۰ نفر

کشف جدیدی از اجداد اسرارآمیز انسان

۲۷ بهمن ۱۳۹۸، ۲۱:۴۳
کد خبر: 417450
کشف جدیدی از اجداد اسرارآمیز انسان

طبق برآورد‌های دانشمندان، احتمالا تا ۱۹درصد از تبار ژنتیکی انسان امروزی، از این جمعیت باستانی گرفته شده است. با این حال، هویت این انسان‌های باستانی – یعنی گونه‌های اولیه بشر که نسل آن‌ها منقرض شده، نامشخص است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرارو، دانشمندان شواهدی از انسان‌های مرموز باستانی را کشف کرده‌اند که حدود ۵۰۰ هزار سال پیش در آفریقا می‌زیسته‌اند و از نظر ژنتیکی با انسان‌های امروزی ارتباط دارند. وجود این اجداد اسرارآمیز توسط محققانی کشف شد که در حال مطالعه ژن‌های چهار جمعیت آفریقای غربی بودند.
طبق برآوردهای دانشمندان، احتمالا تا ۱۹ درصد از تبار ژنتیکی انسان امروزی، از این جمعیت باستانی گرفته شده است. با این حال، هویت این انسان‌های باستانی – یعنی گونه‌های اولیه بشر که نسل آن‌ها منقرض شده، نامشخص است. «سریرام سانکارارامان»، یکی از اعضای این تیم تحقیق، به رادیو ان‌پی‌آر آمریکا گفت: «به همین دلیل ما از اصطلاح "شبح" استفاده می‌کنیم و این گروه را "جمعیت شبه" می نامیم.
دانشمندان می‌دانند «نئاندرتال‌ها» و «دنیسووا‌ها» – که گونه‌های دیگر انسان‌های باستانی هستند – در ایجاد ساختار ژنتیکی انسان مدرن امروزی در خارج از آفریقا نقش داشته‌اند. اما طبق متن مقاله‌ای که این محققان در مجله «پیشرفت‌های علم» منتشر کرده‌اند، «نقش انسان‌تباران باستانی در شکل‌گیری تنوع ژنتیکی مردمان امروز آفریقا هنوز مبهم است.»
آقای سانکارارامان و همکار او، «آرون دورواسولا»، می‌گویند: «تجزیه و تحلیل‌های ما تأیید می‌کند که یک جمعیت شبح باستانی در شکل‌گیری تبار ژنتیکی جوامع امروزی غرب آفریقا نقش داشته است.» محققان معتقدند که این گونه باستانی مرموز، احتمالا حدود ۶۲۵ هزار سال پیش از اجداد نئاندرتال‌ها و انسان مدرن منشعب گشته و اجداد مردمان کنونی غرب آفریقا، هزاران سال پیش از آن‌ها زاده شده‌اند. دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا ژن‌های چهار جمعیت را تجزیه و تحلیل کردند: دو گروه از نیجریه، یک گروه از سیرالئون و گروهی دیگر از گامبیا.
این دستاورد علمی‌ به دنبال کشف خانه اجدادی همه انسان‌ها در سال گذشته مطرح می‌شود. براساس یک مقاله تحقیقاتی که در مجله Nature به چاپ رسیده است، قدیمی‌ترین اجداد انسان خردمند - تنها گونه باقیمانده از نژاد انسان – به منطقه‌ای در شمال بوتسوانا برمی‌گردد.