۰ نفر

برخورد با مدیران ناکارآمد در بحران سفید گیلان

۲۸ بهمن ۱۳۹۸، ۶:۲۵
کد خبر: 417501
برخورد با مدیران ناکارآمد در بحران سفید گیلان

بارش سنگین برف در گیلان سبب مسدود شدن اکثر راه‌های ارتباطی روستایی و حتی شهری و مختل شدن برخی زیرساخت‌های شهری ازجمله اختلال 85 درصدی خطوط و شبکه‌های برق‌رسانی در این استان شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، در این میان گرفتار شدن چند ساعته صدها خودرو تنها در فاصله چند کیلومتری شهر رشت این سؤال را برای برخی از مردم ایجاد کرد که چرا با وجود هشدارهای چندباره هواشناسی در خصوص احتمال بارش سنگین برف دوباره باید شاهد چنین وضعیتی در استانی باشیم که در سال‌های نه چندان دور نیز این تجربه را داشته و دیگر نمی‌توان گفت که مسئولان غافلگیر شده بودند.

هر‌چند به گفته وزیر نیرو بارش برف اخیر در گیلان 27 برابر میانگین کشوری بوده، اما این موضوع نمی‌تواند توجیه منطقی برای اهمال و کم کاری برخی مسئولان استان باشد که از چند روز پیش با دستور استاندار گیلان برای کنترل چنین وضعیتی در آماده باش به سر می‌برده‌اند. ابعاد قضیه به حدی گسترده بود که استاندار گیلان و بازرس کل استان عملکرد برخی مدیران در پی بارش برف را ضعیف ارزیابی کرده و گفته اند: با مدیرانی که وظایف‌شان را به نحو صحیح انجام نداده‌اند، در چارچوب قانون برخورد می‌شود.

«ارسلان زارع»، استاندار گیلان در این زمینه از عملکرد ضعیف برخی مدیران استان گلایه کرد و گفت: دقیقاً چند روز قبل از شروع بارش‌ها در جلسه‌ای که با مدیران اجرایی استان داشتم وضعیت احتمالی را تشریح و از آنان خواستم اقدامات لازم را برای پیشگیری از وقوع حوادث احتمالی به‌دنبال بارش‌ها انجام دهند. در واقع تمام دستگاه‌های اجرایی استان نسبت به احتمال بارش سنگین برف آگاهی کامل داشته‌اند، از این‌رو هیچ گونه اهمال و کم کاری از سوی مدیران پذیرفته نمی‌شود.

زارع از تشکیل کمیته ارزیابی عملکرد مدیران در پی بارش برف در استان خبر داد و تأکید کرد: از معاون عمرانی استانداری خواسته‌ام با بررسی دقیق اقدامات دستگاه‌های اجرایی در جریان بارش‌های اخیر، عملکرد آنها را ارزیابی و نتیجه نهایی را اعلام کند.

بعد از اعلام نتیجه نهایی با مدیرانی که در انجام وظایف خود کوتاهی کرده‌اند برخورد قاطعانه خواهد شد و مدیرانی که توجیه قابل قبولی برای کار خود نداشته باشند برکنار خواهند شد؛ البته در مقابل مدیرانی هم که عملکرد مناسبی داشته‌اند نیز مورد تشویق قرار می‌گیرند.

وی اعلام نهایی نام مدیران ناکار آمد را به پایان بررسی‌ها موکول کرد و افزود: هر چند نمی‌توان نظر قطعی در این زمینه داشت، اما در حال حاضر «محمد نازک کار» مدیر کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گیلان برکنار شده و «سبحان‌الله علی پور» معاون فنی این اداره جانشین او شده است. هرچند استاندار معتقد است که نباید عملکرد مدیران اجرایی در طول سال‌های متوالی را با یک سهل‌انگاری نادیده گرفت، اما خاطرنشان کرد: عملکرد مدیران در این مقطع که موجب رنجش خاطر بسیاری از مردم و میهمانان استان شده، موضوعی نیست که بتوان براحتی از کنار آن گذشت.

البته برخی از مسافران نیز بی‌توجه به هشدارهای هواشناسی راهی گیلان شده و هیچ گونه تجهیزات ایمنی همراه نداشته‌اند، اما باز هم از آنان به خاطر همکاری و صبوریشان تشکر می‌کنم.

«سیف‌الله مسرور» بازرس کل گیلان نیز با بیان اینکه ارزیابی مثبتی از عملکرد مدیران در پی بارش برف نداریم، گفت: سال‌های قبل نیز مشابه چنین بارشی را در استان تجربه کرده‌ایم و نمی‌توان گفت وضعیت موجود شرایط خاص بحرانی بوده و مدیران غافلگیر شده‌اند.

وی ادامه داد: گرفتاری 15 ساعته مسافران در مسیر امامزاده هاشم سبب نارضایتی و رنجش خاطر مردم و مسافران شده است. مدیران این حوزه کم کاری کرده‌اند، در حالی که از چند روز قبل به آنان وقوع چنین شرایطی اعلام شده بود. البته برخی مدیران در مسیر امامزاده هاشم- سراوان حاضر شدند و تلاش زیادی انجام دادند، اما نتایج مطلوبی حاصل نشد.

مسرور با اشاره به مشکلات موجود در شهر رشت گفت: از عملکرد مدیریت بحران شهری نیز ناراضی هستم. ارزیابی‌های انجام شده تاکنون نشان می‌دهد، آنان در خصوص ساماندهی بارش برف و به‌کارگیری امکانات موجود کم کاری داشته‌اند.

 بازرس کل گیلان با بیان اینکه مدیران را موظف به پاسخگویی به مردم می‌کنیم، اضافه کرد: با مدیرانی که وظایف‌شان را به نحو صحیح انجام نداده‌اند، در چارچوب قانون برخورد می‌کنیم. البته بررسی‌ها همچنان ادامه دارد و طی چند روز آینده نتیجه نهایی عملکرد مدیران ارزیابی و علل مشکلات و به اطلاع مسئولان، مردم و اصحاب رسانه می‌رسد.