۰ نفر

روحانی در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا:

تلاش برای به تعطیلی کشاندن کشور، توطئه دشمنان است/ تعطیلی اجتماعات غیرضرور با توصیه ستاد ملی مبارزه با کرونا

۶ اسفند ۱۳۹۸، ۱۸:۲۷
کد خبر: 419821
تلاش برای به تعطیلی کشاندن کشور، توطئه دشمنان است/ تعطیلی اجتماعات غیرضرور با توصیه ستاد ملی مبارزه با کرونا

رئیس جمهور، گزارش وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی برای مهار و تلاش در مسیر ریشه کنی بیماری کرونا در کشور را امیدوارکننده خواند و تصریح کرد: از روز شنبه کار و فعالیت در کشور باید به صورت آنچه که در هفته‌های گذشته جریان داشته، ادامه یابد و هراس افکنی و تلاش برای به تعطیلی کشاندن کشور، توطئه دشمنان است.

به گزارش اقتصادآنلاین، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور عصر سه شنبه در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا، با قدردانی از همه پزشکان، پرستاران و کادر درمانی اظهارداشت: تصمیمات ستاد  ملی مبارزه با کرونا لازم الاجراست و اجتماعات غیر ضرور با توصیه ستاد تعطیل می شود.

متن سخنان روحانی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

ابتدا باید از همه پرسنل بهداشتی و درمانی در سراسر کشور که در این روزها با یک تلاش پیگیر و همه جانبه برای پیشگیری و مبارزه با این ویروس همه توان خود را بکار گرفتند، تشکر و سپاسگزاری کنیم . در جلسه امروز به وزیر محترم بهداشت تأکید کردیم که پرسنل بیمارستانی هرگونه نیازی برای حفاظت خودشان دارند، آن نیاز در اولویت باشد و این کار سریعاً انجام گیرد.

گزارشی که آقای وزیر محترم در آغاز جلسه دادند، گزارش امیدوارکننده‌ای بود بر این مبنا که حرکت به سمت کنترل این ویروس است و مراجعه‌کننده‌ها در بسیاری از شهرهایی که در روزهای پیش زیاد بوده، به شدت کاهش پیدا کرده است.

افرادی که از بیمارستان مرخص می‌شوند و تست‌شان مثبت بوده و دوران درمان خود را گذرانده‌اند، این هم افزایش پیدا کرده است.

هر دو خبر بسیار امیدوارکننده برای جامعه ما است و می‌خواهم تأکید کنم امکانات بهداشتی و پرسنل متخصص و دلسوز ما جزو بخش‌های نمونه کشوری است و جزو بخش‌هایی است که همه مردم می‌توانند به طور کامل به این بخش اعتماد کنند و همیشه در همه مقاطع فعال بودند و در چند ماه پیش هم که ویروس آنفلوآنزا نوع "بی"، جامعه را تهدید می‌کرد به خوبی تلاش کردند و  این ویروس را کنترل نمودند و الان هم مطمئن هستیم که این پرسنل در کوتاه‌ترین زمان ممکن این کنترل را انجام خواهند داد و مردم نباید نگران باشند، ضمن اینکه مردم باید همکاری کامل کنند همانطوری که تا امروز همکاری کامل کردند.

دستورالعمل‌های لازم از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صادر می‌شود و مرجع هم برای مردم صدا و سیما باشد.

صدا و سیما مرجع اصلی ما است و همه توصیه‌هایی که از طریق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و توسط صدا و سیما اعلام می‌شود، برای مردم باید اهمیت داشته باشد و همه به آنها توجه کنند و برای اجرای آنها تلاش کنند.

کار و فعالیت در کشور باید به صورت آنچه که در هفته‌ها و ماه‌های گذشته بوده ادامه پیدا کند، منتها هر کجا که جمعیت و اجتماعی است، باید همه مراقبت‌های لازم پزشکی را انجام دهیم.

همه باید به تمام مراقبت‌های بهداشتی که توصیه می‌شود ، عمل کنند. اگر مدرسه، دبیرستان، ‌دانشگاه و کارگاهی است، همه باید دقت کنند آن مراقبت‌های پزشکی و بهداشتی را انجام دهند، اما همه باید کار و فعالیت کنیم و این یکی از نقشه‌ها و توطئه‌های دشمنان ما است که با هراس‌ افکنی زیاد در جامعه، کشور را به تعطیلی بکشانند.

همه باید مشغول به کار خودمان باشیم و فعالیت کنیم و همه باید مراقب باشیم. اگر موردی را دیدیم، شکی کردیم و فرد مشکوکی بود، به بیمارستان ببریم و الحمدالله بیمارستان‌های ما مجهز هستند و در این جلسه هم نیروهای مسلح قول دادند که از همه امکانات خودشان در این زمینه استفاده می‌کنند.

حتی اگر وزارت بهداشت نیازی به پرسنل بیشتر داشته باشد چرا که پرسنل بخاطر خستگی شبانه‌روزی که دارند کار می‌کنند، اینها در این جهت آماده‌اند.

اگر تخت بیمارستانی مورد نیاز باشد، نیروهای مسلح ما آماده‌اند اگر در جایی بیمارستان صحرایی فوری مورد نیاز باشد، آماده‌اند. بنابراین نیروهای مسلح به طور کامل در کنار این ستاد ملی و در کنار وزارتخانه هستند برای اینکه مشکلی برای درمان مردم پیش نیاید.

وزارت صنعت، معدن و تجارت در این جلسه اطمینان داد که همه تولیدگرهایی که در زمینه مواد ضدعفونی، شوینده‌ها و ماسک فعال هستند، خوشبختانه متعهدانه و شبانه‌روز فعالیت می‌کنند و همه بخش‌هایی که یک شیفت بوده فعالیت خود را تبدیل به 2، 3 شیفت کردند و 24 ساعته کار می‌کنند و مردم برای مواد ضدعفونی، شوینده‌ها و ماسک نگرانی نباید داشته باشند.

البته به طور طبیعی مردم ما خبر دارند، تعداد معدودی از افراد بودند که سوء استفاده کردند و در اینجا نیروی انتظامی گزارش داد از بعضی‌ها که متأسفانه این مواد را انبار کرده بودند و می‌خواستند از این شرایط سوء استفاده کنند، با آنها برخورد شده و تعزیرات حکومتی و قوه قضائیه با همه متخلفین برخورد می‌کند و نباید کسی در این مرحله حساس سوء استفاده کند.

توصیه ستاد ملی این است  که اجتماعات غیرضرور در کشور ما انجام نگیرد. یک وقتی اجتماعی است لازم، ضروری و واجب است. جایی که مستحب است، واجب نیست، مراقبت کنند حتی برای اماکن متبرکه که برای ما بسیار مقدس و مورد توجه مردم هستند ولی اینجا توصیه پزشکی و بهداشتی را همه باید مراعات کنند.

اجتماع کمتری شود، اگر جمعیتی است باید همه مراقبت‌های بهداشتی خودشان را انجام دهند، این ایام، ایامی است که راهیان نور خودشان را آماده می‌کردند، خوشبختانه تصمیم‌گیری شده در ستاد ملی که این کار تعطیل شود نیروهای مسلح هم دستورات لازم را دادند، نسبت به اعتکاف هم همینطور، ستاد ملی مراعات را توصیه می‌کند و من فکر می‌کنم که اگر چیزی را ستاد ملی مبارزه با پیشگیری و مبارزه، امروز تصمیم گرفت و ابلاغ شد، آن تصمیم به عنوان یک امر لازم همه تلقی کنند.

از لحاظ شرعی نیز چون مصوب شورای عالی امنیت ملی است و رهبری معظم آن را تأیید فرمودند و گفتند باید همه اطاعت کنند. بنابراین همه باید این را به عنوان امر لازم و ضروری مورد مراقبت خودشان قرار دهند. هرکجایی اگر این ستاد موردی را از شنبه لازم دید، اگر مدرسه‌ای، دبیرستانی، دانشگاهی، محل اجتماعی، مورد خاص را اگر تشخیص داد خودش اعلام می‌کند، بنابراین از روز شنبه همه روال‌ها به صورت عادی در کشور خواهد بود مگر مورد خاص با شرایط ویژه که خود ستاد ملی آنها را اعلام می‌کند.

در این زمینه اجتهاد در برابر نص نداشته باشیم و همه موظف باشند از ستاد اطاعت کنند.

موضوع بعدی، آموزش مردم است. الحمدالله متخصصین و صدا وسیما که در این زمینه فعال بوده اند، فعالیت خود را افزایش دهند. واقعیت‌ها و همه چیز به مردم گفته شود، اگر در موردی مبتلا داریم به مردم گفته شود. اگر کسی خدای ناکرده فوت کرده باید به مردم اعلام شود. اگر عده‌ای هستند از بیمارستان‌ها مرخص شدند و دوره این بیماری را گذرانده‌اند به مردم اطلاع داده شود. اطلاع مردم برای ما اصل است.

مردم ما باید به وزارت بهداشت که نظراتش از طریق صدا و سیما اعلام می‌شود اعتماد کنند. این اعتماد سرمایه اصلی ما است و در اینجا به فضای مجازی و برخی رسانه‌های معاند در دنیا که حرف‌های عجیب و غریب می‌زنند، هم مردم توجه نکنند و هم مسئولینی که در این زمینه مسئولیت دارند نسبت به فضای مجازی مسئولیت خودشان را انجام دهند.

ان‌شاء الله با همکاری همدیگر از این مرحله حساس به سلامتی عبور خواهیم کرد و امیدواریم با کمترین مشکلات بتوانیم از این مسأله‌ای که برای کشور و برای بسیاری از کشورهای دنیا پیش آمده به سلامت همه عبور کنیم .

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.