۰ نفر

جذب 36هزار کودک بازمانده از تحصیل

۲۹ بهمن ۱۳۹۸، ۲۰:۱۳
کد خبر: 418002
جذب 36هزار کودک بازمانده از تحصیل

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در سال تحصیلی 98توانسته ایم 36هزار و 444کودک بازمانده از تحصیل را جذب کنیم، گفت: امسال پیک نوروزی نداریم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس،  رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری که در ساختمان زنده‌یاد علاقه‌مندان وزارت آموزش و پرورش با موضوع تشریح برنامه‌های اجرا شده و پیشرو در این معاونت برگزار شد، با اشاره به شهادت سردار قاسم سلیمانی، اظهار کرد: هرچند شهادت سردار سلیمانی واقعه تلخ و ناگواری بود اما درس‌هایی برای ما داشت و فرصتی برای ارائه الگوی خوبی بود.

وی ادامه داد: در شرایطی که کودکان ما شهیدانی همچون باکری، همت و خرازی  را درک نکرده‌اند، جلوه‌ای از انسانی ایثارگر و عطوف بود که به کودکان ارائه کردیم.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به دیدار خود با دختر سردار شهید سلیمانی، افزود: دختر خانم این شهید به بنده گفت به کودکان بگویید پدرم چقدر شجاع، محکم، مقاوم و مهربان بود. 

حکیم زاده با تأکید بر فعالیت‌محور بودن تکالیف دانش‌آموزان، گفت: تکالیفی که مبتنی بر دست‌ورزی و فعالیت دانش‌‌آموزان است مورد توجه قرار می‌گیرد؛ با توجه به اینکه کودک بزرگسال نیست و قرار هم نیست حافظه دانش‌آموزان را پر از محفوظات کنیم. از نظر ما آموزش از پرورش جدا نیست و مربی نقش الگویی دارد و بهترین ابزار تأثیرگذار، خوش‌خویی و دیدگاه مبتنی بر محبت است. 

وی  ادامه داد: ما نگاه تخصصی بر اساس سند تحول به دوره ابتدایی داریم که به سه رویکرد اصلی توجه می‌کنیم؛ اینکه کودک ما صاحب کرامت است، دوم کودک بزرگسال نیست و سوم اینکه مربی نقش الگویی و محوری دارد.

کرامت دانش‌آموز نباید خدشه‌دار شود

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: در بخش صاحب کرامت بودن کودک، برنامه‌ها باید به هیچ عنوان این کرامت را خدشه دار نکند؛ ضمن اینکه حذف رقابت‌ها ، برچسب زدن‌ها و حذف آزمون‌هایی که کودکان را با هم مقایسه کرده و احساسس ناخوشایندی در آنها ایجاد می‌کند و باعث می‌شود نظام طبقه بندی داشته باشیم، از بین برود.

حکیم زاده افزود: در نتیجه برنامه حذف آزمون در دوره ابتدایی را در دستور کار قرار دادیم و رفاقت به جای رقابت قرار گیرد؛ قبلا برنامه ارزشیابی توصیفی و کیفی دنبال شده بود و موضوع حذف آزمون‌های زائد نیز در دوره ابتدایی دنبال شده است.

محیط مدرسه باید شاد باشد

وی اضافه کرد: رویکرد دوم موضوع «کودک، بزرگسال نیست» قرار دارد؛ محیط مدرسه باید شاد باشد و امنیت روانی و عاطفی مورد توجه قرار گیرد؛ در نتیجه روش‌هایمان بر اساس سند تحول تغییر دادیم و جایگزین تکالیف فعالیت محور به جای مشق شب و جایگزین کردن داستان به جای پیک نوروزی نیز با توجه به این اصل است.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر پرهیز از حافظه محوری و توجه به دست‌ورزی دانش آموزان، خاطرنشان کرد: از نظر ما آموزش جدا از پرورش نیست و مربی نقش الگویی دارد و بهترین  ابزار تأثیرگذار خوش رویی و دیدگاه مبتنی بر محبت است.

وی افزود: بحث خشونت‌زدایی همه‌جانبه را تهیه کرده‌ایم و قرار بود به مدارس ارائه کنیم اما با توجه به اینکه وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد از هر معاونت یک بسته تحولی همه‌جانبه می‌خواهد از ما نیز خواستند تا در قالب بسته تحولی خود که حرکت از حافظه‌محوری و تربیت تک‌ساحتی به مهارت‌آموزی و تربیت چند ساحتی است، ارائه کنیم. 

حکیم‌زاده با تأکید بر فراهم کردن محیط امن برای دانش‌آموزان، یادآور شد: موضوع ارتقای کیفیت مدیریت آموزشگاهی، گسترش روش‌های نوین ارزشیابی، ارتقای صلاحیت حرفه‌ای معلمان و توسعه عدالت آموزشی و افزایش پوشش تحصیلی در دوره ابتدایی از جمله برنامه‌‌های ما در معاونت ابتدایی است.

بازگرداندن 213 هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل به مدارس

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به برنامه توسعه عدالت آموزشی در مناطق محروم خاطرنشان کرد: برنامه انسداد مبادی بی‌سوادی را دنبال کرده‌ایم و  نرخ ثبت‌نام خالص دوره ابتدایی 98.18 درصد در سال 98-97 رسید؛ به شکلی که توانستیم در طی سال 92 تا سال تحصیلی 99-98 تعداد 213 هزار و 205 کودک بازمانده و تارک از تحصیل را شناسایی و به مدارس بازگردانده‌ایم. 

وی اضافه کرد: نرخ ارتقای دوره ابتدایی از 97.42 درصد به 97.5 درصد رسانده‌ایم؛ ضمن اینکه نرخ ترک تحصیل را به 1.11 صدم درصد رسانده‌ایم.

حکیم‌زاده با اشاره با افزایش تعداد راهبران آموزشی در مناطق روستایی، خاطرنشان کرد: این افراد برای تحت پوشش قرار دادن و حل مشکلات یادگیری و سرکشی به مراکز آموزشی در این مناطق انتخاب شده‌اند؛ ضمن اینکه اکنون تعداد راهبران تحصیلی ما به 2878 نفر رسیده است. تصویب پست راهبران آموزشی در سازمان استخدامی کشور انجام شده و اخیراً نیز سهمیه بنزین برای این افراد جهت سرکشی به مدارس در نظر گرفته شده است.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به موضوع ارتقای صلاحیت حرفه‌ای و تقویت فعالیت پژوهشی معلمان، خاطرنشان کرد: طرح جابر‌بن‌ حیان که فعالیت در راستای تربیت مبتنی بر کنجکاوی و حس خلاقیت دانش‌آموزان است، مورد توجه قرار گرفته و 3 میلیون و 400 هزار دانش‌آموز را تحت پوشش قرار داده است.

استفاده از مدارس دولتی برای دوره پیش دبستانی در مناطق محروم

وی با اشاره به فعالیت مراکز پیش‌دبستانی افزود: بر اساس هدف‌گذاری که در برنامه ششم و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش داشته‌ایم، تعمیم دوره پیش‌دبستانی در مناطق محروم و دو زبانه مورد توجه قرار گرفته و در این راستا موفق شدیم دو بخشنامه مهم برای ساماندهی استفاده از فضای مدارس دولتی برای دوره پیش‌دبستانی به مدارس ابلاغ کنیم که یکی از این بخشنامه‌ها با امضای وزیر آموزش و پرورش به مدارس ابلاغ شده است.

حکیم‌زاده با بیان اینکه نرخ پوشش پیش‌دبستانی در مناطق روستایی به 56 درصد رسیده است، ابراز داشت: می‌توانیم اعلام کنیم که این یکی از بهترین شاخص‌های عملکردی در خصوص عدالت آموزشی در دوره دبستان و پیش‌دبستانی است.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اجرای جشنواره هویت کودکان اسلامی در سال جاری در استان قزوین، افزود: این برنامه در تمام مراکز پیش‌دبستانی و در همه کلاس‌های آن که زیرنظر آموزش و پرورش فعالیت می‌کنند، اجرا خواهد شد؛ ضمن اینکه امسال جشنواره کشوری که یک همایش ملی است در خصوص هویت‌سازی کودکان اسلامی در شیراز برگزار خواهد شد.

پوشش 18 هزار دانش‌آموز عشایری در سیستان و بلوچستان

وی با اشاره به جذب 72 هزار و 689 نوآموز پیش‌دبستانی در کلاس‌های چندپایه مناطق محروم و دو زبانه، بیان داشت: افزایش 30 درصدی در مدارس شبانه‌روزی از ابتدای دولت تاکنون داشته‌ایم؛ ضمن اینکه پوشش حداکثری دانش‌آموزان عشایری مورد توجه قرار گرفته است؛ برای نمونه در استان سیستان و بلوچستان دانش‌آموزانی که از زیر چتر آموزش عشایری خارج شده بودند، با دستور وزیر آموزش و پرورش تحت پوشش قرار گرفته؛ به شکلی که 18 هزار دانش‌آموز عشایری در این استان تحت پوشش آموزش در مدارس عشایری قرار گرفتند.

حکیم‌زاده با اشاره به فعالیت مدارس در مقطع ابتدایی در کشور، اظهار داشت: 352 هزار و 948 کلاس درس در دوره دبستان داریم؛ ضمن اینکه 66 هزار و 289 مدرسه در دوره دبستان فعالیت می‌کنند و 239 هزار و 705 معلم ابتدایی نیز در مدارس این مقطع ارائه خدمات می‌دهند.

جذب 36 هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تعداد کودکان بازمانده از تحصیل در سال 99-98 نسبت به سال گذشته کاهش یافته است،‌گفت: توانسته‌ایم 36 هزار و 444 کودک بازمانده از تحصیل را جذب کنیم که در مقایسه با سال گذشته افزایش 1.7 صدم درصدی داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر کل نوآموزان کشور یک میلیون و 53 هزار و 33 نفر هستند، گفت: تعداد کل کلاس‌های مقطع دوره پیش‌دبستانی 70 هزار و 969 کلاس است؛ ضمن اینکه 185 هزار دانش‌آموز عشایری داریم که در 12 هزار و 500 کلاس درس و در 6100 مدرسه تحصیل می‌کنند.

فعالیت 1335 مدرسه کانتینری در کشور

حکیم‌زاده با اشاره به پذیرفته شدن 908 دانش‌آموز عشایری در مراکز آموزش عالی کشور، خاطرنشان کرد: در حال حاضر 72 درصد معلمان عشایری دارای مدرک کارشناسی هستند و توانسته‌ایم مدارس کانتینری را افزایش دهیم؛ به شکلی که اکنون 1335 مدرسه کانتینری داریم. ردیف مستقل بودجه عشایری جزو مصوبات کمیسیون آموزش قرار گرفته و به کمیسیون تلفیق مجلس رفته است.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به انجام پژوهش میدانی از 30 هزار دانش‌آموز، خاطرنشان کرد: بر اساس این پژوهش تنها 3 درصد از کودکان به دلیل عدم دسترسی به مدرسه و معلم از تحصیل بازمانده بودند که این نشان می‌دهد عوامل بازدارنده بیشتر از مربوط به وضعیت اقتصادی و فرهنگی است که در اختیار آموزش و پرورش قرار ندارد؛ ضمن اینکه برای وضعیت کودکان کار و آموزش آنها نیز برای همکاری با وزارت کشور اعلام آمادگی کرده‌ایم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره «توسعه مراکز پیش‌دبستانی در مناطق محروم و نیز نظارت بر مسائل فرهنگی مراکز پیش‌دبستانی»، بیان داشت: دوره پیش‌دبستانی بر طبق سیاست ابلاغی رهبر معظم انقلاب امر حاکمیتی است و یک دوره‌ای رسمی بوده هر چند اجباری نیست و به دلیل اهمیت مناطق محروم و دو زبانه اعتباری به آن اختصاص داده شده است. البته مشکلی در مدیریت یکپارچه مراکز وجود دارد؛ به شکلی که  برخی تحت نظر ما و برخی تحت‌نظر سازمان بهزیستی است.

آموزش و پرورش تنها مرجع صدور مجوز فعالیت مراکز پیش دبستانی

حکیم‌زاده تأکید کرد: بر اساس قانون همه مراکز پیش‌دبستانی باید مجوز فعالیت خود را از ما دریافت کنند اما ما از همکاری بهزیستی و سایر دستگاه‌ها نیز در این خصوص استقبال می‌کنیم اما قانون صراحتاً اعلام کرده که همه برنامه، محتوا و نظارت بر این مراکز باید توسط آموزش و پرورش انجام شود. جلساتی با رئیس سازمان بهزیستی و رئیس کمیسیون آموزش مجلس داشته‌ایم و روی تفاهم‌نامه‌ای کار کرده‌ایم که عملیاتی خواهد شد و به این نتیجه رسیده‌ایم که برنامه و محتوای مراکز را تحت نظارت داشته باشیم و همگی با هم پیش‌برویم.

تهیه سند تربیت و تعالی کودکان با همکاری دستگاه‌های مختلف

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در ادامه در پاسخ به بخش دوم پرسشی درباره نظارت بر مسائل و برنامه های آموزشی و فرهنگی مراکز پیش دبستانی، متذکر شد: برنامه مشترکی با سازمان بهزیستی، وزارت بهداشت و معاونت پیشگیری از جرایم قوه قضائیه در حال پیگیری است و کارگروه مشترکی تشکیل داده‌ایم که در آن بر روی تهیه سندی برای تربیت و تعالی در دوران کودکی در مهد کودک‌ها و پیش‌دبستانی کار می‌کنیم که هدف از آن تربیت کودکان بوده و چند هدف را دنبال می‌کنیم و اینکه هر دستگاه چه وظایفی دارد، در آن لحاظ می‌شود. 

وی درباره تراکم کلاس‌های درس، خاطرنشان کرد: جلسه‌ای با سازمان استخدامی کشور برگزار کردیم؛ مبنای این سازمان میانگین کل است اما معتقد هستیم که باید نسبت کلاس درس به معلم در نظر گرفته شود؛ در نتیجه ستاد ساماندهی منابع انسانی تشکیل شده و خوشبختانه مبنای محاسبه تراکم کلاس در دوره ابتدایی که قبلاً میانگین بود، به نسبت کلاس درس به معلم تغییر یافته و در نظر گرفته شده است که امیدواریم این موضوع بتواند مشکل تراکم کلاس درس را حل کند. 

حکیم‌زاده با اشاره به اجرای جشنواره جابربن حیان، افزود: آسیب‌شناسی طرح جابربن حیان در دستور کار قرار گرفته و دستورالعملی تهیه کرده‌ایم و امسال رقابت کشوری را حذف کردیم؛ ضمن اینکه موضوع توانمندی معلمان را در طرح «کارآمد» در مدارس پیگیری کرده‌ایم و تعداد مدارسی که متقاضی اجرای طرح کارآمد و توانمندسازی معلمان هستند افزایش یافته و اکنون در بیش از هزار مدرسه این طرح اجرا می‌شود.