعب بر ثانیه بوده است.

جاده چالوس تا جمعه مسدود است

بارش برف پس از ۲ روز بارش باران شدید برای چندمین بار در زمستان جاری چهره استان البرز را سفید پوش کرد. البته این بارش ها به غیر از مشکلاتی که برای شهروندان ایجاد کرد سبب گرفتار شدن صدها خودرو در خیابان های اصلی و فرعی کرج شد.  منصور رحمانیان مدیر کل هواشناسی استان البرز در این باره  اظهار داشت: بر اساس پیش بینی‌های هواشناسی بارش برف سنگین دور از انتظار نبود و طی روزهای گذشته در این‌باره هشدارهای لازم داده شده بود.  وی ادامه داد: با ورود سامانه بارشی از اواخر روز دوشنبه  بارش باران در البرز آغاز شد  ومیانگین بارشها تا پایان روز سه شنبه  ۵۹میلیمتر  در این استان به ثبت رسید.

گودرز محمودی  مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان البرز نیز اظهار داشت: با توجه به شدت بارش  برف و وقوع کولاک و همچنین  ریزش بهمن در جاده چالوس این محور ارتباطی تا روز جمعه ۹ اسفند ماه مسدود است.  وی با اشاره به فعالیت ۲۰۰ راهدار در محورهای مواصلاتی استان افزود: به دنبال بارش ها ۱۳۱ ماشین راهداری در جاده ها مستقر شده  تا به مسافران گرفتار کمک کند.

محمودی با تأکید بر همراه داشتن زنجیر چرخ توسط رانندگان ، خاطرنشان کرد:  مردم از سفرهای غیرضروری اجتناب کرده  و در صورت لزوم قبل از سفر از طریق شماره ۱۴۱ از وضعیت راه ها مطلع شوند.