۰ نفر

وضعیت زرد قم پس از هشدار کرونا

۵ اسفند ۱۳۹۸، ۶:۲۹
کد خبر: 419340
وضعیت زرد قم پس از هشدار کرونا

با توجه به اعلام‌های سراسری در خصوص شیوع بیماری کرونا در شهر قم و همزمان با آغاز هفته جاری، موجی از اقدامات پیشگیرانه در ادارات دولتی این شهر آغاز شده است که از جمله آنها می‌توان به تعلیق فرآیند ثبت انگشتی کارتکس ورود و خروج کارمندان، نصب دستمال‌های کاغذی در ورودی و داخل آسانسورها، ضد عفونی فضاهای داخلی و کاهش تردد و تجمع داخل ادارات را از جمله آنها ذکر کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، محسن حکمتی خوان فعال رسانه‌ای در شهر قم در خصوص مشاهدات خود از وضعیت قم پس از تأیید ابتلای عده‌ای از شهروندان قمی به کرونا و درگذشت چند نفر از آنان می‌نویسد: اطلاعیه‌های تخصصی در خصوص پیشگیری و جلوگیری از شیوع بیماری کرونا از طریق شبکه‌های الکترونیکی دولتی از شبکه علوم پزشکی قم و به واسطه استانداری به‌طور دایم در حال انتشار است. این اطلاعیه‌ها متناسب با مکان‌ها و موقعیت‌های مختلف طراحی و منتشر شده‌اند مانند روش‌های پیشگیری در سفر، در مدارس، در ادارات و در مقابله با افراد مشکوک و...

در خصوص اماکن مذهبی و زیارتی مانند مساجد، امامزادگان و حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) نیز اقداماتی در خصوص ضد عفونی کردن، صورت گرفته اما با توجه به استعداد این ویروس در سرعت انتشار و ورود آیات عظام در خصوص لزوم توجه و تأکید بر نظر پزشکان در این باره، توجه بیشتر مسئولان و مردم را طلب می‌کند.

وی می‌افزاید: اما موضوع در بین مردم و در سطح شهر به‌صورت متفاوتی دیده می‌شود. اغلب مردم هیجان شکل گرفته در شهر را با ترس جایگزین کرده و بدون توجه به نکات بیان شده در خصوص پیشگیری و رعایت نظافت شخصی و پرهیز از رفتارهای خطرناک اجتماعی، به‌دنبال گسترش اخبار و شایعات نادرست و نگران کردن خود واطرافیان هستند. البته موضوعی که در این بین بیش از همه به چشم می‌خورد طرح مسائل بسیار ساده رفتاری مانند دست ندادن و عدم روبوسی، پوشاندن دهان و بینی در هنگام عطسه کردن و شست‌و‌شوی مرتب دست‌ها با آب و صابون توسط بنرهای نصب شده در سطح شهر توسط شهرداری و روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم است که بازتاب آن را می‌توان در رفتار بسیاری از مردم نیز مشاهده کرد.

پرهیز از رفتارهای ناهنجار و خطرناک اجتماعی مانند انداختن آب دهان در خیابان، حضور در اماکن پرتردد و خطر ساز و رعایت مسائل بهداشتی در مقابله با افرادی که مشکوک یا بی‌اعتنا به مسائل بهداشتی هستند موضوعاتی است که باید بیشتر رعایت شود.

این فعال رسانه‌ای تصریح می‌کند: حضور اتباع خارجی در شهر قم جهت زیارت حرم مطهر و سایر بقاء متبرکه و لزوم توجه به بحث قرنطینه آنها و حتی خودروهای خارجی که به شهر وارد می‌شوند نکته‌ای است که باید مسئولان نسبت به آن حساسیت بیشتری به خرج داده و گزارش اقدامات خود در این خصوص را جهت اطمینان و گسترش آرامش به اطلاع مردم برسانند.

با توجه به توضیحات ارائه شده از سوی وزیر بهداشت و مسئولان مربوطه در خصوص عدم لزوم استفاده همگانی از ماسک‌های فردی و اقداماتی که استانداری و سایر نهادهای مربوطه نسبت به کشف و ضبط ماسک‌های احتکار شده صورت گرفته تا حدودی التهاب شهر نسبت به کمبود ماسک یا افزایش قیمت آن کاهش یافته و مردم نسبت به قول‌های عنوان شده نسبت به توزیع گسترده ماسک در بین مردم خوشبین هستند.

به گفته این فعال رسانه‌ای قمی، خواسته جامعه پزشکی و مسئولان بیمارستان کامکار قم که قرنطینه بیماران مبتلا به کرونا را در این شهر به عهده دارند از شهروندان قمی این است که افرادی که دارای علایم ویروسی کرونا هستند بدون واهمه برای پیشگیری و مداوا به مراکز درمانی مراجعه کنند.

نایابی ماسک در داروخانه‌های اراک

طی دو هفته اخیر با انتشار اخبار نخستین قربانیان کرونا در کشور و مشاهده اولین مورد مثبت این بیماری در اراک،مردم با مهمان ناخوانده خطرناکی مواجه شده و برای محافظت از خود و تهیه ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی‌کننده به داروخانه‌ها هجوم آوردند اما این اقلام کمتر یافت می‌شود یا با قیمت‌های غیرمتعارف در اختیار عموم قرار می‌گیرد. شورای تأمین و کارگروه پدافند غیرعامل زیستی استان مرکزی به‌دلیل شرایط حساس بهداشتی و با هدف کاهش سرعت انتقال ویروس کرونا تمامی مدارس، دانشگاه‌ها، آموزشگاه‌های علمی، هنری و فنی ‌حرفه‌ای و باشگاه‌های ورزشی را به مدت یک هفته تعطیل اعلام کرده اما متأسفانه بسیاری از مردم این هشدارها را جدی نمی‌گیرند و با حضور پرتعداد در محل های عمومی، خیابان‌ها، مراکز خرید و خدمات عمومی سلامت خود و سایر شهروندان را به خطر می‌اندازند.