۰ نفر

بارش‌های سیل آسا تاکنون بدون خسارت

۷ اسفند ۱۳۹۸، ۶:۳۰
کد خبر: 419938
بارش‌های سیل آسا تاکنون بدون خسارت

خسارت‌هایی که تاکنون از بارش‌های سنگین در 9 استان کشور گزارش شده است از تخریب چند جاده روستایی و آبگرفتگی فراتر نرفته است. اگر همین روند ادامه داشته باشد، می‌توان گفت این بارندگی‌ها به خیر گذشته و رحمتی بدون زحمت در این استانها باریده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، کانون نگرانی‌ها استان لرستان بود اما آن‌طور که مسئولان استانی می‌گویند تاکنون این بارش‌ها منجر به سیل ویرانگر نشده است.

 گودرز امیری معاون استاندار لرستان  تصریح کرد: صبح روز گذشته (سه‌شنبه) تا نیمروز ۵۰ میلیمتر در استان بارش داشتیم که تا شامگاه به ۱۳۵ تا ۱۶۵ میلیمتر در برخی نقاط استان رسید. وی تأکید کرد: در روز گذشته هیچ مورد تلفات جانی نداشتیم ولی راه‌های ارتباطی چندین روستا ازجمله روستاهای بخش پاپی به زیر آب رفت. البته این راه‌های ارتباطی در سیل فروردین ماه لرستان دچار خسارت جدی شدند. امیری خاطرنشان کرد: با اطلاع‌رسانی گسترده‌ای که صورت گرفته بود مردم مناطقی که در معرض آسیب جدی سیل بودند دوشنبه شب در مکان‌های اسکان اضطراری به سر بردند که باید از آنها به‌دلیل اعتمادی که به مدیریت بحران داشتند تشکر کرد. به‌گفته وی بیشترین نگرانی رسیدن سیلاب بالا دست لرستان از بقیه نقاط استان به پلدختر بود و همانگونه که انتظار داشتیم بخشی از خیابان‌ها در نیمه غربی شهر دچار آبگرفتگی شد که در این راستا از قبل مردم این مناطق به مکان‌های امن منتقل شده بودند. وی تأکید کرد: با آمادگی که از قبل برای مقابله با سیل در استان بود تمامی نیروهای امدادی و هلال احمر در نقاط تعیین شده مستقر هستند و اقلام اولیه مانند پتو وسایل گرمایشی و غذای آماده به اندازه کافی تدارک دیده شده است.

گفتنی است سازمان هواشناسی از چند روز قبل اعلام کرده بود با ورود سامانه بارشی جدید ازغرب کشور از بعدازظهر روزدوشنبه گذشته برای ۹ استان ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری، غرب اصفهان و بتدریج قم، مرکزی، تهران، البرز و شمال خوزستان، احتمال وقوع سیل و آبگرفتگی پیش‌بینی می‌شود و برای 3 استان لرستان؛ خوزستان و چهارمحال وبختیاری نیز هشدار صادر کرده بود.

«علی بختیاری»، سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور اظهار داشت: با توجه به پیش‌بینی‌ها وهشدارهای سازمان هواشناسی خوشبختانه تاکنون (زمان مخابره خبر) گزارشی مبنی بر جاری شدن سیل و خسارات ناشی از آن در هیچ کدام از استان‌های مذکور نداشتیم.

وی درباره وضعیت رودخانه کشکان در خرم‌آباد هم گفت: آب رودخانه به سبب بارش باران بالا آمده، اما هنوز سرریز نشده، با این حال ساکنان حریم این رودخانه منازلشان را تخلیه کردند. در پلدختر هم ساکنان حریم رودخانه‌ها از منازلشان خارج شدند.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور درباره اسکان این خانوارها، اظهار داشت: تعدادی از خانواده‌ها به خانه‌های اقوام‌شان به نقاط دیگر استان رفتند و برای عده‌ای دیگر که جایی برای سکونت نداشتند مساجد و سالن‌های ورزشی درنظر گرفته شده که در صورت تمایل می‌توانند در این مکان‌ها مستقر شوند.

بختیاری درپاسخ به این سؤال که آیا اسکان این خانواده‌ها در یک مکان با توجه به شیوع ویروس کرونا درست است؟ گفت: بنا به دستور دانشگاه علوم پزشکی استان، نیروهایی برای کنترل بهداشت و آموزش این خانواده‌ها جهت رعایت بهداشت و نکات ضروری در این اماکن مستقر شدند تا ملزومات ایمنی را فراهم کنند.

بسته شدن زیرگذرها در خرم آباد

با توجه به پیش‌بینی هواشناسی، میزان بارش‌ها در لرستان زیاد است و احتمال وقوع سیل وجود دارد. به همین منظور و برای پیشگیری از وقوع حوادث احتمالی در شهر خرم‌آباد، اقداماتی توسط شهرداری انجام شده و برخی از خیابان‌های ساحلی بسته شده و برخی زیرگذرها نیز مسدود است.

«سعید رازانی»، دادستان عمومی و انقلاب لرستان در این خصوص با اعلام این مطلب که خانه‌هایی که کنار رودخانه قرار دارند، تمام مسائل ایمنی را رعایت کنند تا مشکلی رخ ندهد، افزود: شهروندان از تردد غیرضروری در شهر خودداری کنند، چون ترافیک ایجاد می‌شود و سبب ایجاد مشکل برای ماشین‌آلات سنگین خواهد شد که قصد دارند تجهیزات امدادی و راه‌های دسترسی را باز کنند. از روزهای گذشته هشدارهای لازم به مردم داده شده و تمام دستگاه‌ها در حالت آماده‌باش قرار دارند.

حجم بالای بارندگی در شمال و شرق خوزستان

«محمد سبزه زاری»، مدیر کل هواشناسی خوزستان نیز گفت: تا اواخر وقت امروز(چهارشنبه) با تأثیر سامانه بارشی همچنان شاهد بارش باران همراه با رعد و برق، وزش باد متوسط تا شدید، تندباد لحظه‌ای و احتمال تگرگ در مناطق مستعد خوزستان خواهیم بود.

وی گفت: در این مدت در مناطق جنوبی و مناطق مرکزی خوزستان به علت وزش تندبادهای لحظه‌ای برای ساعاتی انتظار کاهش دید افقی به علت پدیده گرد و خاک محلی را خواهیم داشت.

سبزه‌زاری بیان کرد: روزگذشته (سه‌شنبه) بارش در مناطق شمال و شرق و ارتفاعات استان خوزستان از حجم بالایی برخوردار بود و بارش در ارتفاعات به‌صورت برف مشاهده شد.

بازگشایی دریچه ۳۰ بندخاکی در شهرکرد

«بهنام صحرانشین»، رئیس اداره منابع‌طبیعی و آبخیزداری شهرکرد نیز از بازگشایی دریچه تمامی سدهای این شهرستان به‌دلیل احتمال بارش‌های سیل آسا خبر داد و گفت:۳۰ بند خاکی در شهرکرد وجود دارد که پیرو اطلاعیه ستاد مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری از تمامی این سدها در شهرستان بازدید شد که هیچ کدام از آنها در وضعیت بحرانی قرار ندارد.

رئیس اداره منابع‌طبیعی و آبخیزداری شهرکرد ادامه داد: ظرفیت نیمی از سدها خالی و مابقی حدود ۵۰ درصد آب دارد، اما به‌دلیل پیش‌بینی بارش‌های سیل‌آسا در چهارمحال و بختیاری دریچه سدها بازگشایی شد.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته پس از سیل فروردین‌ماه در سد خاکی روستای هرچگان، شهر نافچ و منطقه قلنگان، بیان کرد: ارتفاع تاج سدها و ارتفاع سریزها افزایش یافت، همچنین دیواره این سدها نیز مورد بهسازی قرار گرفت.

مردم7 روستای کوهرنگ به اماکن امن رفتند

«هوشنگ مصطفوی»، فرماندار کوهرنگ در چهار محال و بختیاری هم از خروج اضطراری اهالی ۷ روستای در معرض خطر سیلاب این شهرستان خبر داد و گفت: مردم این مناطق تا رفع کامل خطر سیلاب در مکان‌های امن اسکان دارند.

وی با اشاره به بارش شدید باران و طغیان رودخانه‌های کوهرنگ، افزود: خوشبختانه تاکنون هیچ خسارت مالی و جانی متوجه شهرستان نشده و تمهیدات لازم برای ارتقای سطح ایمنی به کار گرفته شده است. در همین راستا به ساکنان روستاهای دره شیخ‌عالی، محمودآباد، نعل‌اشکنان، خویه، میانرودان، دزک سرچشمه دوآب صمصامی و ده‌نو سفلی بخش مرکزی اجازه خروج اضطراری داده شده و آنان به مکان‌های امن هدایت شده‌اند.

مصطفوی با اشاره به آماده‌باش کامل دستگاه‌های امداد و نجات و خدمات‌رسان در این شهرستان، تصریح کرد: نیروهای امدادی به مناطق مختلف شهرستان اعزام شده و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

فرماندار کوهرنگ از مردم مناطق مختلف این شهرستان خواست، تا با نیروهای امدادی و دستگاه‌های خدمات‌رسان همکاری کرده و چنانچه تصمیمی بر خروج از روستاها گرفته شده در این خصوص همراهی کنند.

مصطفوی با تأکید بر خودداری مردم منطقه از سفرهای غیرضروری به کوهرنگ، اظهار داشت: از مسافران و مردم شهرستان تقاضا می‌شود از توقف در حاشیه رودها و مسیل‌ها خودداری کرده و در مکان‌های امن ساکن شوند.

وی، کمبود امکانات و تجهیزات را از مهم‌ترین چالش‌های این شهرستان برشمرد و گفت: نیاز ضروری به افزایش امکاناتی نظیر لودر و بیل مکانیکی داریم که امید است این امکانات سریع‌تر در اختیار شهرستان قرار داده شود.

بنا بر اعلام اداره‌ کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری بارش‌ها تا اواسط امروز(چهارشنبه) در این استان تداوم دارد و برای کوهرنگ بیش از ۲۰۰میلیمتر بارش پیش‌بینی شده است.