۰ نفر

کانکس که جای خانه را نمی‌گیرد

۱ اسفند ۱۳۹۸، ۷:۰۰
کد خبر: 418376
کانکس که جای خانه را نمی‌گیرد

نگرانی‌های زلزله‌زدگان شهرستان‌های میانه و سراب در زمستان بیشتر شده؛ کانکس هرچند دیوار و پنجره و سقف دارد، اما بدیهی است که خانه را نمی‌گیرد، بویژه در سرمای استخوان سوز منطقه «ترک».پس از وقوع زلزله ۵.۹ ریشتری17 آبان امسال در «ترک» آذربایجان شرقی (نزدیکی سراب و میانه)، مردم منطقه با مشکلات زیادی مواجه شده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، غضنفر واحدی، یکی از روستاییان منطقه زلزله‌زده سراب با اشاره به اینکه وام‌های بنیاد مسکن برای ساخت خانه کافی نیست، می‌گوید: درست است که کارهای زیادی برای اسکان موقت و بازگشت زندگی به روستاهای زلزله‌زده انجام شده، اما بی‌پولی باعث شده نتوانیم خانه‌های خود را تکمیل کنیم. با وجود اینکه وسایل گرمایشی در کانکس داریم، اما به علت سرما و برف شدید منطقه، کانکس‌ها همچنان سرد هستند و امان ما را بریده است.

حسین زنوزی، ساکن روستای زلزله‌زده «ورنکش» که از طریق کوه «بز قوش» با دو شهرستان میانه و سراب هم مرز است نیز می‌گوید: درست است که مسئولان در حال رسیدگی به مشکلات ما هستند، اما با توجه به سرمای هوا سرعت عمل کم است. روزی که هوا سرد است و نیاز به مسئولان برای رسیدگی به اموری چون کمبود سوخت و مایحتاج داریم، آنان کمتر مشاهده می‌شوند.

حسین عباسی، 65 ساله نیز که در یکی از کانکس‌های سفید در گوشه‌ای از خیابان این روستا اسکان داده شده، از دغدغه‌های ساکنان «ورنکش» می‌گوید: «مردم به خاطر سردسیر بودن منطقه و شروع سرما از اسکان موقت گلایه دارند و باید شرایط اسکان دائم هرچه زودتر برای آنان فراهم شود. همچنین مسئولان تلاش کنند تا قبل از پایان سال، بازسازی خانه‌های ویران شده به اتمام برسد.»

اما شرایط در روستای «تیرشاب» در دهستان حومه بخش مرکزی شهرستان سراب متفاوت است، چرا که در این روستا تلاش بر این است که زلزله‌زدگان هر چه سریع‌تر در اتاقک‌های 12 متری پیش ساخته اسکان موقت که در حال ساخت برای 20 خانوار زلزله‌زده است، ساکن شوند.

تختی امینی، مدیر مدرسه روستای «تیرشاب» که زلزله‌زدگان تا آماده شدن اتاقک‌هایشان در 4 کلاس آن ساکن هستند، می‌گوید: تاکنون بیش از 10 اتاقک ساخته شده و بقیه نیز بزودی به اتمام می‌رسد. همچنین برای زلزله‌زدگان 5 یا 6 چشمه سرویس بهداشتی نیز ساخته شده است. برای این اتاقک‌ها که برای اسکان موقت زلزله‌زدگان در فصل سرما در نظر گرفته شده، آب، برق و گاز کشیده شده و به‌دلیل سرمای زیاد منطقه تا خشک شدن گچ دیوارها و اتمام این اتاقک‌ها، زلزله‌زدگان در مدرسه اقامت می‌کنند. در حال حاضر به زلزله‌زدگان این روستا دفترچه ارزاق داده شده و روزانه این افراد با مراجعه به دفتر مدرسه از سبدهای حمایتی بهره‌مند می‌شوند.

 حافظ باباپور، مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی نیز اعلام می‌کند که ساکنان روستاهای زلزله‌زده معتقدند که نباید برخی مشکلات به فراموشی سپرده شود و وام‌های داده شده جوابگوی ساخت و ساز نیست.

وی تأکید می‌کند که هیچ خانوار زلزله‌زده‌ای در شهرستان‌های میانه و سراب در چادر زندگی نمی‌کنند و همه اسکان موقت یافته‌اند. آواربرداری 2 هزار و 200 واحد از واحدهای آسیب دیده هم انجام شده که اجرای بقیه واحدها مستلزم شرایط آب و هوایی است. بعد از وقوع زمین لرزه، ارزیابی اولیه کارشناسان 3 هزار واحد مسکونی احداثی، یکهزار و 500 واحد مسکونی تعمیری و 2 هزار واحد دامی برای ساخت بود که در اولین اقدام بنیاد مسکن اسکان موقت خانوارهای زلزله زده را مد نظر قرار داد. در این راستا 300 خانوار در اتاقک‌ها و کانکس‌های تحویلی مستقر شدند و 2 هزار و 700 خانوار نیز با تهیه اجاره بها توانستند به‌صورت موقت اسکان یابند.

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی می‌گوید: خوشبختانه با تلاش و پیگیری‌های مدیریت ارشد استان توانستیم در این مدت کم کار ساخت واحدها را نیز آغاز کنیم. کارهای نرم‌افزاری و برنامه‌های اداری طی شده و همکاری خوبی که سامانه بانکی استان با ما داشت و نمایندگان آنها در مناطق زلزله زده حضور پیدا کردند باعث شد سرعت کار در این مرحله بیشتر شود. باباپور تأکید می‌کند: کار ساخت با تلاش اهالی و نظارت بنیاد مسکن و عقد قرارداد با شرکت‌های پیمانکار درحال اجراست. براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بنیاد مسکن برای هر واحد احداثی 160 کیسه سیمان رایگان می‌دهد، ضمن اینکه تلاش کرده‌ایم تا فولاد مورد نیاز ساخت واحدها را نیز با 10 درصد زیر قیمت بازار تهیه کنیم.

محمد باقر هنربر، مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی هم با اشاره به اینکه تجمیعی بودن اسکان موقت دام‌ها نارضایتی تعدادی از روستاییان را به‌دنبال داشته که بر همین اساس تأکید کردیم تا بنیاد مسکن اسکان دائم دام‌ها و ارائه تسهیلات به متقاضیان را هر چه سریعتر تأمین کند، می‌گوید: فریم‌های مخصوص اسکان دام آماده بوده و اطلاع‌رسانی‌های لازم انجام شده و شرایط برای تحویل فریم‌ها فراهم است. هنربر در تشریح آخرین وضعیت زلزله‌زدگان آذربایجان شرقی می‌افزاید: حدود ۲۰ واحد کانکس مجهز به حمام و سرویس بهداشتی به روستاهای زلزله‌زده شهرستان‌های میانه و سراب ارسال شده و ۱۵ واحد نیز با هماهنگی امام جمعه میانه ارسال شده بود که مقرر شده تا ۲۰ واحد هم تا پایان هفته توسط مس سونگون به این روستاها ارسال شود.

هنربر بیان می‌دارد: مقرر شده بود تا اسکان‌های دائمی در بهمن ماه افتتاح شود، اما تأکید شد، افتتاح پس از اتمام اولین اسکان دائم انجام شده و زلزله‌زدگان به محض آماده شدن مسکن‌هایشان در منازل شان مستقر و لوازم معیشتی برای آنان تأمین شود.

محمدرضا مشایخی، فرماندارمیانه نیز می‌گوید: از بنیاد مسکن خواسته شده تا کارشناسان این اداره ضمن انجام اموری چون ارزیابی، تشکیل پرونده و معرفی به بانک‌ها، در اقناع مراجعان در ستادهای مستقر در مناطق زلزله‌زده اهتمام ویژه به خرج دهند.

علیرضا کریمی، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان منطقه آزاد ارس هم با بیان اینکه برخی خانوارها در مناطق زلزله‌زده با وجود تسهیلات اعطایی دولت، توانایی تکمیل واحدهای خود را ندارند، از کمک این سازمان در این زمینه خبر داد.