۰ نفر

همبستگی برای مقابله با کرونا

۳ اسفند ۱۳۹۸، ۱۶:۰۱
کد خبر: 418901
همبستگی برای مقابله با کرونا

در شرایطی که تعداد بیماران فوت شده براثر ابتلا به ویروس کرونا طبق اعلام وزارت بهداشت به 4 نفر و مبتلایان به 13‌نفر تا ساعت 19جمعه رسیده است، مسئولان کشور از آمادگی برای مقابله با این ویروس در سطح کشور خبر می‌دهند.

3روز بعداز اعلام شناسایی 2بیمار مبتلا به ویروس کرونا و فوت آنها در شهر قم، طبق اعلام مسئولان وزارت بهداشت تعداد جانباختگان به 4نفر (2نفر دیگر در قم) و تعداد مبتلایان قطعی به این بیماری به 13نفر رسیده است. هم‌اکنون بیماران و موارد مشکوک مبتلا به ویروس کرونا به جز قم، در شهرهای رشت، تهران، اراک و بابل بستری شده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری؛ کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت گفت: با توجه به همزمانی شیوع آنفلوآنزای فصلی و نگرانی‌های ایجاد شده در بین مردم در مورد کرونا ویروس ظرف روزهای گذشته، هزاران نفر به کلینیک‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کرده‌اند که بیش از 735مورد، با علائم شبه آنفلوآنزا تحت‌نظر قرار گرفته و بستری شده‌اند. با بررسی‌های انجام شده از بین افراد مشکوک، تاکنون ابتلای تعدادی از افراد از نظر ابتلا به ویروس کرونا براساس شواهد آزمایشگاهی، قطعی گزارش شده و براساس آخرین نتایج آزمایش‌های انجام شده، ابتلای 13مورد جدید قطعی به‌نظر می‌رسد. او افزود: نکته قابل توجه این است که از این 13مورد، اغلب موارد یا از ساکنین شهر قم هستند و یا در شرح حال، سابقه سفر به شهر قم ظرف روزها و هفته‌های اخیر داشته‌اند. از میان 13مورد شناسایی شده جدید از کرونا، 7مورد مربوط به شهر قم، 4مورد از بیماران بستری در شهر تهران و 2مورد نیز در استان گیلان هستند. همچنین 2مورد مشکوک ابتلا در شهر بابل تحت مراقبت قرار گرفته‌اند که ظاهرا سابقه مراجعت از قم داشته‌اند، اما هنوز نتایج آزمایشات انجام شده از این افراد تا این لحظه گزارش نشده است. علاوه بر اینها در شهر اراک هم روز پنجشنبه آزمایش یکی از موارد مشکوک نشان‌دهنده ابتلا به کرونا بود؛ البته حال این فرد که از همکاران پزشک ماست و در شهر قم حضور داشته نسبت به روز گذشته بهتر شده است. در اراک 8مورد مشکوک دیگر هم مورد آزمایش قرار گرفتند که براساس نتایج نهایی آزمایشگاهی، مبتلا به ویروس کرونا نیستند. جهانپور در پاسخ به این سؤال که‌ تعداد افراد فوت شده به چند نفر رسیده است، گفت: 2نفر از موارد شناسایی شده جدید نیز متأسفانه جان خود را از دست داده‌اند. به‌نظر می‌رسد همانند الگوی مشاهده شده در بیماری آنفلوآنزای H1N1، موارد شدید و منجر به فوت در ویروس کرونا، بیشتر در گروه‌های مسن و یا دارای بیماری‌های زمینه‌ای و یا نقص سیستم ایمنی مشاهده می‌شود و شدت بیماری‌زایی این ویروس لزوما از آنفلوآنزای H1N1 بیشتر نخواهد بود.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت همچنین باتوجه به گسترش بیماری در قم به‌عنوان یکی از مراکز زیارتی کشور و انتشار تصاویری از برخی اقدامات در حرم حضرت معصومه(س) گفت: «اقدامات صورت گرفته در حرم، زیارتگاه‌ها و بقاع متبرکه شهر قم و مسجد جمکران، کمکی به محدودیت انتشار و قطع زنجیره انتقال نخواهد کرد و ساده انگاریست. گریزی جز محدودیت موقت رفت‌وآمد به حرم و جمکران و تعویق تجمعات و همایش‌ها وجود ندارد.»

او همچنین در پاسخ به اینکه چگونه باید از ابتلا به ویروس کرونا پیشگیری کرد گفت: «توصیه‌های عمومی مبنی بر رعایت نکات بهداشت فردی و شست‌وشوی مداوم دست‌ها با آب و صابون مایع، ضد‌عفونی کردن سطوح تماس، رعایت بهداشت تنفس، پرهیز در استفاده از وسایل مشترک و ضدعفونی کردن آنها قبل از استفاده، پرهیز از استفاده از دخانیات با ادوات مشترک ازجمله قلیان در این مورد کمک شایانی به پیشگیری، کاهش شیوع و قطع زنجیره انتقال کرونا ویروس جدید خواهند کرد.»

نکته مهم درخصوص شناسایی بیماران ایرانی مبتلا به ویروس کرونا در کشور این است که این افراد هیچ‌کدام با کسی که از چین آمده تماس نداشته و به چین هم سفر نکرده‌اند. به گزارش روابط عمومی وزارت بهداشت، محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت با تأیید این موضوع گفته است: «بررسی‌های ما نشان می‌دهد هیچ‌کدام از این بیماران نه با کسی که از چین آمده در تماس بوده و نه به چین سفر کرده‌اند. ما در حال تحقیق و بررسی علل بروز این رخداد هستیم. از مردم می‌خواهم اخبار درخصوص این بیماری را فقط از وزارت بهداشت و از کانال رسمی این وزارتخانه دنبال کنند.» به گفته گویا، تشخیص قطعی بیماری کرونا نیاز به آزمایش‌های تخصصی دارد و علائم اولیه این بیماری شبیه بسیاری از بیماری‌ها ازجمله آنفلوآنزاست.

دولت از آمادگی برای مقابله می‌گوید

مسئولان وزارت بهداشت اعلام کرده‌اند برای مبارزه با ویروس کرونا، کشور در وضعیت آمادگی کامل قرار گرفته و قرارگاه کرونا تشکیل شده است. همچنین یک روز بعد از انتشار خبر رسمی ورود بیماری کرونا به کشور روز پنجشنبه نخستین نشست ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا با حضور معاون اول رئیس‌جمهور، وزرای بهداشت، گردشگری، راه و شهرسازی، سخنگوی دولت، رئیس سازمان پدافند غیرعامل، نماینده ستاد کل نیروهای مسلح و جمعی از مسئولان برگزار شد. به گزارش سایت ریاست‌جمهوری، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور گفت: «ستاد مقابله با ویروس کرونا با دستور رئیس‌جمهور در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تشکیل شده و دولت تمام توان خود را برای مقابله با این ویروس بسیج کرده است. همچنین ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا با حضور متخصصان وزارت بهداشت، جلسات پی‌درپی برای مشخص شدن دستورالعمل‌ها برگزار می‌کند.» او با اشاره به اهمیت آموزش همکاری درباره راه‌های پیشگیری از طریق رسانه‌ها به‌خصوص صدا و سیما، گفت: «توان پزشکی و درمانی کشور و ظرفیت ما برای مقابله با ویروس کرونا بالاست و در دنیا رتبه بالایی در این زمینه داریم. مردم به مدیریت درمانی کشور اعتماد داشته باشند، زیرا مدیریت درمان توانمند است.» همچنین معاون اول رئیس‌جمهور با ابراز امیدواری نسبت به اینکه این ویروس به‌زودی درکشور کنترل شود، گفت: «واقعیت‌ها با مردم در میان گذاشته می‌شود. از همه رسانه‌ها، مطبوعات و فعالان فضای مجازی که قطعا همه دلسوز مردم هستند، انتظار داریم به این موضوع توجه کنند و بدانند که بیان واقعیات، دلسوزی برای مردم است و ما نه می‌خواهیم کم‌نمایی کنیم و نه می‌خواهیم بیش‌نمایی شود و مردم را نسبت به موضوع نگران کنیم.»

به گزارش روابط عمومی وزارت بهداشت، سعید نمکی، وزیر بهداشت هم گفت: «منشأ بروز ویروس کرونا در قم نامشخص است، اما در حال بررسی آن هستیم. پس از مشخص شدن وجود ویروس کرونا در قم جمعیت زیادی به مراکز درمانی مراجعه می‌کردند، اما این روند اکنون کاهش داشته است. از کسانی که با بیماران فوتی مراوده داشتند نیز دعوت کردیم و از آنها هم آزمایش گرفته شده است.» وی با بیان اینکه جای نگرانی وجود ندارد ادامه داد: « شدت کشندگی ویروس کرونا از آنفلوآنزای H1N1 که پاییز امسال آن را کنترل کردیم، کمتر است. ویروس کرونا بیشتر برای بیماران تنفسی و بیماری‌های مزمن مانند دیابتی‌ها، بیماران قلبی، عفونی و نقص ایمنی می‌تواند خطرناک باشد.» وزیر بهداشت گفت: «آمارهایی که برخی در مورد تعداد مبتلایان و فوتی‌های ویروس کرونا اعلام می‌کنند درست نیست و وزارت بهداشت صادقانه هر موردی را که اثبات شود به مردم اعلام می‌کند.»

البته مسئولان وزارت بهداشت در شرایطی از آمادگی لازم و اطلاع‌رسانی شفاف به مردم درباره ویروس کرونا می‌گویند که در سطح جامعه با نگرانی‌های بسیاری نسبت به شیوع این بیماری روبه‌رو هستیم و بسیاری از کاربران این گزاره را مطرح می‌کنند که «تعداد جان‌باختگان بیشتر از آمارهای اعلامی است.» همچنین بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی نسبت به روش قرنطینه بیماران انتقاد دارند و معتقدند رسیدگی‌ها به بیماران آنچنان که باید و شاید نبوده است. 

علاوه بر اینها، یکی از نگرانی‌های عمومی در روزهای گذشته نبود ماسک در سطح‌ داروخانه‌ها، افزایش قیمت آنها و افزایش قیمت مواد ضد‌عفونی‌کننده بوده است. یکی از کاربران با اشاره به اینکه قیمت مایع ضد‌عفونی‌کننده که همیشه 3هزار تومان خریداری می‌کرده به 10هزار تومان رسیده است، به مسئولان گفته: «چرا با کسانی که از وضعیت سلامت مردم سوءاستفاده می‌کنند، برخورد نمی‌شود؟» کاربر دیگری هم با اشاره به اینکه به داروخانه‌های مختلفی سر زده‌ ولی ماسک پیدا نکرده، نوشته است: «چرا باید در سایت‌های فروش اینترنتی قیمت ماسک به 60، 70هزار تومان برسد؟»  البته با توجه به نگرانی‌های جامعه، مسئولان وزارت بهداشت قول داده‌اند که روزانه یک‌و‌نیم میلیون ماسک در کشور تولید و توزیع شود و اسحاق جهانگیری، معاول اول رئیس‌جمهور هم اعلام کرده‌ که مسئولان باید بر تولید ماسک و توزیع آن در بازار نظارت و با متخلفان برخورد کنند.

به اعتقاد کارشناسان، نگرانی گسترده‌ای که هم‌اکنون در سطح جامعه به‌دلیل شناسایی و مرگ افراد مبتلا به ویروس کرونا ایجاد شده است، باید با آموزش و پیشگیری کاهش پیدا کند و مسئولان با شفاف‌سازی‌ و برخورد صادقانه در اطلاع‌رسانی، زمینه‌های اعتماد و همبستگی جامعه برای مبارزه و مقابله با ویروس کرونا را به‌وجود آورند.