۰ نفر

هواشناسی پیش‌بینی کرد؛ مردم و مسئولان باز هم غافلگیر شدند!

۲۳ بهمن ۱۳۹۸، ۷:۰۰
کد خبر: 416388
هواشناسی پیش‌بینی کرد؛ مردم و مسئولان باز هم غافلگیر شدند!

موج سرما و بارش برف و کولاک در نیمه شمالی و غربی کشور بیش از همه برای گیلانی‌ها زحمت بود. با وجود آنکه هشدارهای هواشناسی از قبل کاهش 18 درجه‌ای دمای هوا و بارش سنگین برف در شمال کشور را هشدار داده بود، این هشدارها مانع از این نشد که شهروندان در تعطیلی وسط هفته، به جاده نزنند و راه شمال را در پیش نگیرند.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، این بود که در بارش با ارتفاع 80 سانتی‌متر تا یک و نیم متری برف در جلگه گیلان شاهد در راه ماندن و گرفتار شدن صدها خودرو شخصی و اتوبوس مسافربری در آزادراه قزوین-رشت، محور سراوان- فومن، جاده اسالم، جاده هراز، فیروز کوه و... بودیم.

کولاک و برف شدید و کاهش دمای هوا دیروز در گیلان موجب انسداد جاده‌های برون شهری بویژه مسیر امام‌زاده هاشم تا رشت شد و صدها خودرو را گرفتار کرد.

«حیدر مطاعی»، معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای  در این باره تصریح کرد: متأسفانه با وجود اینکه از چند روز پیش به‌ هموطنان هشدار داده بودیم که مسیرهای منتهی به استان‌های شمالی بویژه رشت، هراز، چالوس و فیروزکوه در روز سه‌شنبه شاهد برف و کولاک شدید هستند و بهتر است سفر خود را به روز چهارشنبه موکول کنند، اما بسیاری از مردم بدون همراه داشتن زنجیر چرخ راهی این مسیرها شده بودند. وی با اشاره به اینکه صبح سه‌شنبه در مسیر امام‌زاده هاشم به رشت ارتفاع برف به بیش از یک متر رسیده بود، افزود: متأسفانه در این مسیر به قدری ترافیک حتی در ساعت 5.5 بامداد زیاد بود که موجب شد در حدود 7 کیلومتر این مسیر صدها خودرو گرفتار برف سنگین شوند و در راه بمانند. همین ترافیک سنگین قدرت مانور ماشین‌آلات راهداری را گرفته بود و مانع از انجام وظیفه ما به شکل درست شد.

هشدارها جدی گرفته نشد!

به‌نظر می‌رسد بارش سنگین برف با وجود پیش‌بینی‌ها فقط مردم و شهروندان عادی را غافلگیر نکرد بلکه مسئولان و مدیران بحران هم غافلگیر شدند. دیروز بر اساس گزارش‌ها، برق 246 هزار مشترک در استان گیلان قطع شد. پارگی سیم‌های برق بر اثر بارش سنگین برف، سقوط شاخه‌های درختان بر کابل‌های برق و مسدود بودن راه‌ها و غیرممکن شدن تردد به برخی از این مکان‌ها و رفع خرابی‌ها از دلایل طولانی شدن قطع برق عنوان شد.

اما آنچه در زمان بحران نمود پیدا کرد، آماده نبودن دستگاه‌های امداد‌رسانی یا ناکافی بودن امکانات برای مقابله با بحران بود.

خبرنگار ما که جویای وضعیت معابر و خیابان‌های رشت بود، در تماس با «رضا اسلامی»، مدیرکل مدیریت بحران گیلان پاسخی دریافت کرد که تعجب برانگیز بود. وی با حالتی پرخاشگرانه گفت: «شما خبرنگارها از وضعیت اینجا خبر ندارید و مرتب تماس می‌گیرید و مانع کار کردن ما می‌شوید، نمی‌توانم پاسخگوی شما باشم». مسئول دیگری در شهرداری رشت  گفت نه تنها جاده‌های برون شهری مسدود است بلکه شهر رشت هم قفل است و به‌دلیل فرسوده بودن تجهیزات نمی‌توانیم کاری کنیم. از طرفی، یکی از مسافران در راه مانده به دلیل بارش برف سنگین در گیلان گفت: دیروز پس از ساعت‌ها ماندن در نزدیکی امام‌زاده هاشم نرسیده به پلیس راه رشت، مردم از خودروها پیاده شده و پیاده به سمت رشت حرکت کردند.

دیروز سردترین نقطه کشور کجا بود؟

دیروز (سه‌شنبه) ایستگاه‌های هواشناسی سردترین دمای هوا را در زرینه کردستان با منفی 26 درجه به ثبت رساندند، این درحالی است که بیشینه دمای هوا در این شهرستان منفی 6 درجه بود، هزار کانیان این استان نیز دیروز 23 درجه زیر صفر بود.

درهمین حال، روز گذشته کمینه دمای هوا در گرماب زنجان، چالدران آذربایجان غربی و خدابنده زنجان هم به ترتیب منفی 21، منفی20 و منفی 20درجه بود. کمینه دمای هوا در فامنین همدان و نورآباد لرستان نیز به ترتیب منفی 19 و منفی 18 درجه بود. دیروز همچنین کمینه دمای هوا در مهرآباد تهران منفی 6 درجه بود. این در حالی است که دیروز 21 مرکز استان به صفر و زیر صفر درجه رسید و حتی در این روز اهواز نیز منفی یک درجه شد.

تعطیلی مدارس

همچنین روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش گیلان با صدور اطلاعیه‌ای از تعطیلی همه مدارس این استان برای امروز(چهارشنبه) به دلیل بارش شدید برف خبر داد .در همین حال، «مهدی یوسفی جمارانی» فرماندار فیروزکوه هم از تعطیلی همه مقاطع تحصیلی این شهرستان به دلیل برودت، کاهش شدید دمای هوا و یخبندان وجلوگیری از شیوع سرماخوردگی برای امروز (چهارشنبه) خبر داد. مدارس استان کرمانشاه نیزبه دلیل بارش برف امروز تعطیل است.

افت شدید دمای هوا در نیمه شرقی کشور

سازمان هواشناسی هم در گزارشی از افت شدید دمای هوا در نیمه شرقی کشور در بخش‌هایی از سیستان و بلوچستان و بارش پراکنده و وزش باد شدید و گردوخاک خبر داد.

به‌گزارش این سازمان، روزهای پنجشنبه و جمعه هم در اکثر مناطق کشور جوی پایدار حاکم است، اما در مرزهای غربی استان‌های آذربایجان غربی و کردستان احتمال بارش پراکنده وجود دارد. در مدت یاد شده (پنجشنبه و جمعه) در بیشتر مناطق کشور دمای هوا ۵ تا ۱۰ درجه افزایش می‌یابد.