۰ نفر

آیا برس زدن خشک پوست سودمند است؟

۲۹ بهمن ۱۳۹۸، ۲:۲۷
کد خبر: 417789
آیا برس زدن خشک پوست سودمند است؟

برس زدن خشک پوست از زمان یونان باستان معمول بوده است. اما در سال‌های اخیر محبوبیت بیشتری پیدا کرده است و چهره‌های مشهور هم آن را تبلیغ می‌کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری آنلاین، اما برس زدن خشک دقیقا چیست و آیا باید آن را بخشی از شیوه‌های معمول مراقبت از پوستتان کنید یا نه.

برس زدن خشک همانطور که از اسمش برمی‌آید شامل کشیدن برس با شانه سفت روی پوست خشک برای مدت‌های کوتاه است که به تدریج از اندام‌های بیرونی (دست‌ها و پاها) به سمت قلب انجام می‌شود. این کار را ممکن است در حمام خانه انجام دهید یا بخشی از مراقبت‌های پوست در یک سالن زیبایی باشد.

طرفداران برس زدن خشک مدعی سودمندی‌های متعددی برای آن هستند، از جمله لایه‌برداری پوست، بهبود گردش خون و جریان لنف، کاهش موارد سلولیت پوست، سم زدایی از بدن و حتی بهبود گوارش.

منطقی است که انتظار داشته باشیم برس زدن خشک (مانند هر شکلی از ماساژ) باعث لایه‌برداری پوست و بهبود موقبت گردش خون شود، اما سایر سودمندی‌های ادعایی پشتوانه علمی ندارد. برای مثال سم‌زدایی (دفع مواد زائد) را در بدن کبد و کلیه انجام می‌دهند و برس زدن پوست نمی‌تواند ارتباطی با آن داشته باشد.

گرچه بسیاری از افراد از ممکن است از برس زدن خشک لذت ببرند و آن را به خوبی تحمل کنند، متخصصان پوست معمولا برس زدن خشک را توصیه نمی‌کنند یا آن را برای سلامت پوست یا سلامت کلی ضروری نمی‌دانند.

اما برس زدن خشک ممکن است برای برخی افراد عوارضی به دنبال داشته باشد. اگر زخم‌های باز پوستی، پوست حساس، آکنه کیستی یا دانه‌های پوستی قرمز پوسته‌ریز (مثلا در اگزما یا پسوریاز) دارید، از برس زدن خشک پرهیز کنید، چرا که ممکن است باعث بدتر شدن التهاب پوست شود، سد پوستی در مقابل عفونت را تخریب کند، باعث ایجاد بریدگی‌ها و گسیختگی‌های کوچک پوستی و حتی باقی گذاشتن جای زخم شود.

همچنین در موارد عفونت فعال پوستی باید از برس زدن خشک پوستی پرهیز کنید، در غیر این صورت در معرض انتشار عفونت قرار می‌گیرید.

برس زدن خشک ممکن است به لایه‌برداری پوست در کراتوز پیلاریس- عارضه‌ای که در آن برآمدگی‌های کوچک و زبری روی پوست به خصوص در بخش‌های بالای بازو ایجاد می‌شود- کمک کند، اما در عین حال ممکن است باعث از هم گسیختگی‌ ریز پوستی شود.

برای همین است که متخصصان پوست اغلب استفاده از کرم‌های لایه‌بردار را به عنوان جایگزین توصیه می‌کنند. این کرم‌های لایه‌بردار ممکن است حاوی اسید لاکتیک، اسید گلایکولیک  یا اسید سالیسیلیک باشند.

همچنین برس زدن خشک ممکن است برای پوست صورت بیش از حد خشن یا خراشنده باشد. در مورد پوست صورت هم استفاده از یک لایه‌بردار شیمیایی مانند محلول‌ یا کرم حاوی اسید گلایکولیک روشی‌ ایمن‌تر و قابل‌اعتمادتر برای روشن کردن پوست صورت است.

برس زدن خشک را هم مانند هر کاری دیگر باید در حد متعادل انجام داد. از برس زدن خشک با شدت زیاد یا به طور مکرر (بیش از یک تا دو بار در هفته خودداری کنیدّ). برای اغلب افراد انجام یک تا دوبار برس زدن در ماه برای اغلب افراد کافی است.

برس زدن خشک بیش از این حد معمولا باعث خشکی، تحریک، خراشیدگی پوست یا جراحات دیگر پوستی می‌شود.

اگر برس زدن خشک برایتان خوشایند و انرژی‌زا است و عارضه‌ای پوستی برایتان ایجاد نمی‌کند، با رعایت احتیاطاتی که ذکر شد، می‌توانید آن را انجام دهید.