۰ نفر

توصیه‌هایی درباره نحوه دفع زباله‌های ویروسی

۵ اسفند ۱۳۹۸، ۲:۳۹
کد خبر: 419329
توصیه‌هایی درباره نحوه دفع زباله‌های ویروسی

درپی گزارش شدن مواردی از ابتلا به «کروناویروس» در ایران و لزوم رعایت اقدامات پیشگیرانه برای کاهش انتقال این ویروس رییس اداره محیط زیست انسانی استان تهران با اشاره افزایش استفاده از ماسک‌ها، ژل‌های ضدغفونی کننده و... توصیه کرد: ماسک‌ها و دستمال‌های کاغذی‌ پس از استفاده داخل کیسه‌های در بسته قرار داده و به سطل زباله یا مخازن زباله منتقل شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، فاطمه اکبرپور ادامه داد: همانطور که به مردم آموزش داده می‌شود تا زباله‌های خود را در کیسه در بسته قرار دهند، از مدیران اجرایی پسماند، شهرداری‌ها و پیمانکاران مربوطه و کارگران شهرداری انتظار می‌رود در زمینه چگونگی مواجهه با پسماندهای آلوده به کروناویروس آموزش‌های لازم را ببینند و هم در حوزه ضدعفونی کردن مخازن زباله و هم در حوزه جمع‌آوری و رعایت بهداشت فردی آموزش‌های لازم را ببینند چراکه این افراد هنگام جمع‌آوری در ارتباط بیشتری با این زباله‌های عفونی هستند.

وی با اشاره به اینکه انواع ویروس‌های دیگر نیز در گذشته وجود داشته است و پیش‌بینی‌های لازم در مراکز درمانی شده‌است، اظهارکرد: در مراکز درمانی پسماندها را به چند دسته تفکیک می‌کنند مانند پسماندهای عادی در بخش‌های اداری، آشپزخانه و... ، پسماندهای عفونی و تیز و برنده. پسماندهایی که در بخش‌های ایزوله و قرنطینه مراکز درمانی تولید شود حکم پسماند عفونی را دارند و باید جداگانه به همراه پسماند تیز و برنده در مبدا یعنی مراکز درمانی توسط دستگاه‌های سترون‌ساز ضدعفونی شوند.

اکبرپور ادامه داد: در برخی از مراکز درمانی توسط  دستگاه‌های «اتو کلاو» و «هیدرو کلاو» سِتَرْوَن (استریل) می‌کنند و در برخی از آن‌ها توسط دستگاه‌هی «کمی کلاو» و با استفاده از مواد شیمیایی مانند «پرسیدین» پسماندها را گندزدایی می‌کنند.

رییس اداره محیط زیست انسانی استان تهران تاکید کرد: بیمارستان‌ها و به‌ویژه بیمارستان‌هایی که برای بیماران مشکوک و یا مبتلا به ویروس کرونا در نظر گرفته‌شده‌اند باید حتما قبل از انتقال پسماندها به مراکز دفع مانند «آراد کوه» یا هرجای دیگر در سطح استان آن‌ها را سترون‌سازی کنند چرا که ضدعفونی کردن دیگر کفایت نمی‌کند.

اکبرپور ضمن بیان اینکه زباله‌های عفونی در محل دفع پسماند جدا از سایر پسماندها دفع می‌شود، گفت: گرچه این اقدامات درباره پسماندهای عفونی از گذشته نیز جزو مقررات و تکالیف قانونی بود اما در شرایط فعلی باید تاکید و مراقبت‌ها بیشتر شود تا شرایط تحت کنترل باشد تا هم سرایت ویروس کرونا کاهش یابد و هم خودروهایی که پسماندها را از سطح شهر به مراکز دفع پسماند منتقل می کنند خود عامل انتشار عفونت نباشند.

وی در ادامه اظهار کرد: پسماندهای عفونی باید جدا از پسماندهای عادی حمل و دفع شوند چراکه ما احتمال می‌دهیم که شاید یک مرکز درمانی به خوبی پسماند خود را ضدعفونی کند اما ممکن است یک مرکز درمانی دیگر به خوبی این کار را انجام ندهد بنابراین پسماند عادی و عفونی جدا از یکدیگر حمل و دفع می‌شود تا پسماندهای عادی که روش دفع متفاوتی از پسماند عفونی دارند، آلوده نشوند.

اکبرپور در پایان گفت: در حال حاضر استفاده بیشتر از ماسک‌، دستکش، دستمال کاغذی و... موجب افزایش چند ۱۰ میلیونی این پسماندها طی هر روز شده است. در این شرایط چه مراکز درمانی و چه مردم باید مراقبت‌های لازم را انجام دهند و حتما زباله‌های خود را در کیسه‌های در بسته قرار دهند همچنین مسوولان شهرداری تمهیدات لازم را برای گندزدایی اتخاذ کنند.