۰ نفر

واکنش هوایی همسایگان

۶ اسفند ۱۳۹۸، ۶:۴۴
کد خبر: 419641
واکنش هوایی همسایگان

کشورهای ترکیه، عراق، گرجستان و کویت اعلام کردند پروازها از ایران را لغو کرده‌اند و مسافران ایرانی را به‌خاطر جلوگیری از شیوع کرونا در فرودگاه‌های خود نمی‌پذیرند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، البته پیش از این کشور ترکیه اعلام کرده بود، در ازای صدور برگه سلامت، مسافران ایرانی امکان ورود به این کشور را دارند، اما روز یکشنبه وزارت بهداشت این کشور تصمیم گرفت که فعلاً مسافران ایرانی را پذیرش نکند.

تأیید لغو پروازهای 4 کشور

رضا جعفرزاده، رئیس روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری در گفت‌و‌گو با «ایران» با تأیید لغو پروازهای ایران به چهار کشور گفت: مسافران ایرانی در این کشورها نباید نگران بازگشت به ایران باشند. شرکت‌های هواپیمایی ایرانی‌ به صورت یک سر خالی بدون مسافر به ترکیه و احتمالاً کشورهای دیگر پرواز می‌کنند تا مسافران ایرانی را به کشور برگردانند. پذیرش پروازهای ایرانی در فرودگاه‌های ترکیه فقط جهت انتقال مسافران ایرانی از ترکیه به ایران است.

رئیس روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری افزود: این تصمیم ارتباطی به سازمان هواپیمایی کشورها ندارد و وزارت بهداشت ترکیه، عراق، گرجستان و کویت برای حفظ سلامت شهروندان این تصمیم را گرفته‌اند. این اقدام تبعاتی برای مسافران ایرانی دارد، اما مسئولان بهداشتی برای حل مشکلات در حال رایزنی و مذاکره هستند.

مشکل مسافران ایرانی

اما مشکل اصلی پروازهای ترانزیتی از ایران به ترکیه برای انتقال مسافران به مقصدهای دیگر است. آیدا، مسافر ایرانی که روز جمعه آینده قصد پرواز به آلمان با شرکت ترکیش ایرلاین را دارد، به «ایران» گفت: هیچ اطلاعاتی از طرف این شرکت به ما داده نشده که آیا پرواز ما روز جمعه از ایران به ترکیه و سپس به آلمان انجام می‌شود یا خیر؟ چندبار با شرکت تماس گرفته‌ایم اما آنها پاسخ نمی‌دهند. این مشکل بسیاری از مسافران ایرانی است. مشکل دیگر این است که در صورت لغو پرواز مسافران چگونه می‌توانند پول بلیت خود را پس بگیرند؟ رئیس روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری البته تأکید دارد که شرکت‌ها براساس قوانین و مقررات بین‌المللی موظف هستند بعد از لغو یک‌طرفه پروازها، پول بلیت را به مسافران برگردانند.اما به نظر نمی‌رسد این مشکل براحتی قابل حل باشد. یکی از مسافرانی که برای 9 بهمن ماه با شرکت اوکراینی برای پرواز به کانادا بلیت تهیه کرده بودند، پس از لغو پروازهای این شرکت از ایران هنوز پول بلیت به آنها بازگردانده نشده است.

چارترهای یک‌طرفه

شرکت ترکیش ایرلاینز اعلام کرده پروازهای خالی از ترکیه به مقصد ایران را برای بازگرداندن شهروندان ترک انجام می‌دهد، اما این شرکت توضیح نداده که شهروندان ایرانی که قصد پرواز با این ایرلاین به مقصدهای دیگر دارند را نیز به ترکیه منتقل می‌کند یا خیر؟ رئیس روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشور نیز در این خصوص اظهار بی‌اطلاعی کرد. به گفته جعفرزاده بهتر است مسافران خود با شرکت‌هایی که پرواز را لغو کرده‌اند تماس بگیرند تا از جزئیات آن اطلاع پیدا کنند.

قرنطینه مسافران در قطر

از سوی دیگر همزمان با شیوع ویروس کرونا در کره جنوبی و ایران، شرکت هواپیمایی قطر ایرویز روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد تمامی مسافرانی را که از این دو کشور به قطر سفر کرده و وارد آن می‌شوند به مدت ۱۴ روز قرنطینه خواهد کرد. این ایرلاین قطری خاطرنشان کرده که این اقدام را تنها به منظور جلوگیری از شیوع و انتشار ویروس کرونا در این کشور انجام خواهد داد و مسافران بعد از انجام تست و آزمایش‌های مربوطه، مرخص خواهند شد. بیشترین مبتلایان به این ویروس به جز چین، در کشورهای کره جنوبی، ایران و ایتالیا گزارش و اعلام شده است.

لبنان مسافران را معاینه کرد

همچنین یک فروند هواپیمای مسافربری ایران ایر که روز گذشته در فرودگاه بیروت به زمین نشست، توسط تیم ویژه پزشکی لبنان همه اعضای کادر پروازی و مسافران با هدف پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، آزمایش و معاینه شدند. درون هواپیما در فرودگاه یاد شده برگه (فرم) مخصوص وضعیت و مشخصات مسافران توزیع و آزمایش الکترونیکی آنان از طریق دستگاه «ترموسکان» انجام شد تا مشخص شود دمای بدن مسافران ایرانی و لبنانی از ۳۷ درجه بالاتر نیست.

وزیر بهداشت لبنان روز شنبه گفت: تاکنون تصمیم به تعلیق پروازهای ورودی و خروجی لبنان گرفته نشده و این تصمیم و اقدام در حیطه اختیارات هیأت وزیران لبنان است.