۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

نه به کسب سود از معصومیت کودکان

۲۰ بهمن ۱۳۹۸، ۱۷:۰۴
کد خبر: 415907
نه به کسب سود از معصومیت کودکان

اگر کودکان هر چه زودتر، مالک تلفن‌های هوشمند شوند این امکان را برای تبلیغ‌کنندگان فراهم می‌کند تا تبلیغاتی در راستای جذب کودکان در شبکه‌های اجتماعی ارایه دهند. چراکه سرمایه‌گذاری با هدف تبلیغات بر روی کودکان بسیار سودآور است. در اینجاست که دخالت والدین ضروری می‌شود تا مانع از سوءاستفاده شرکت‌های تبلیغاتی از ذهنیت فرزندانشان بشوند.

اقتصادآنلاین - دلسا پزشک‌پور؛ حجم بسیار بالایی از تبلیغات در بروز مشکلاتی در کودکان و نوجوانان همچون چاقی، تغذیه غلط، استعمال مواد مخدر و ... غیرقابل انکار است. براساس تحقیقات میدانی که در رومانی صورت گرفته، کودکان زیر پنج سال، سه برابر بیش‌تر از کودکان پنج ساله و بالاتر جذب تبلیغات می شوند.
تحقیقات دیگری که در آمریکا در این رابطه انجام شده، نشان می دهد که بچه های زیر شش سال قادر به تشخیص هدف تبلیغات نخواهند بود. بدین ترتیب صنعت تبلیغات، تأثیرات عظیمی بر کودکان و نوجوانان خواهد داشت. به همین دلیل است که محدود ساختن تبلیغ‌کنندگان، امری خوشایند برای آن‌ها نخواهد بود.
تحقیقات به منظور بررسی اثرات ناخواسته تبلیغات بر روی کودکان از سال های ابتدایی ۱۹۷۰ آغاز شد، در نیمه دوم این دهه میزان این دست از تحقیقات به حداکثر رسید. این در حالی است که از سال ۱۹۸۰، تحقیقات در حوزه مورد بررسی سیر نزولی داشته است. با توجه به این امر که میزان تبلیغات در سال‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته است سبب می‌شود تا کودکان لذتی از دنیای واقعی خود که لزومأ مانند دنیای تبلیغات لوکس نیست؛ نداشته باشند. نتیجه این امر خشم کودکان و ایجاد شکاف مابین اعضای خانواده است. همچنین زمینه انزوای کودکان از دوستان را نیز به همراه دارد که سبب می‌شود کودکان در آینده از کار گروهی باز بمانند و در بزرگسالی با مشکلات گسترده‌ای مواجه شوند. به علاوه تبلیغات تجاری سبب جهت‌دهی فکری جنسیتی کودکان نیز خواهد شد و آن‌ها را از مفهوم نقش زن و مرد دور خواهد ساخت.
و اما راه مقابله با این شرایط چیست؟
۱. پذیرش فرهنگ نقدپذیری. در چنین شرایطی می‌توان به عملکرد منفی رسانه‌ها حمله کرد و آن‌ها را به سمت سالم‌سازی فضای تبلیغاتی حرکت داد.
۲. شناسایی شگردهای تبلیغاتی که هدف آن‌ها کسب سود از کودکان و نوجوانان است.
۳. عدم استفاده از رسانه‌هایی که تجارت محض را هدف خود قرار می‌دهند.
۴. در اختیار قرار دادن سایت‌هایی که مختص کودکان است و مانع از انحراف ذهنی آن‌ها به هر ترتیبی می‌شود.
WhatsApp Image 2020-02-09 at 5.30.29 AM