۰ نفر

مدارس ضدعفونی شده اما مسئول تعطیلی نیستیم

۸ اسفند ۱۳۹۸، ۱۳:۰۲
کد خبر: 420329
مدارس ضدعفونی شده اما مسئول تعطیلی نیستیم

ویروس کرونا پنج روز است که دانش‌آموزان را در همه مقاطع خانه نشین کرده است . اگر چه شیوع این ویروس باعث شده بود تا برخی از والدین منتظر تمدید تعطیلی‌ها تا پایان سال باشند اما وزارت آموزش و پرورش در اطلاعیه‌ای اعلام کرد از شنبه مدارس کشور باز است.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، این هفته البته هفته پرالتهابی برای خانواده‌ها بود. مردم از یک سو نگران ابتلا به ویروس کرونا بودند و از سوی دیگر چشم انتظار تصمیم مسئولان برای خروج از این بحران. تا این جای کار و طبق اعلام مسئولان دولتی نزدیک به یک هفته از ورود ویروس کرونا به کشور می‌گذرد. از شنبه سوم اسفند ماه و با افزایش تعداد تلفات و مبتلایان به کرونا مدارس تهران و بسیاری از شهرهای کشور به‌خاطر پیشگیری از شیوع این ویروس تعطیل شد. روزهای اول مسئولان وزارت آموزش و پرورش اعلام کردند که این تعطیلی به‌خاطر ضد عفونی کردن مدارس، ایمنی و سلامت دانش‌آموزان انجام می‌شود. اما پس آنکه این ویروس به تهران و دیگر شهرهای کشور انتقال پیدا کرد؛ مسئولان آموزش و پرورش مدارس را روزانه تعطیل کردند و سپس طبق مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا؛ همه مدارس و مراکز آموزشی تا آخر هفته تعطیل شد؛اما از روز شنبه 10 اسفند ماه همه مدارس کشور باز خواهد بود. این خبر درحالی روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت که بسیاری از خانواده‌ها نگران سلامت فرزندانشان هستند. برخی از خانواده‌ها در تماس  اعلام کردند: دانش‌آموزان در یک کلاس 30 نفره چطور می‌توانند بهداشت خودشان را رعایت کنند. سرویس بهداشتی مدارس و آبخوری‌ها آلوده است. چقدر مدارس می‌توانند کلاس‌ها را ضد عفونی کنند. میز و نیمکت؛ بوفه‌ مدرسه؛ نرده‌های پله‌ها و سرویس بهداشتی همه باید هر لحظه ضد عفونی شود. آیا واقعاً وزارت آموزش و پرورش توان این کار را دارد؟ برخی دیگر اظهار داشتند دانش‌آموزان بهداشت را رعایت نمی‌کنند و ممکن است آنها ناقل بیماری باشند و این ویروس را به خانه بیاورند. مادر یکی از دانش‌آموزان  اعلام کرد: وضعیت بهداشتی مدارس برای دانش‌آموزان خوب نیست. امسال هم به خاطر آلودگی هوا دانش‌آموزان تعطیلات زیادی داشتند و از نظردرسی هم عقب هستند. ما از آموزش و پرورش درخواست داریم مدارس را تا پایان سال تعطیل کنند و برای جبران عقب ماندگی درسی در سال آینده پنجشنبه ها مدارس را باز کنند.از سوی دیگر اما این معلمان مدارس هستند که با نگرانی بیشتری مواجهند .

علی بهشتی نیا معلم مقطع متوسطه درباره دغدغه این روزهای خانواده‌ها می‌گوید: وزارت بهداشت مسئولیت بهداشت کشور را برعهده دارد و باید مدارس را تعطیل کند. متأسفانه کلاس‌های درس تهویه مناسبی ندارند. دانش‌آموزان در کنار هم می‌نشینند و همین موضوع موجب می‌شود اگر دانش‌آموزی مریض باشد به دیگر دانش‌آموزان هم سرایت کند. البته تجربه نشان داده که در شرایط بحران خانواده‌ها بچه هایشان را به مدرسه نمی‌فرستند و کلاس‌ها نیمه تعطیل است البته در این شرایط مدیران مدارس هم با خانواده‌ها کنار می‌آیند چرا که ما می‌دانیم خانواده‌ها نگران حال بچه هایشان هستند.

 کلاس‌ها را ضدعفونی کردیم

با این همه یکی از درخواست‌های جدی خانواده‌ها از مسئولان وزارت آموزش و پرورش تعطیلی مدارس بود. در این باره عبدالرضا فولادوند مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران  می‌گوید: کمیته ملی مبارزه با کرونا باید دستور تعطیلی مدارس را بدهد. در شرایط  فعلی تنها کاری که وزارت آموزش و پرورش انجام داده است تجهیز مدارس است. ما نظراتمان را مکتوب به کمیته مبارزه با کرونا داده‌ایم. بنابراین تشخیص تعطیلی مدارس برعهده وزارت بهداشت است و ما هم تابع تصمیمات این وزارتخانه هستیم. لذا هر تصمیمی که وزارت بهداشت و این کمیته بگیرد ما انجام می‌دهیم. البته بر اساس دستورالعمل مسئولیت تعطیلی یا عدم تعطیلی مدارس و تبعات آن برعهده وزارت بهداشت است.

او در پاسخ به اینکه خانواده‌ها نگران حال دانش‌آموزان هستند می‌گوید: تنها کاری که ما به‌عنوان وزارت آموزش و پرورش انجام داده‌ایم این است که مدارس را ضدعفونی کرده‌ایم. اگر اتفاقی هم بیفتد وزارت بهداشت باید پاسخگو باشد و نه وزارت آموزش و پرورش.

ما نمی خواهیم استرس خانواده ها بیشتر شود

فولادوند با اشاره به اینکه اگر مسئولیت با وزارت آموزش و پرورش بود، پاسخگوی خانواده‌ها بودیم،‌ می‌گوید: ما نمی‌خواهیم استرس خانواده‌ها را بیشتر کنیم و همه می‌دانیم وضعیت شیوع این بیماری چگونه است. ما می‌دانیم که خانواده‌ها نگران هستند و به مدارس هم نمی‌گوییم که حضور و غیاب کنند تا استرس خانواده‌ها بیشتر شود. البته نظرات‌مان را در نامه‌ای محرمانه به وزارت بهداشت دادیم و نمی‌توانم برای شما بگویم. اما وزارت آموزش و پرورش سلامت دانش‌آموزان برایش مهم است و خانواده‌ها نگران نباشند.

خانواده‌ها نگران نباشند

مدارس کشور چند روزی تعطیل بود تا برای ایمنی بچه‌ها در مقابل ویروس کرونا آماده شود. حال این سؤال مطرح می‌شود اگر قرار است از شنبه ۱۰ اسفند بچه‌ها به پشت نیمکت‌های مدرسه بازگردند و بدون استرس و با بالاترین سطح رعایت نکات بهداشتی تمرکز خود را بر یادگیری بگذارند، آیا این شرایط مهیاست؟ رضوانه حکیم‌زاده معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش درباره این موضوع  می‌گوید: در وزارتخانه تقسیم وظایف انجام شده است و بنده به عنوان کسی که مسئولیت دانش‌آموزان ابتدایـــــی را برعهـــــــده دارم اعـــــلام کرده‌ام که فضای مدارس باید برای دانش‌آموزان ضدعفونی شود. لذا ما در وزارت آموزش و پرورش نمی‌توانیم دبستان‌ها را تعطیل کنیم بلکه کمیته مبارزه با کرونا باید این تعطیلی را اعلام کند البته در این زمینه بسته‌های آموزشی را هم بین خانواده‌ها و دانش‌آموزان پخش کرده‌ایم.

او با اشاره به اینکه خانواده‌ها نگران حال فرزندانشان نباشند می‌افزاید: زمانی که دانش‌آموزان تعطیل بودند معلمان در شبکه‌های اجتماعی با خانواده‌ها و دانش‌آموزان در ارتباط بودند حتی برخی از معلمان درباره ویروس کرونا برای دانش‌آموزان اطلاع‌رسانی کردند و به دانش‌آموزان گفتند که اگر به مدرسه می‌آیید چه کارهایی باید انجام دهید. ما شرایط خانواده‌ها را درک می‌کنیم و مدیران مدارس در ارتباط با شرایط جسمی دانش‌آموزان توجیه هستند.

مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش درباره آماده‌سازی مدارس اعلام می‌کند: تسهیل دسترسی مدارس به تولید مواد ضدعفونی ازجمله مصوباتی است که در دستور کار داریم. آموزش سرایداران مدارس برای نحوه ضدعفونی کردن محیط مدارس ازجمله مواردی است که با مساعدت وزارت بهداشت عملی می‌شود. آموزش و مشارکت والدین در موضوع پیشگیری از کرونا ویروس ازجمله اقداماتی است که توسط اداره کل انجمن اولیا و مربیان انجام می‌شود.

او با اشاره به ارسال دستورالعمل ضدعفونی کردن مدارس به استان‌ها اظهار می‌دارد: تمرکز بر مدارس نباید باعث غفلت از ساختمان‌های حوزه ستادی شود بنابراین دستورالعملی با موضوع اقدامات پیشگیرانه از کرونا تهیه و به حوزه‌های ستادی ارسال می‌شود. باید برای دریافت هرگونه آموزش در خصوص پیشگیری و مبارزه با کرونا ویروس به سایت وزارت بهداشت مراجعه کرد و آموزش‌های لازم را از آن سایت دریافت کرد. مدارس موظف هستند که به‌طور مستمر ضدعفونی، گندزدایی، آلودگی‌زدایی، پاکسازی و نظافت تمام سطوح و اشیاء، وسایل و تجهیزات (نظیر کلید برق، دستگیره اتاق، میز، لیوان، ظروف و...) و محل‌های توقف و تردد را هر ۱۲ ساعت یکبار یا حداقل روزی یکبار و به صورت تواتر در مدارس با مواد گندزدای مربوطه نظیر وایتکس  انجام دهند.