۰ نفر

پیش بینی سن تقویمی از روی میکروبیوم پوستی

۲۵ بهمن ۱۳۹۸، ۱۳:۱۱
کد خبر: 416879
پیش بینی سن تقویمی از روی میکروبیوم پوستی

محققان ابزار جدیدی ابداع کرده‌اند که سن تقویمی فرد را از روی نمونه میکروبیوم پوستی وی پیش بینی می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، این ابزار که بطور مشترک توسط محققان دانشگاه «کالیفرنیا - سن دیاگو» و محققان شرکت «ای.بی.ام» ساخته شده، می تواند بسیار دقیق سن فرد را از روی نمونه میکروبیوم پوستی وی پیش بینی کند. 

مطالعات زیادی سرگرم بررسی ارتباط میان پیری و میلیاردها میکروبی هستند که در روده ما زندگی می کنند. 

محققان سنگاپوری سال گذشته میلادی آزمایش پیوند میکروبیوم روده را میان موش های پیر و جوان انجام دادند؛ نتایج این مطالعه نشان داد که در یک میکروبیوم پیر جمعیت باکتری ها تغییر می کند تا نقص های سیستماتیک تر پیری را در یک ارگانیسم متعادل سازند.

اما در این تحقیق جدید با استفاده از روشهای مدرن فراگیری ماشینی، بررسی می شود که آیا میکروبیوم انسان می تواند به عنوان یک نشانگر پیری مورد استفاده قرار گیرد یا نه. در این مطالعه سه جمعیت مختلف میکروبیوم انسانی - پوست، دهان و روده مورد بررسی قرار گرفت.

در این تحقیق جدید تقریبا ۹ هزار نمونه میکروبیوم از افراد ۱۸ تا ۹۰ سال جمع آوری شد.

جالب اینجاست که این مدل نشان داد که میکروبیوم پوست دقیق ترین پیش بینی کننده سن تقویمی است و سن را به طور صحیح در یک پنجره ۳.۸ سال تخمین زد.

میکروبیوم دهان نیز بطور مشابهی دقیق بود و ارزیابی هایی صحیحی در مورد سن در یک بازه ۴.۵ سال ارائه می داد اما میکروبیوم روده کم ترین دقت را داشت و بطور متوسط تنها در بازه ۱۱.۵ سال صحیح بود.

میکروبیوم پوست با استفاده از سواب (وسیله ای شبیه گوش پاک کن که برای نمونه گیری از آن استفاده می شود) از دست یا پیشانی نمونه برداری می شود و این تحقیق نشان داد که نتایج منتج از نمونه های پوستی گرفته شده از هر دو این مکانها به یک اندازه دقیق بودند. 

محققان تغییرات فیزیولوژی مرتبط با سن را در وضعیت پوستی محتمل ترین علت پیش گویی کنندگی دقیق سن تقویمی توسط میکروبیوم پوست می دانند و خاطر نشان کردند که با افزایش سن ، پوست خشک تر می شود و تولید سرم کاهش می یابد و این تغییرات در جمعیت میکروبیوم های سطحی منعکس می شود.

این تحقیق در مجله mSystems منتشر شده است.