۰ نفر

منهای کرونا

۷ اسفند ۱۳۹۸، ۱۴:۳۶
کد خبر: 420074
منهای کرونا

حساسیت‌های ویژه نسبت به شیوع ویروس کرونا و وسواس مراجعه به مراکز درمانی برای بیماری‌های ساده، روند پیگیری درمان سایر بیماری‌ها از جمله آنفلوآنزا را تحت تاثیر قرار داده است

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری؛ این روزها همه از کرونا حرف می‌زنند و ترس ابتلا از آن دوگانگی رفتاری و سردرگمی میان مردم را رقم زده است. آنهایی که تا دیروز حتی با وجود سرماخوردگی شدید هم به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کردند اکنون با یک عطسه و سرفه ساده راهی بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها می‌شوند. از سوی دیگر آنهایی که برای چکاپ‌های ماهانه، انجام آزمایش و حتی ویزیت‌های ضروری نیاز شدید به درمان دارند از ترس ابتلا به کرونا قید حضور در مراکز درمانی را زده‌اند. هر چند که این روزها اگر برای یک ویزیت ساده غیر از سرماخوردگی هم به درمانگاه‌ها برویم، باید حداقل 3 ساعت در نوبت باشیم تا از صف طویل مراجعان مشکوک به کرونا عبور کنیم. کسانیکه با این ترس و وسواس، دیگر بیماران و کادر درمانی بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها را به ستوه آورده و فشار کاری را برای آنها دوچندان کرده‌اند. در همین زمینه کنسل شدن وقت‌ پزشکان متخصص در درمانگاه‌ها، تعطیل شدن مطب‌ها و آزمایشگاه‌ها هم شرایط را سخت‌تر کرده است. نکته قابل توجه این که هم شهروندان و هم پزشکان معتقدند توجه به بیماری‌های دیگر با تمرکز بر کرونا کاهش یافته است و این مساله را می‌توان در بیماری آنفلوآنزا دید که با وجود مرگ و میر بیشتر نسبت به ویروس کرونا در بی‌توجهی قرار گرفته است.

بیمارستان‌های شلوغ و کندی خدمات‌دهی

 مهدیه صالحی- اراک: شهروندان اراکی معتقدند با آمدن ویروس کرونا توجه و تمرکز به بیماری‌های دیگر از بین رفته و یا کم اهمیت شده است. آن هم در حالی که عواقب وخیم برخی از بیماری‌ها کمتر از کرونا نیست و اگر به بیماران رسیدگی نشود امکان مرگ و میر در آنها کمتر از کرونا نخواهد بود.

در یکی از بیمارستان‌های اراک ازدحام عجیبی است. مراجعه کنندگانی که تصور ابتلا به کرونا دارند، صف طولانی تشکیل داده‌اند و برخی هم از این انتظار خسته‌. یکی از بیماران می‌گوید: نسبت به دفعه قبل که آمدیم، بیش از اندازه شلوغ است و حالم هر لحظه بدتر می‌شود. او از همراه خود می‌خواهد به پزشک مراجعه و به ویزیت آنها سرعت ببخشد. روی صندلی دیگر بیماری با درد شکم نشسته و منتظر نوبتش است. درد امانش را بریده اما به دلیل شلوغی بیمارستان کسی جوابگو نیست. با ناراحتی می‌گوید: این درست که کرونا خطرناک است و مردم همه ترسیده‌اند اما شرایط ما را هم درک کنند. به نظر می‌رسد که به دلیل شوک ویروس کرونا بیماری‌های دیگر تحت تاثیر قرار گرفته‌اند و به آنها توجهی نمی‌شود.

کمی آنطرف‌تر رفت‌و‌آمد پزشکان و پرسنل بیمارستان تمام‌نشدنی است، آنهایی که خستگی از صورتشان می‌بارد اما همچنان سرپا مانده‌اند و کار می‌کنند. فرصت پاسخگویی به سوالات ما را هم ندارند و یکی از آنها هنگام عبور می‌گوید: امیدوارم سلامتی به زودی به جامعه بازگردد، این خستگی‌ها هم تمام می‌شود. و شاید همین خستگی باشد که چهره خندانشان را عبوس کرده اما به خوبی می‌توان درک کرد که تلاش شبانه‌روزی‌شان بی‌هیچ منتی ادامه دارد و باید قدردانشان بود.

بیماران سردرگم در تبریز

  سیدمرتضی احمدپور- تبریز: در تبریز هم دو بیمارستان بزرگ امام‌رضا(ع) و سینا به عنوان بیمارستان‌های مرجع دولتی برای پذیرش بیماران کرونا آماده شده است و همین موضوع موجب شده تا بیماران عادی به اجبار یا ترس از ابتلا به کرونا به مراکز درمانی دولتی دیگر یا مراکز خصوصی مراجعه کنند. هر چند ویروس کرونا به سرعت در حال پخش است، اما این تنها مشکل مردم نیست و بسته بودن مطلب برخی پزشکان متخصص هم به چالشی برای بیماران به ویژه شهرستانی‌ها تبدیل شده است. سلیمان نجف‌پور از شهروندان ملکانی است که به گفته خودش برای بیماری دیابت از یک ماه پیش وقت گرفته و اکنون در مراجعه به مطلب پزشک، با در بسته روبه‌رو شده است. وی بیان می‌کند: نه تنها مطب بسته است بلکه کسی هم پاسخگو نیست و اکنون در تبریز سرگردان هستیم. تنها یک کاغذ به در مطب چسبانده شده که تا 15 فروردین مطب تعطیل است. کسی چه می‌داند تا آن زمان وضعیت جسمی من چگونه باشد. فوق تخصص ریه و دستگاه تنفسی در تبریز و یکی از مسئولان مراقبت‌های ویژه بیمارستان سینا تبریز با بیان این که روزانه ده‌ها مراجعه‌کننده برای تشخیص بیماری کرونا داریم، اظهار می‌کند: بیماران علاوه بر بیمارستان به درمانگاه‌هایی مانند بهبود و میلاد که بنده در آن حضور دارم هم مراجعه می‌کنند و نگران سلامتی خود هستند. اما واقعیت این است که اکثر این افراد دچار وسواس شده‌اند. ناصر موئید‌نیا با بیان این که این حجم از مراجعات موجب نقص خدمات‌دهی متداول به بیماران تنفسی مانند بیماران آسمی شده است، عنوان می‌کند: تعدادی از شهروندان به بیماری‌های تنفسی عفونی دچار هستند که باید تحت درمان باشند و اگر توقفی در درمان صورت بگیرد احتمال مرگ آنها وجود دارد ولی حجم مراجعات وسواس گونه مانع از خدمات بهینه به افراد بیمار می‌شود.

رفتارهای دوگانه

 فتانه احدی – البرز: شهروندان البرزی هم از ترس کرونا با کوچکترین علائم سرماخوردگی خود را به مراکز درمانی می‌رسانند. گروهی هم با وجود بیماری‌های دیگر از ترس ابتلا به ویروس کرونا به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کنند. رفتاری دوگانه که ناشی از ترس و دلهره است و هیچ کدام تایید نمی‌شود. فاطمه پناهی یکی از شهروندان البرزی می‌گوید: با توجه به بیماری دیابت، برای چکاپ قند خون باید به درمانگاه مراجعه می‌کردم اما از ترس ترجیح دادم نروم. چندان شرایط جسمی مناسبی ندارم اما می‌ترسم اگر به درمانگاه بروم آنجا به این ویروس مبتلا شوم.

پرستار یک مرکز درمانی در فردیس می‌گوید: مرکز درمانی ما علاوه بر پزشکان عمومی، پزشکان متخصص مانند ارتوپدی، زنان، داخلی هم دارد اما بسیاری از پزشکان از آمدن امتناع می‌کنند. این مساله مشکلات زیادی را برای بیماران ایجاد کرده است. سیما کلوایی می‌افزاید: از سوی دیگر با توجه به کاهش دما و بارش‌ها، شمار بیماران سرماخورده هم افزایش یافته است و این افراد سریعا به درمانگاه مراجعه می‌کند تا از وضعیت سلامتی خود در مقابل کرونا اطلاع پیدا کنند. در گذشته تعداد افرادی که بر اثر سرماخوردگی و آنفولانزا مراجعه می‌کردند کمتر از 100 نفر در روز بود اما اکنون چند برابر شده است.

احتمال شیوع بیماری‌های دیگر

  فرحناز چراغی – کرمانشاه: جو روانی حاصل از ویروس کرونا در کرمانشاه هم شلوغی و ازدحام بیماران البته بیشتر کسانی که تصور ابتلا به کرونا دارند را رقم زده است. مسئول روابط عمومی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اظهار می‌کند: باتوجه به نگرانی‌های بسیار زیاد مردم و اخبار مختلف و متعددی که از گوشه و کنار شنیده و مخابره می‌شود، مراجعه مردم به بیمارستان‌ها زیاد شده است. امین متین از ارائه آمار مربوط به تعداد مراجعان خودداری می‌کند و می‌گوید: بسیاری از مراجعات بی‌مورد است. در حال حاضر هر کس که یک سرماخوردگی کوچک دارد به بیمارستان و اورژانس مراجعه می‌کند. این ازدحام جمعیت در بیمارستان که خود یک محیط آلوده است بدون شک باعث افزایش و ابتلا مردم به بیماری‌های دیگر خواهد شد. ازدحام مردم،  بروز مشکلات و شیوع بیماری‌های دیگر را به دنبال خواهد داشت.

تجمع بیماری‌زا در مراکز درمانی

  فاطمه کاظمی- همدان: با انتشار خبر ابتلای یک شهروند همدانی به ویروس کرونا که البته فوت شد، همچنین بستری ‌شدن چند شهروند مشکوک به این ویروس در بیمارستان فرشچیان سینا، حالا شهروندان با تصور این که «مبادا من هم کرونا گرفته باشم» به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی هجوم آورده‌اند. رئیس سازمان نظام پزشکی همدان در این باره می‌گوید: مهم‌ترین توصیه ما به شهروندان در این روزها خودداری از مراجعه غیر ضروری به مراکز درمانی است. چون همین تجمعات عامل مهمی در انتشار ویروس کروناست. فراموش نکنیم که خطر ابتلا به آنفلوانزا از شهر ما رفع نشده است. علیرضا مدرکیان می‌افزاید: درباره علائم ویروس کرونا در رسانه‌ها اطلاع‌رسانی کافی شده و اگر شهروندان این علائم را ندارند لطفا از مراجعه به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی خودداری کنند. چون اگر کرونا هم نگیرند ممکن است به ویروس آنفلوانزا و حتی سرماخوردگی مبتلا شوند. به ویژه این که در فضاهای شلوغ بسته و بدون تهویه احتمال ابتلا به این بیماری‌ها بیشتر می‌شود.

از بیماری‌های دیگر غافل نمی‌شویم

  اشکان جهان‌آرای – مازندران:‌ موج نگرانی خانواده‌ها نسبت به شیوع کرونا در استان سبب شده حساسیت روی علائم سرماخوردگی بیشتر شود و به همین دلیل تا حدودی مراجعات به مراکز درمانی افزایش یافته است. این موضوع را یکی از پزشکان شهر ساری نیز تایید می‌کند و می‌گوید: طی روزهای اخیر مراجعات ناشی از سرماخوردگی حتی با نشانه‌های عادی افزایش یافته که نشان می‌دهد جامعه نسبت به این موضوع حساس شده است.  افزایش مراجعات، خدمت‌رسانی به مراجعه‌کنندگانی که بابت سایر بیماری‌ها و مشکلات جسمی به مراکز درمانی می‌روند را مختل می‌کند. پیام وحدت‌نیا یکی از شهروندان اهل نکا در این باره بیان می‌کند: این نگرانی وجود دارد که با توجه به تمرکز مسئولان بر بیماری کرونا و مراکز ارائه دهنده خدمات ویژه این بیماری، سطح کیفی خدمات در سایر مراکز درمانی کاهش یابد. از سوی دیگر برخی شهروندان هم نگران احتمال ورود بیماران مبتلا به کرونا به مراکز درمانی عمومی هستند. رابعه رحیمی شهروند آملی می‌گوید: ممکن است برخی افراد ندانند که به کرونا مبتلا هستند و به مراکز درمانی عمومی بیایند. در این صورت احتمال شیوع بیماری حتی در مراکز درمانی هم وجود دارد. اما رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران تاکید می‌کند در هر دو مورد وضعیت مازندران مطلوب است. سیدعباس موسوی با بیان این که اختلالی در ارائه خدمات مراکز درمانی این استان ایجاد نشده است، اظهار می‌کند: همه مراکز درمانی بدون کمترین مشکل و مانند روال گذشته در حال ارائه خدمات هستند اما از خدمت‌رسانی به سایر بخش‌های درمانی غافل نیستیم و خدمات درمانی مانند گذشته ارائه می‌شود.

 

به پزشکان هم حق می‌دهیم

یکی از مراجعان به درمانگاه شبانه‌روزی حضرت ابوالفضل (ع) یزد می‌گوید: کمی تب داشتم و به همین دلیل به درمانگاه مراجعه کردم، اما برخورد پزشک اصلا خوب نبود و با لحن بدی به من گفت شما حتی نیم درجه هم تب ندارید. آن لحظه احساس بدی داشتم چون شدیدا دچار ترس از کرونا شده‌ام. اما به پزشک هم حق می‌دهم چرا که خودم از ساعت 8 تا 11:30 معطل ماندم تا نوبتم شود. او هم باید خسته شده باشد از این همه حجم مراجعه که برخی از آنها شاید بیهوده باشند. مسئول بخش پذیرش این درمانگاه هم بیان می‌کند: در چند روز اخیر با افزایش بیش از 30 درصدی مراجعه مردم مواجه شده‌ایم. کسانی که به تصور کرونا حتی برای یک تب ساده هم مراجعه می‌کنند. البته نمی‌شود گفت که همه مراجعات توهم کرونا است، چرا که صبح دیروز یکی از مراجعان به تشخیص پزشک درمانگاه مشکوک به ویروس کرونا بود و به شبکه بهداشت تفت ارجاع داده شد. اما با وجود این حجم از مراجعات با مشکلات زیادی برای پذیرش بیماران دیگر که مشکلات اساسی دارند، مواجه هستیم. مردمی که برای فشار پایین یا بالا و نیاز به ویزیت پزشک برای تزریق سرم به اینجا مراجعه می‌کنند هم باید ساعت‌های زیادی معطل بمانند که خود خطرات زیادی دارد.

کلینیک‌های درمانی دولتی، شلوغ‌تر از همیشه

  فرشته رضایی – رشت: مراکز درمانی دولتی و عمومی رشت هم این روزها با تجمع بیش از حد بیماران مواجه است. مجبوبه پارسایی شهروند رشتی می‌گوید: به دلیل درد مفاصل به درمانگاه امام رضا(ع) مراجعه کردم اما اینقدر شلوغ بود که ناچار به ترک این مرکز درمانی شدیم. محمود شباهتی دیگر شهروندی که در مسکن مهر رشت زندگی می‌کند، می‌گوید: تنها مرکز درمانی این شهرک به دلیل مراجعه مردم سایر مناطق، آنقدر شلوغ است که ساعت‌ها در نوبت می‌مانیم.  سیدحسن میری، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان درباره افزایش مراجعه شهروندان به مراکز درمانی اظهار می‌کند: برخی از کلینیک‌ها با هماهنگی تعطیل شده‌اند تا ورود بیماران مشکوک موجب آلودگی محیط های پزشکی و انتقال ویروس به کادر درمانی و یا دیگر شهروندان نشود. خواهش ما از مردم این است جز در موارد ضروری به دکتر مراجعه نکنند. اکنون بسیاری از پزشکان و پرستاران ما درگیر این بیماری شده‌اند و تمام تلاش ما کاهش راه‌های انتقال و بهبود بیماران بستری است.

تمرکز روی کروناست

  پوپک قاسمی – اردبیل: در اردبیل و بسیاری از شهرهای استان هم شهروندان از کنسل شدن وقت‌ دکترهای تخصصی از جمله دندانپزشکان گلایه دارند. آنها هم معتقدند کرونا روند پیگیری درمان سایر بیماری‌ها را تحت تاثیر قرار داده است. هر چند در بیمارستان فاطمی اردبیل بخش‌های مربوط به جراحی‌های داخلی و مغز و اعصاب و ارتوپد همچنان به فعالیت روزمره خود ادامه می‌دهند. قدرت اخوان اکبری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در این باره می‌گوید: این درست که توجه ویژه به کنترل کرونا داریم اما این باعث غفلت از سایر حوزه های درمان نشده است و کادر درمانی تمام بخش‌های بیمارستان‌ها، درمانگاه و کلینیک‌ها به وظایف خود عمل می‌کنند.

به گفته یکی از پزشکان قمی علاوه بر شیوع قابل توجه ویروس کرونا، قم با موج آنفلوآنزا هم مواجه است و در این باره بحران قابل توجهی وجود دارد. اما مردم و شاید مسئولان و رسانه‌ها از این موضوع غافل شده‌اند

کرونا و ویروسش به سرعت در حال پخش است اما اینها تنها مشکل مردم نیستند، بلکه بسته بودن مطب برخی پزشکان متخصص هم به چالشی برای مبتلایان به دیگر بیماری‌ها به ویژه مراجعه کنندگان شهرستانی تبدیل شده است

ازدحام مردم در مراکز درمانی

قم به عنوان کانون شیوع کرونا وضعیت چندان مساعدی ندارد. هر چند که هیچ یک از مسئولان حوزه بهداشت و درمان حاضر به گفت‌وگوی رسمی درباره شرایط نشدند، اما شنیده‌ها حاکی از آن است که برخی محدودیت‌ها و البته مراجعه قابل توجه مردم مشکلات زیادی را برای خدمات‌رسانی به بیماران واقعی ابتلا به کرونا ایجاد کرده است و مردمی که در پیدا کردن مرکزی برای بیماری‌ غیر از کرونا دچار سردرگمی شده‌اند. هر چند که به گفته مسئولان، بیمارستان شهید بهشتی قم تمام اقدامات تخصصی و کارهای فوری حوزه درمان را پوشش می‌دهد اما باز هم با توجه به درگیر شدن بخش زیادی از بیمارستان‌های قم به موضوع کرونا، مردم با کمبود خدمات‌رسانی و سردرگمی برای مراجعه به مراکز درمانی مواجهند.

به گفته یکی از پزشکان که نامش را عنوان نمی‌کند، علاوه بر شیوع قابل توجه ویروس کرونا، قم با موج آنفلوآنزا هم مواجه است و در این باره هم بحران قابل توجهی وجود دارد. اما مردم و شاید مسئولان و رسانه‌ها از این موضوع غافل شده‌اند. او می‌گوید: در حال حاضر 2 بیمارستان تخصصی برای بیماران کرونایی در نظر گرفته شده اما قرار است این تعداد افزایش پیدا کند. این پزشک درباره انتقاد مردم از ارائه نشدن خدمات برای دیگر بیماری‌ها بیان می‌کند: مردم حق دارند اما باید این مساله را هم در نظر داشت که اکنون مصالح کل استان و حتی کشور در میان است و به همین دلیل تمرکز بیشتر بر کنترل کروناست. ضمن این که ما با کمبود کادر درمانی هم مواجه هستیم. برخی خانواده‌ها که فرزند پرستار در بیمارستان‌ها دارند، اجازه حضور آنها را نمی‌دهند. نمی‌توان مانع نگرانی آنها شد ولی با این شرایط دیگر نیروهای ما سه شیفت به صورت مداوم و بدون خواب کار می‌کنند و روزهای سختی را پشت سر می‌گذارند.

پرستار یکی از بیمارستان‌های قم می‌گوید: این روزها بیمارستان خیلی شلوغ شده است. همه جا پر از آدم است؛ جلوی درمانگاه، جلوی اورژانس، سالن انتظار و صف عابر بانک. همه بخش‌ها پر است. برخی دوستانم دیگر نمی‌آیند و برخی دیگر شبانه‌روزی کار می‌کنند. ای‌کاش مردم درک کنند که اگر بیماری حادی ندارند به بیمارستان و مراکز درمانی مراجعه نکنند. ما قرنطینه درست و حسابی نداریم و اگر یک بیمار کرونایی در بیمارستان باشد کل مرکز آلوده می‌شود.