۰ نفر

شهرها خلوت شدند، جاده‌ها شلوغ!

۶ اسفند ۱۳۹۸، ۱۵:۴۶
کد خبر: 419785
شهرها خلوت شدند، جاده‌ها شلوغ!

این یکی دیگر شوخی ندارد. شهر را تعطیل کرده‌اند تا در خانه بمانیم و بر وسعت انتشار ویروس اضافه نکنیم، آن‌وقت ویروس را می‌بریم به شهرهای شمالی.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، این روزها با افزایش نگرانی‌های عمومی برای انتقال ویروس کرونا، اگرچه تمهیدات ویژه‌ای برای رفع سرایت بیماری اندیشیده شده، اما هنوز مشکلات فراوانی سد راه بهبود سلامت شهروندان وجود دارد. فقدان ضابطه‌ای مشخص برای عرضه مواد غذایی، ترددهای شهری و عدم‌کنترل عطسه برخی شهروندان مبتلا، هر یک خطری جدی برای همه شهروندان شهرهای بزرگ و درگیر کروناست.

  تعطیل تا اطلاع ثانوی!

در راستای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا و براساس دستورالعمل وزارت بهداشت، اغذیه‌فروشی‌های عمومی در مسیر تردد شهروندان شامل ایستگاه‌های مترو و خیابان‌های سی‌تیر و باب همایون تا اطلاع ثانوی تعطیل شد‌ند. این اقدام در شرایطی است که ویروس کرونا به لحاظ قابلیت زنده‌ماندن بیش از یک ساعت روی سطوح می‌تواند به آسانی در اغذیه‌فروشی‌های اینچنینی به فرد دیگری منتقل شود. بدین‌ترتیب برای کنترل این ویروس باید مراکز مذکور تعطیل شوند.

  افزایش مسافران جاده‌های شمالی

این روزها شهرهای بزرگ کشور که درگیر ویروس کرونا هستند، به‌صورت نیمه‌تعطیل درآمده‌اند تا از شدت انتشار بیماری کاسته شود. طبق تصمیمی که مسئولان گرفته‌اند، مهم‌ترین مسئله در خانه‌ماندن و جلوگیری از شیوع بیشتر است اما اخبار چیز دیگری را نشان می‌دهد. جاده‌های شمالی این روزها با ترافیک چشمگیری مواجه شده‌اند و مسافران زیادی راهی استان‌های شمال کشور شده‌اند. رئیس‌پلیس راهور از افزایش 30 درصدی ورودی مسافران به شهرهای شمالی خبر داده است. نکته حائز اهمیت اینکه استان گیلان تاکنون سومین استان از نظر آمار مبتلایان به ویروس کرونا بوده و سفر شهروندان به این استان، ‌خود می‌تواند خطری بالقوه برای مسافران باشد. استان مازندران نیز از دیروز با این مورد ابتلای قطعی به کرونا روبه‌رو بوده و سفر مسافران می‌تواند دامنه این سرایت را بیشتر و بیشتر کند.

  تهران خلوت‌شده 

مشاهدات نشان می‌دهد بسیاری از ترددهای شهری با افزایش احتمال ابتلا به کرونا کاهش یافته است. اتوبوس‌ها، واگن‌های مترو و حتی تاکسی‌های شهری خلوت‌تر از گذشته شده‌اند. به وضوح از ترافیک تهران کاسته شده و سرعت بالای تردد در بزرگراه‌های غرب و شرق تهران این را تأیید می‌کنند. برخی نهادهای عمومی و خصوصی برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا رویکرد دورکاری را برگزیده‌اند و برخی که می‌توانستند، از روزهای کاری خود کاسته‌اند تا روزهای حاد انتشار این ویروس بگذرد.

  7شهر درگیر

براساس آخرین گزارش‌های رسیده، شهرهای تهران، قم، رشت، ساری، همدان، اصفهان و اراک تاکنون در مسیر انتشار کرونا قرار داشته‌اند. این یعنی درست همان شهرهایی که در مسیر بیشترین ترددهای جاده‌ای قرار دارند. ترافیک‌های جاده‌ای نیز موید آن است که جاده تهران- قم- اصفهان، و جاده‌های چالوس و تهران- رشت، شاهد بیشترین ترددهاست. به همین ترتیب و با افزایش ترددهای جاده‌ای، ویروس کرونا نیز در مسیرهای مذکور منتشر شده است تا دامنه کرونا، قلب ترددی ایران را هدف گرفته باشد. ناگفته پیداست که کنترل همین جاده‌ها به آسانی می‌تواند از شیوع این ویروس جلوگیری کند.

  برف و باران و کرونا

ویروس کرونا در هوای گرم از بین می‌رود اما از امروز با افزایش برف و باران، باید منتظر موجی تازه از کرونا در کشور باشیم. جاده‌های کشور نیز با کولاک و برف روبه‌رو خواهند شد. جالب که همه جاده‌های محور انتشار کرونا نیز شاهد هوای سرد خواهند شد و باید پلیس راه و وزارت بهداشت این نکته را به‌خاطر بسپارند. اوج این سامانه در روز چهارشنبه ۷ اسفند موجب بارش برف و باران در استان‌های کرمانشاه، کردستان، شرق لرستان، همدان، زنجان، قزوین، قم، مرکزی، اصفهان، چهار محال و بختیاری، کهگیلویه و بویر‌احمد، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، گیلان، مازندران، تهران، البرز، سمنان و شمال غرب فارس خواهد شد و پنجشنبه بارش برف و باران به خراسان رضوی خواهد رسید. کنترل جاده‌های کشور با چنین شرایطی نه لازم که ضرورتی حتمی و قطعی است.

بخشنامه وزارت کشور درپی پیش‌بینی تشدید بارش‌ها

سیل بی‌مهار آماده ورود به شهرهای کشور 

درپی ورورد سامانه بارشی به کشور، بخشنامه‌ای جدید برای کنترل دامنه این سامانه صادر شد. معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با صدور بخشنامه‌ای به معاونان عمرانی استانداری‌ها با توجه به اخطاریه صادر شده از سوی سازمان هواشناسی کشور مبنی بر ادامه فعالیت سامانه‌های بارشی و تشدید بارش شدید برف برضرورت آمادگی کامل شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به‌منظور مقابله با حوادث احتمالی در شهرها و روستاها تأکید کرد.  پیش از این سازمان هواشناسی درباره احتمال وقوع سیل و آبگرفتگی معابر در ۹استان کشور هشدار داده بود. شدت بارش‌های این سامانه تقریبا مشابه بارش‌هایی خواهد بود که در عید امسال تجربه کردیم. حداکثر فعالیت این سامانه روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه (۶ و ۷ اسفند) در استان‌های ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری، غرب اصفهان و به‌تدریج قم، مرکزی، تهران، البرز و شمال خوزستان خواهد بود.

متن بخشنامه مهدی جمالی‌نژاد خطاب به معاونان هماهنگی امور عمرانی استانداری‌ها به این شرح است: با عنایت ضرورت ایجاد و ارتقای آمادگی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها برای مقابله با حوادث احتمالی در شهرها و روستاها و پیرو اخطاریه صادر شده از سوی سازمان هواشناسی کشور مبنی بر ادامه فعالیت سامانه‌های بارشی و تشدید بارش شدید برف و باران و در بخش عمده‌ای از استان‌های کشور در روز دوشنبه پنجم اسفندماه سال‌جاری، در اثر این مخاطره احتمال بروز سیلاب، کاهش دید، آب گرفتگی معابر شهری و روستایی و احتمال بروز خسارت در فضاهای شهری و روستایی پیش‌بینی شده است. لطفا دستور فرمایید با قید فوریت اقدامات زیر معمول و از نتیجه این معاونت را مطلع کنند.